PR dla małych firm turystycznych – czy i kiedy warto?

dodano: 
18.07.2013
komentarzy: 
0

Czy warto zatrudnić agencję PR czy raczej samemu we własnym zakresie zająć się kreowaniem wizerunku i kontaktem z mediami? Co powinna zrobić w tym wypadku nieduża firma turystyczna lub start-up, który wchodzi na rynek turystyczny? A może warto łączyć te dwie opcje czy może lepiej postawić na outsourcing? – zastanawiają się specjaliści z branży internetowej i turystycznej w travelmarketing.pl.

Dziennikarze serwisu o odpowiedź na powyższe pytanie poprosili: Agnieszkę Sapę z HRS, Piotra Stempkowskiego ze Starwood Hotels, Bartłomieja Juszczyka z Grupy Adweb, Aleksandrę Tomaszewską z Travelportu, Tomasza Szczęsnego z CityInspire oraz Marcina Deręgowskiego z Artefaktu.

Juszczyk odradza zatrudnianie agencji do prowadzenia bloga, administracji stroną internetową, czy monitoringu forów i społeczności. „O ile rzecz jasna są ku temu zasoby w firmie, a i osoba prowadząca takie działania ma świadomość konsekwencji marketingowych swojej pracy” – zastrzega. Ale już w kwestii działań na FB chociażby czy relacji z mediami, ma inne zdanie. W takich przypadkach pomoc agencji jest według niego niezbędna. „Co więcej, koszty jej obsługi rekompensują straty z nieumiejętnego zarządzania reklamą w portalach społecznościowych czy też braku pozycjonowania lub reklamy Google Adwords, które w obecnym świecie są jednymi z najskuteczniejszych i jednocześnie najtańszych form reklamy (co więcej, dającymi się mierzyć na bieżąco). Podobnie rzecz się ma z mediami – samodzielne działania firmy turystycznej nie są w stanie zagwarantować takiej obecności w mediach, jaką da współpraca ze specjalistami agencji, mającymi telefony/e-maile/kontakty do najwartościowszych dla klienta mediów i dziennikarzy” – wyjaśnia.

W opinii Tomaszewskiej wszystko zależy od środków finansowych i zasobów ludzkich. „Na płatne działania PR trzeba być przygotowanym finansowo” – twierdzi. I dodaje, że zatrudnienie kompetentnego pracownika od PR-u może być dla początkującej, małej lub średniej firmy turystycznej zbyt kosztowne, więc niektóre firmy rozwiązują to poprzez zatrudnienie marketingowca z doświadczeniem PR-owym, który łączyłby dwie funkcje, co pozwoliłoby na obniżenie kosztów.

Sapa odpowiedź na pytanie uzależniła z kolei od wielkości firmy. „Jeżeli mówimy w istocie o niedużej firmie w rozumieniu powszechnym (np. biuro agencyjne) – czyli sytuacja, kiedy ktoś zajmuje się działalnością bardziej lokalną – agencja PR byłaby olbrzymim luksusem” – mówi. I zaznacza, że trzeba się wtedy dobrze zastanowić, jak można dotrzeć do klienta poprzez lokalne media i spróbować samodzielnie zająć się taką formą komunikacji. Jeżeli natomiast w grę wchodzi firma „z ambicjami do realizowania własnych ofert czy też firma, która będzie miała ambicje do działania na większą skalę, może się okazać, że firma PR jest »mustem«” – wyrokuje przedstawicielka HRS Poland. Nierzadko jest bowiem tak – tłumaczy – że oferując niszowy produkt, trzeba dotrzeć tylko i wyłącznie do klientów, którzy na taki produkt będą otwarci. „Klasyczny marketing może przypominać »strzelanie do much z armaty«, podczas gdy w nienachalny sposób można swe idee przedstawić właśnie odpowiedniemu klientowi” – komentuje dalej Sapa.

Według Stępkowskiego za agencją przemawia fakt, iż jej struktura będzie bardziej elastyczna niż osoba zatrudniona na stanowisku PR. Mimo to, nadal będzie konieczna osoba, która będzie koordynować prace agencji, dostarczać informacje oraz nadzorować jej prace. Szczęsny natomiast radzi „patrzeć w dłuższej perspektywie czasu”, bo korzyści z jednego czy drugiego rozwiązania mogą się pojawić nieco później. A Deręgowski podkreśla: „Public Relations może pomóc tylko wówczas, gdy firma gotowa jest na działanie w innej skali i zmierzenie się z większą konkurencją”. (es)

Nie masz funduszy na zatrudnienie PR-owca ani agencji PR? Rozwijasz swoją działalność i sam dbasz o wizerunek swojej firmy? Naucz się robić to dobrze! Zapraszamy na kurs internetowy Akademii PRoto. Eksperci z branży nauczą Cię, jak robić to profesjonalnie! Możesz wykupić cały kurs, wybrać interesujący Cię pakiet, albo pojedyncze moduły!
Zapraszamy!

Źródło:

travelmarketing.pl, Jak zadbać o PR w małej firmie turystycznej?, Piotr Kasperczak, 15.07.2013
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin