Pomarański: PR produktowy w komunikacji wewnętrznej jak wielki, niezaorany ugór

dodano: 
20.05.2014
komentarzy: 
0

Synergia - co za straszne i wyświechtane słowo… Jest tak często nadużywane, że już na sam jego dźwięk robi się słabo. Jednak to, co kryje się pod tym pojęciem, jeżeli jest dobrze zrozumiane i wykorzystywane, pełni w PR-ze produktowym pożyteczną, o ile nawet nie kluczową, rolę.

Tak, PR produktowy powinien jak najpełniej wykorzystywać synergię całości działań komunikacyjnych firmy: PR-owych, marketingowych i reklamowych. Restrykcyjna separacja tych dziedzin nie do końca się już sprawdza. W interesie firmy wszyscy powinni myśleć i działać holistycznie, a te trzy rodzaje komunikacji powinny ściśle ze sobą współpracować, zwłaszcza w kontekście produktów. Umożliwia to uzyskanie znacznie lepszych efektów niż, gdy każda z nich działa na własną rękę. Nie bez przyczyny coraz większą karierę robi termin „komunikacja zintegrowana”, czy też mówiąc inaczej - mix komunikacyjny. Sprawnie i dobrze prowadzony otwiera on możliwości wykorzystania w pełni takich narzędzi z pogranicza PR-u i marketingu, jak: konferencje, targi, sponsoring, content marketing, video content, product placement, workshopy (sorry za ten angielski klimat…), a co najważniejsze - mediów społecznościowych. Zwłaszcza te ostatnie są szczególnie istotne. Nie są już one tylko kanałem komunikacji, a stały się platformą wymiany informacji, opinii i dyskusji pomiędzy mediami, klientami i firmą na temat jej działalności, produktów i usług.

Z premedytacją w tej wyliczance pominąłem advertoriale, bo to dziwne narzędzie jest wynaturzeniem PR-u. Taki ni pies ni wydra. Ani uczciwy, rzetelny artykuł, ani reklama. Taki wynalazek nieudolnych, albo leniwych PR-owców, którzy - ponieważ nie są w stanie zainteresować mediów ofertą swojej firmy - kupują artykuł sponsorowany, żeby pochwalić się przed swoimi szefami, że jednak coś się pokazało. I wcale nie przeszkadza im, że i tak nikt tego nie przeczyta. Artykuły sponsorowane mają jeszcze jedną zasadniczą wadę: psują relacje pomiędzy PR-owcami i mediami. Wydawnictwa zorientowały się, że mogą na nich zarabiać i coraz częściej celowo nie pozwalają swoim dziennikarzom informować opinii publicznej nawet o ciekawych i istotnych produktach i usługach w tekstach redakcyjnych, a proponują firmom w zamian właśnie artykuły sponsorowane.

Mówiąc o PR-ze produktowym i komunikacji zintegrowanej często koncentrujemy się wyłącznie na komunikacji zewnętrznej i mediach, zupełnie pomijając i zaniedbując komunikację wewnętrzną. Niestety, PR produktowy w komunikacji wewnętrznej w wielu firmach jest wielkim niezaoranym ugorem.  Szkoda, bo takie podejście to realne strata dla organizacji. Pracownicy mogą być przecież najlepszymi ambasadorami firmy, jej produktów i usług. Jak to osiągnąć? Przede wszystkim trzeba ich traktować podmiotowo, a nie przedmiotowo, w odpowiednim czasie informować  o nowościach w ofercie, aby dowiadywali się o nich z kanałów wewnętrznych, a nie z mediów.  Mail z opisem czy „manual”  to nie wszystko. Należy stworzyć pracownikom realne szanse zapoznania się z produktami i usługami tak, żeby mogli ich dotknąć, wypróbować w praktyce, przekonać się o ich walorach w „realu”, a nie tylko o nich przeczytać. Dlatego bardzo dobrym rozwiązaniem (podobnie, jak dzieje się to w przypadku dziennikarzy, czy klientów) jest tworzenie specjalnych, kierowanych do pracowników, programów testowych, w ramach których mają oni szansę w praktyce „posmakować” oferty swojej firmy.  Również dobrym pomysłem  są wszelkiego rodzaju programy, które pozwalają na preferencyjnych warunkach (np. ze zniżką) korzystać pracownikom z produktów i usług własnej firmy.  Dzięki temu nie tylko lepiej poznają oni ofertę w praktyce, przekonają się o jej walorach i zaletach, pochwalą się nią rodzinie i znajomym, ale również łatwiej i z większym zapałem będą mogli sprzedawać ją klientom.

Takie podejście i działania są jak najbardziej możliwe, wymagają jednak dobrej współpracy osób odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną i PR produktowy oraz starannego planowania i uwzględniania pracowników w projektach promowania i wprowadzania produktów i usług.

Andrzej Pomarański

Już 30 maja, w Warszawie

Szkolenie - PR produktów i usług w praktyce

Celem szkolenia jest wzbogacenie przez uczestników umiejętności z zakresu  praktycznego wykorzystywania nowoczesnych narzędzi i technik PR-u produktów i usług oraz ich efektywnego wykorzystania dla wspierania i realizacji biznesowych celów organizacji.

Na szkoleniu zostaną przeprowadzone również ćwiczenia praktyczne  - analiza zadanych case-ów przez uczestników

Sprawdź szczegółowy PROGRAM szkolenia

Zgłoś uczestnictwo

Andrzej Pomarański jest wykładowcą Akademii PRoto - www.akademiaproto.pl

Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.

W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.

Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.

W ofercie Akademii mamy także szkolenia "szyte na miarę" – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin