Powszechnie uznajemy, że brak wiedzy o Polsce wśród obcokrajowców i postrzeganie naszego kraju jako zacofanego jest wynikiem ich ignorancji, tymczasem za taki stan rzeczy odpowiadamy my sami – pisze na łamach Marketing&more Małgorzata Mrozińska.
Autorka przytacza wyniki badania przeprowadzonego w 2002 roku w krajach Unii Europejskiej przez firmę Stratosfera. Wynika z nich, że mieszkańcy Unii postrzegają Polskę jako kraj skorumpowany, zbiurokratyzowany, nierespektujący swobód obywatelskich i pozbawiony gospodarki rynkowej. Pod względem konkurencyjności gospodarki, według ankiety przeprowadzonej przez Światowe Forum Ekonomiczne, Polska zajmuje dopiero 53 miejsce. Pod względem konkurencyjności turystycznej zajmujemy 32 miejsce w Europie (na 44 kraje).
Cytowany w artykule sekretarz Krajowej Izby Gospodarczej Marek Kłoczko wskazuje, że mimo negatywnej percepcji Polski w świecie, szeroko rozumiane elity nie doceniają wagi wizerunku kraju na zewnątrz i redukują budżety na jego promocję. „Możemy zapomnieć więc o budowaniu wizerunku współczesnej Polski jako kraju nowoczesnego, bo nikt w to nie uwierzy” – komentuje Mrozińska przedstawione w artykule wyniki badań. (ks)


