Polski rynek mody jest na początku swojej drogi, ale rozwija się prężnie

dodano: 
10.05.2016
komentarzy: 
0

Polski rynek mody dopiero się tworzy. Potrzebne jest wsparcie instytucji pozarządowych oraz profesjonalizacja - to tylko kilka wniosków z dwudniowego forum Fashion Talks x HUSH Warsaw, w którym wzięło udział prawie 300 osób.

„To dobry znak, że rozmowy o modzie w Polsce cieszą się tak dużym zainteresowaniem”– mówiła pierwszego dnia forum Magda Korcz, współzałożycielka HUSH Warsaw. Olka Kaźmierczak podkreśliła natomiast, że edukacja w modzie to dla niej misja społeczna.

Pierwsza edycja forum odbyła się 7 i 8 maja na Zamku Królewskim w Warszawie. Wydarzenie było częścią 8. edycji targów HUSH Warsaw. Wydarzenie poświecono zarówno biznesowym aspektom rozwijania marki modowej, jak i kwestiom wizerunkowym. Rozmawiano m.in. o źródłach finansowania marki w branży mody, marketingu i wpływie trendów na sukces komercyjny marki. Dyskutowano także o tym, czym jest metka „made in Poland”.

Dla mody polityka i gospodarka też się liczą, polska branża mody potrzebuje bowiem profesjonalizacji – podkreślały w dyskusji organizatorki HUSH Warsaw, Anna Pięta i Magda Korcz. Rynek mody dopiero się w Polsce tworzy, a żeby dobrze się wytworzył – potrzebuje struktury. „Potrzebne jest wsparcie państwa i konkretnych instytucji. A tego wsparcia nie ma” – zauważyła Magda Korcz. Anna Pięta dodała, że istotne są przede wszystkim edukacja, konsolidacja, komunikacja i inwestycja.

Specjalistka ds. marketingu Monika Kapłan, na przykładzie hipotetycznej marki pokazała, jak przełożyć jej DNA na strukturę kolekcji mody.

Pauli Pul i Michał Kulka z LAWMORE, mówiąc o źródłach finansowania marki, podkreślili m.in. że branża mody w Polsce nie jest zorientowana w możliwościach finansowania. Najbardziej niedocenianym finansowaniem przy dobrze napisanym biznesplanie wciąż są banki.

Agnieszka Polkowska, specjalistka od trendów w branży mody w Polsce, mówiła o tym, jak korzystać z trendów, by budować silną i komercyjną markę. Podkreśliła, że bardzo ważne jest zrozumienie, że moda to papierek lakmusowy nastrojów społecznych. Ważne jest zatem wyjście poza modę – kupujemy bowiem lifestyle, a nie ubrania.

Justyna Duszyńska z Fashion Post w rozmowie z dziennikarką Anną Konieczyńską i redaktor naczelną VUMAG.pl Grażyną Olbrych podkreśliła, że prasa musi zmienić swoją formułę. Rozmówczynie, próbując określić, w którą stronę powinna pójść prasa, stwierdziły, że lifestyle zmierza już ku końcowi, szanse mają natomiast magazyny niszowe, specjalistyczne. Dyskutowały również o tym, że dziś wyzwaniem dla dziennikarzy są social media i konkurowanie z blogerami.

O polskiej estetyce dyskutowały ilustratorka Olka Osadzińska czy dyrektor Mercedes-Benz Fashion Week Warsaw Ania Terej. Karolina Sulej, autorka książki „Modni. Od Arkadiusa do Zienia” postulowała z kolei, by o modzie mówić poważniej. Ania Kruk zwróciła z kolei uwagę, że moda to biznes i produkt musi być dopasowany do klienta: artysta zadaje pytania, a projektant na nie odpowiada.

HUSH Warsaw to autorski pomysł Anny Pięty i Magdy Korcz – menedżerek kultury, sztuki i designu, które od trzech lat łączą modę i biznes i organizują targi mody autorskiej. Definiują trendy i obserwują tendencje polskiego rynku mody, wspierają projektantów w budowaniu strategii. Promują polskie marki, rekomendując je do udziału w targach i pokazach mody za granicą. Pomysłodawczynią Fashion Talks jest Olka Kaźmierczak, założycielka akademii Fashion PR Talks i kolektywu POP UP GRUPA, autorka bloga Fashion PR Girl. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin