Z najnowszego raportu „Zagraniczne telewizje o Polsce” IMM-u wynika, że w marcu zagraniczne stacje telewizyjne mówiły o Polsce ponad dwukrotnie częściej niż w lutym. W analizowanych materiałach widać wyraźny rozdźwięk pomiędzy pozytywnymi informacjami o Polakach, a negatywnymi przekazami na temat polskich władz i niektórych aspektów życia społecznego.
Zdecydowana większość materiałów (215 z 262) miała neutralny wpływ na wizerunek Polski. Niestety liczba przekazów kształtujących negatywny wizerunek Polski w oczach widzów tych stacji była wyższa (29) niż liczba przekazów pozytywnych (18). Stacja CNN dziewięciokrotnie wyemitowała reklamę Surprise Yourself in Poland (3 proc. całości przekazów).W kontekście negatywnym mówiły o naszym kraju głównie France24 i EuroNews. W marcu najwięcej materiałów, w których mówiono o Polsce, wyemitowały niemieckie ZDF (26 proc.) i ARD (23 proc.).
Tematem, który zdominował przekazy w zeszłym miesiącu, była wizyta kanclerz Angeli Merkel w Polsce. Analiza przekazów na ten temat pokazuje duży dysonans między stosunkami międzyludzkimi a oficjalnymi stosunkami międzypaństwowymi. Najszerzej o wizycie informowały niemieckie stacje, ale wspomniały o niej także EuroNews i France24. W sumie tematowi poświęconych jest 45 materiałów. Niemieckie stacje zwracały uwagę na półprywatną formę wizyty, która miała służyć pogłębieniu relacji i budowie zaufania. Tematem numer dwa dla zagranicznych stacji była kwestia budowy elementów tarczy antyrakietowej w Polsce. Spośród monitorowanych stacji jedynie BBC World nie wyemitowała żadnego przekazu na ten temat. W tym kontekście najczęściej informowano o stanowisku władz niemieckich, które uważają, że projekt obrony przeciwrakietowej powinien być tworzony pod auspicjami NATO. Stacje niemieckie i francuskie podkreślały, że polskie społeczeństwo jest w większości przeciwne projektowi. Publiczne telewizje naszych zachodnich sąsiadów bardzo szeroko informowały o stanie stosunków polsko-niemieckich. Duża liczba materiałów dotyczących tej kwestii została zainspirowana polsko-niemieckim spotkaniem na szczycie. Charakterystyczną cechą tych przekazów było pokazanie różnic pomiędzy relacjami politycznymi (niezbyt dobre), a stosunkami międzyludzkimi (pozytywne). Kwestia aborcji i lustracji, które wzbudzały w ostatnim czasie wiele kontrowersji w Polsce, zostały również zauważone przez zagranicznych nadawców.
Temat planów zastrzeżenia prawa antyaborcyjnego w Polsce nie został podjęty jedynie przez CNN i TV5. Natomiast BBC World i CNN nie wyemitowały informacji poświęconych zmianie ustawy lustracyjnej. W przypadku obydwu tematów odnotowano materiały negatywnie wpływające na wizerunek Polski. Informacje na temat Polski pojawiały się także stosunkowo często w kontekście polityki energetycznej UE oraz projektu Eurokonstytucji. Polskę przedstawiono jako państwo opierające swoją politykę energetyczną na tradycyjnych źródłach oraz sceptycznie nastawione do Eurokonstytucji. Wizerunek Polski i Polaków ucierpiał głównie na skutek przekazów na temat sytuacji wewnętrznej w Polsce, której dotyczyły m.in. informacje na temat lustracji, aborcji oraz homofobii.
Po raz kolejny negatywnie na wizerunek Polski wpłynęły echa antysemickiej broszury Macieja Giertycha. Na potrzeby zestawienia IMM analizował anglojęzyczne telewizje EuroNews, CNN, BBC World, niemieckie ARD i ZDF oraz francuskie France24 i TV5. W marcu stacje te wyemitowały 262 przekazy odnoszące się do Polski lub Polaków, co daje dwa razy lepszy wynik niż w lutym „Zagraniczne telewizje o Polsce” to comiesięczny raport Instytutu Monitorowania Mediów publikowany od sierpnia 2006 r. Na potrzeby analizy IMM monitoruje, pod kątem wizerunku Polski, 24 godziny na dobę stacje CNN, EuroNews, BBC World, ARD, ZDF, TV5 oraz France24. Raport marcowy w pełnej wersji jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów.


