Polski CSR na europejskim poziomie
Kompendium CSR – to dodatek wydawany przez Mediaplanet ukazujący się z Dziennikiem Gazetą Prawną, który omawia kondycję społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce i Europie. „CSR musi się stać elementem głównej strategii biznesowej i głównego celu biznesowego” – pisze we wstępie Jose Manuel Barroso, przewodniczący Komisji Europejskiej.
Po latach budowania wiedzy na temat CSR-u, przyszedł w końcu czas na zagadnienia szczegółowe. Porady dla małych i średnich przedsiębiorstw, słów kilka o dojrzałości polskiego CSR-u, oraz o potrzebie aktywnego udziału interesariuszy – to tylko niektóre tematy, którym poświęcone zostało Kompendium CSR. O tym, że społeczna odpowiedzialność biznesu powinna być „motorem zmian, a nie narzędziem ochrony istniejącego stanu rzeczy”, pisze w dodatku sam Barroso. Przewodniczący KE podkreśla jednocześnie, że „Wraz z przedsiębiorstwami, i innymi zainteresowanymi podmiotami, instytucjami, państwami członkowskimi i z niebawem przejmującą prezydencję Polską, Komisja Europejska będzie aktywnie promować społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw”.
Rok 2011 w Polsce to czas poszukiwania zewnętrznej weryfikacji prowadzonych działań. Coraz więcej jest projektów sektorowych i lokalnych. „Firmy zaczęły szukać sposobów sprawdzenia się w roli odpowiedzialnego przedsiębiorcy, zweryfikowania swoich działań i zasad zarządzania społeczną odpowiedzialnością, przetestowania własnych procedur i porównania się z innymi” – czytamy w Kompendium. Znajdziemy w nim również panel ekspertów – na kluczowe pytania odpowiadają: Mirella Panek-Owsiańska (prezes i dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu), Bolesław Rok (Centrum Etyki Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego) oraz Małgorzata Mularczyk (prezes Fundacji „Wspólna Droga” – United Way Polska). Kwestie związane z zaangażowaniem interesariuszy przedstawiła na łamach dodatku Małgorzata Greszta, partner zarządzjący CSR Consulting.
Według niej, zaangażowaniu interesariuszy często muszą towarzyszyć „działania edukacyjne wśród pracowników i partnerów”, a „sam proces powinien być wsparty wiedzą ekspertów zewnętrznych”. W publikacji znajdziemy również case studies: Samsung Electronics Polska, Coca-Cola HBC Polska, czy BZW BK. (es)