niedziela, 21 lipca, 2024
Strona głównaAktualnościPolski rynek mody jest na początku swojej drogi, ale rozwija się prężnie

Polski rynek mody jest na początku swojej drogi, ale rozwija się prężnie

Polski rynek mody dopiero się tworzy. Potrzebne jest wsparcie instytucji pozarządowych oraz profesjonalizacja – to tylko kilka wniosków z dwudniowego forum Fashion Talks x HUSH Warsaw, w którym wzięło udział prawie 300 osób.

„To dobry znak, że rozmowy o modzie w Polsce cieszą się tak dużym zainteresowaniem”– mówiła pierwszego dnia forum Magda Korcz, współzałożycielka HUSH Warsaw. Olka Kaźmierczak podkreśliła natomiast, że edukacja w modzie to dla niej misja społeczna.

Pierwsza edycja forum odbyła się 7 i 8 maja na Zamku Królewskim w Warszawie. Wydarzenie było częścią 8. edycji targów HUSH Warsaw. Wydarzenie poświecono zarówno biznesowym aspektom rozwijania marki modowej, jak i kwestiom wizerunkowym. Rozmawiano m.in. o źródłach finansowania marki w branży mody, marketingu i wpływie trendów na sukces komercyjny marki. Dyskutowano także o tym, czym jest metka „made in Poland”.

Dla mody polityka i gospodarka też się liczą, polska branża mody potrzebuje bowiem profesjonalizacji – podkreślały w dyskusji organizatorki HUSH Warsaw, Anna Pięta i Magda Korcz. Rynek mody dopiero się w Polsce tworzy, a żeby dobrze się wytworzył – potrzebuje struktury. „Potrzebne jest wsparcie państwa i konkretnych instytucji. A tego wsparcia nie ma” – zauważyła Magda Korcz. Anna Pięta dodała, że istotne są przede wszystkim edukacja, konsolidacja, komunikacja i inwestycja.

Specjalistka ds. marketingu Monika Kapłan, na przykładzie hipotetycznej marki pokazała, jak przełożyć jej DNA na strukturę kolekcji mody.

Pauli Pul i Michał Kulka z LAWMORE, mówiąc o źródłach finansowania marki, podkreślili m.in. że branża mody w Polsce nie jest zorientowana w możliwościach finansowania. Najbardziej niedocenianym finansowaniem przy dobrze napisanym biznesplanie wciąż są banki.

Agnieszka Polkowska, specjalistka od trendów w branży mody w Polsce, mówiła o tym, jak korzystać z trendów, by budować silną i komercyjną markę. Podkreśliła, że bardzo ważne jest zrozumienie, że moda to papierek lakmusowy nastrojów społecznych. Ważne jest zatem wyjście poza modę – kupujemy bowiem lifestyle, a nie ubrania.

Justyna Duszyńska z Fashion Post w rozmowie z dziennikarką Anną Konieczyńską i redaktor naczelną VUMAG.pl Grażyną Olbrych podkreśliła, że prasa musi zmienić swoją formułę. Rozmówczynie, próbując określić, w którą stronę powinna pójść prasa, stwierdziły, że lifestyle zmierza już ku końcowi, szanse mają natomiast magazyny niszowe, specjalistyczne. Dyskutowały również o tym, że dziś wyzwaniem dla dziennikarzy są social media i konkurowanie z blogerami.

O polskiej estetyce dyskutowały ilustratorka Olka Osadzińska czy dyrektor Mercedes-Benz Fashion Week Warsaw Ania Terej. Karolina Sulej, autorka książki „Modni. Od Arkadiusa do Zienia” postulowała z kolei, by o modzie mówić poważniej. Ania Kruk zwróciła z kolei uwagę, że moda to biznes i produkt musi być dopasowany do klienta: artysta zadaje pytania, a projektant na nie odpowiada.

HUSH Warsaw to autorski pomysł Anny Pięty i Magdy Korcz – menedżerek kultury, sztuki i designu, które od trzech lat łączą modę i biznes i organizują targi mody autorskiej. Definiują trendy i obserwują tendencje polskiego rynku mody, wspierają projektantów w budowaniu strategii. Promują polskie marki, rekomendując je do udziału w targach i pokazach mody za granicą. Pomysłodawczynią Fashion Talks jest Olka Kaźmierczak, założycielka akademii Fashion PR Talks i kolektywu POP UP GRUPA, autorka bloga Fashion PR Girl. (mb)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj