PR-owcu! Inwestuj w siebie!

dodano: 
21.03.2011
komentarzy: 
3

Na polskim rynku pojawia się coraz więcej szkoleń, adresowanych do poszczególnych grup zawodowych. Nie inaczej jest w branży PR. Nowe kanały komunikacji, nowe sposoby dotarcia do klientów, odbiorców opinii publicznej - to wszystko wymusza na specjalistach zajmujących się public relations konieczność ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i poszerzania kompetencji.

Prof. Jerzy Olędzki z Instytutu Dziennikarstwa UW uważa, że w zakresie szkolnictwa wyższego z dziedziny PR-u dogoniliśmy naszych zachodnich kolegów. Program studiów nie odbiega poziomem od uczelni amerykańskich czy brytyjskich, a w porównaniu z Włochami lub Hiszpanią wypadamy nawet lepiej. Z kolei w przypadku pozauczelnianych szkoleń jest gorzej.

„Tradycją brytyjskiego PR-u i PR-u w krajach nordyckich jest ciągłe dokształcanie – doskonalenie zawodowe. W Wielkiej Brytanii, jeśli ktoś jest członkiem np. stowarzyszenia CIPR (Chartered Institute of Public Relations), to jego obowiązkiem jest corocznie uczestniczyć w systemie dokształcania. To są czasem krótkie zajęcia, ale PR-owcy mają obowiązek uczestniczyć w nich systematycznie.” - mówi prof. Olędzki.

„W krajach nordyckich  i w Wielkiej Brytanii szczegółowo analizowane są wydarzenia na rynku PR. Na ich podstawie, analizując szczególnie te złe przykłady, adepci PR-u poznają tajniki zawodu.” - dodaje.

Zatem ustawiczne pogłębianie wiedzy okazuje się nieodzownym elementem pracy PR- owca. Ważne jest również krytyczne spojrzenie na rynek polskiego PR: umiejętne dostrzeganie i analizowanie błędów popełnionych przy różnych okazjach, po to aby dać kolegom po fachu narzędzia do dalszego rozwoju.

Pytany o kierunki rozwoju rynku szkoleniowego dla branży PR, prof. Olędzki stwierdził:

„Na zachodzie szkolenia w większości mają charakter kursu w zakresie poprawnych zachowań etycznych albo w kierunku bardziej odpowiedzialnej komunikacji. Co to znaczy interes społeczny, co to znaczy interes klienta i jak można połączyć ze sobą interes społeczny z interesem klienta. Wydaje mi się, że jeśli w naszym polskim środowisku potrafilibyśmy być uczciwi wobec siebie, to znaczy umieli krytycznie analizować to, co się dzieje w  środowisku PR, to ludzie uczący się lub już pracujący w tym zawodzie wiedzieliby, czego nie robić. Marzyłbym, żebyśmy właśnie podążali w tym kierunku. W końcu wymieniam kraje, które mają tradycje tego zawodu znacznie dłuższe niż my. Bo tam organizacje zawodowe skupiające PR-owców powstawały w  latach 50-tych, kiedy my w obozie państw bloku sowieckiego, nawet nie znaliśmy nazwy – PR, albo PR kojarzyliśmy tylko z rządową i partyjną propagandą. Zatem pamiętając o tym, że oni są od nas starsi i bogatsi o doświadczenia, powinniśmy obserwować i iść tymi samymi śladami.”

Jakie umiejętności i jaka wiedza dla PR – owca są najważniejsze – odpowiedź na to pytanie nie jest skończona ani jednoznaczna. Zależy to zarówno od klientów, z którymi współpracuje, od środowisk, do których komunikuje oraz od kanałów komunikacji, jakie przy tej okazji wybiera.

„Nie potrafiłbym określić, czy ważniejsze są umiejętności twarde czy miękkie. Uważam, że jednego i drugiego nie powinniśmy rozdzielać. Dlaczego? Dlatego, że w każdej działalności komunikacyjnej musimy pamiętać dla kogo pracujemy i kto ma korzystać z owoców naszej pracy. A to właśnie wymaga umiejętności twardych i miękkich.” - mówi prof. Jerzy Olędzki.

komentarzy:
3

Komentarze

(3)
Dodaj komentarz
22.03.2011
9:16:59
judith
(22.03.2011 9:16:59)
Realia, z tymi funduszami to nie do końca tak jest. O ile szkolenie się z "własnej kieszeni" może nadszarpnąć domowy budżet, o tyle pytaniem jest CZY CHCEMY się szkolić? Pracodawcy często proponują pracownikom możliwość udziału w szkoleniach z pełnym ich finansowaniem, a pracownicy... nie chcą. Dlaczego? Bo trzeba poświęcić trochę czasu, wysiłku?
21.03.2011
14:28:17
realia
(21.03.2011 14:28:17)
szkoda tylko ze wszelkie szkolenia są bardzo drogie i wielu ludzi po prostu na nie nie stac, bo posla rzeczywistośc na to nie pozwala :(
21.03.2011
12:16:25
AMHC
(21.03.2011 12:16:25)
Świeta prawda Panie Profesorze! Jeśli chcesz mieć wiedzę, musisz się dokształać i nie osiadać na laurach. PR jest dziedziną rozwijająca się, Jak medycyna, trudno jest raz nauczyć się i mieć to na zawsze w głowie. Wiedzę z PR trzeba uzupełniać, bez tego ani rusz...
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin