PR oczami specjalistów marketingu i komunikacji w firmach

dodano: 
29.11.2012
komentarzy: 
0

Co specjaliści od marketingu, komunikacji i PR sądzą na temat usług PR świadczonych w Polsce przez profesjonalne agencje? Jak oceniają rolę PR w funkcjonowaniu firm i jakie według nich kompetencje powinien mieć każdy wirtuoz PR-u? Na to pytanie odpowiada badanie przygotowane przez Millward Brown SMG/KRC.

Obraz PR-u, jaki wyłania się z badania, jest raczej tradycyjny. Usługi PR są rozpatrywane głównie w kontekście szeroko rozumianego media relations. Widać to zarówno w ocenie obecnych obszarów działalności PR (głównie media relations, social media, crisis management), ale może jeszcze silniej w pożądanych kwalifikacjach. To, co powinno przede wszystkim cechować PR-owca AD 2012, to wiedza z zakresu rynku mediów (85 proc.) i komunikacji (78 proc.), samodzielność myślenia (75 proc.) i umiejętność redagowania tekstów (59 proc.), wreszcie zdolność skutecznego zarządzania sytuacjami kryzysowymi (72 proc.).

Jeżeli chodzi o rzeczywistą rolę PR w funkcjonowaniu przedsiębiorstw i budowie siły marek, z badania nie wyłania się obraz eksperta, doradcy, specjalisty ukierunkowanego na myślenie strategiczne, ale raczej wykonawcy konkretnych, związanych z mediami usług. Co ciekawe, ankietowani uważają, że nasz rodzimy PR reprezentuje niższy poziom (40 proc. wskazań) niż europejski. 42 proc. badanych stwierdziło, że jest na porównywalnym poziomie.

Część badania poświęcona przyszłości branży PR pokazała z kolei, że przez 5 lat obraz PR może diametralnie się zmienić. „Nasi respondenci wieszczą spadek zainteresowania media relations, eventami, a wzrost social media, CSR, expert positioning i community relations. Według nich również rola PR w przedsiębiorstwach będzie znacząco rosła (52 proc. teraz, do 79 proc. w ciągu 5 lat). W tych odpowiedziach widać PR ekspercki, budujący relacje, współtworzący strategię marek i przedsiębiorstw. Na końcu pozostaje jednak pytanie, na które środowisko public relations musi spróbować odpowiedzieć, czy obraz ten jest wynikiem opartej na faktach i doświadczeniu prognozy, czy jedynie życzeniowego myślenia?” – skomentował Kuba Antoszewski, PR manager Millward Brown SMG/KRC.

W badaniu wzięło udział 97 specjalistów. Zrealizowano je w dniach 30 października – 15 listopada 2012, metodą wywiadów internetowych CAWI. Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Związku Firm Public Relations.

Cały raport dostępny jest tutaj.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin