Jak informuje serwis online.wsj.com, sposób bycia papieża Franciszka przysporzył mu ogromnej popularności. Dzięki niej katolickie media notują wyraźny wzrost liczby czytelników.
„Pracujemy dosłownie dzień i noc, żeby sprostać zapotrzebowaniu” – mówi ks. Dario Viganò, szef watykańskiej telewizji CTV, zaopatrującej inne media w materiały dotyczące papieża. Dochody stacji wzrosły w 2013 roku o 40 proc. Jak czytamy, teraz zapytania o nagrania niedzielnych audiencji Franciszka przychodzą nawet z Tanzanii.
Wzrost przychodów pozwolił brytyjskiemu katolickiemu magazynowi The Tablet na wysłanie korespondenta na Światowe Dni Młodzieży w Rio de Janeiro. Jak tłumaczy szef wydawnictwa, normalnie nie miałby środków na opłacenie jego podróży. Sprzedaż zwiększył nawet niszowy jezuicki dziennik La Civiltà Cattolica. W zeszłym roku jezuici musieli zamówić dodruk numeru, w którym pojawił się wywiad z papieżem.
Na wzroście popularności następcy Benedykta XVI zyskują także świeckie media. Włoski koncern medialny Mondadori rozpoczął wydawanie magazynu w całości poświęconego papieżowi. Nakład pierwszego numeru wyniósł 3 mln egzemplarzy.
Jak czytamy, ciepły styl papieża Franciszka bardzo kontrastuje z surowym usposobieniem jego poprzednika. Obecny papież świetnie radzi sobie w czasach, gdy znane osoby zwracają się bezpośrednio do odbiorców. „Papież Franciszek przejął zwyczaj zapoczątkowany przez Jana Pawła II, który był w młodości aktorem i zachwycał dziennikarzy krótkimi i celnymi wypowiedziami” – czytamy. (ks)