PR w sporcie - podsumowanie i prognozy

dodano: 
18.12.2013
komentarzy: 
0

Wyniki sportowe napędzają sukces medialny. Jedynym paradoksem jest nasza reprezentacja w piłce nożnej. Ten przypadek możemy uzasadniać chyba tylko jednym argumentem. Tzw. „noga” jest najbardziej masowym sportem, najbliżej człowieka. Wystarczy piłka, wystarczy kopnąć. Siatkówka, koszykówka, skoki narciarskie czy pływanie wymagają odpowiedniego ekwipunku, boisk, skoczni, basenów, a bramką może być nawet trzepak. Rok 2013 pod względem zainteresowania mediów należał więc tradycyjnie do piłki nożnej. Niekończących się porażek Legii Warszawa w Lidze Europejskiej, przedwcześnie zakończonej drogi do Rio, zmiany selekcjonera. Porażki piłkarzy nie zrażają sponsorów oraz mediów. Telewizja Polsat zakupiła prawa do meczów biało-czerwonych na najbliższe lata za astronomiczną sumę 35 milionów euro. Kwota ta nie jest oficjalnie potwierdzona, ale ten rząd wielkości, na polskie warunki jest po prostu „kosmiczny”. Świadczyć może o tym również fakt, że TVP, która do tej pory pokazywała spotkania reprezentacji, w ogóle nie stanęła do przetargu.

Gdzie szukaliśmy potencjału w 2013? Coraz szersze grono kibiców i fanów gromadzą sporty niszowe – golf czy żeglarstwo. Świadczyć o tym może chociażby pierwsza w historii transmisja w TVP Sport z turnieju golfowego LOTOS Polish Open 2013. Ponadto mogliśmy także odnieść wrażenie, że cała Polska biega maratony. Coraz bardziej popularny wśród marketerów staje się też czasochłonny triathlon. Doskonale sprawdza się więc w trendach komunikacyjnych teoria komunikatu personalizowanego – trafiającego do wyselekcjonowanej grupy odbiorców.

Rozwój kultury fizycznej w Polsce jest wielce uzasadniony, stąd mnogość programów edukacyjnych promujących aktywny tryb życia, skierowanych do dzieci i młodzieży. Nie tylko z raportów, ale także ze zwykłych obserwacji wynika, że rośnie na naszych oczach pokolenie „zasiedziałych” przed komputerami i konsolami „bladych twarzy”, dlatego rok 2014 powinien obfitować w projekty aktywujące młodych do uprawiania sportu.

Publiczna walka z otyłością Polaków to kolejny, wschodzący trend. Być może, wzorem „trenerki wszystkich Polek”, pojawią się także nowe gwiazdy gotowe odchudzać tłumy. Tu jednak zaważyć może efekt jo-jo i sprzyjający dotychczas vox populi może zwrócić się ku innym, obiecującym dyscyplinom.

W 2014 roku rolą specjalistów od PR-u sportowego będzie jednak – niezmiennie – wsparcie prawdziwych sukcesów i osiągnięć sportowych, aby zaistniały w świadomości odbiorców pomiędzy skrótami z przegranych meczów i prawie strzelonych bramek. Warto także „pójść za ciosem” tegorocznych sukcesów komunikacyjnych poszczególnych dyscyplin sportowych, aby modę na nie przekuć na rzeczywiste, masowe zaangażowanie i tym samym prawdziwie „rozruszać” Polskę. Przed nami także m.in. halowe mistrzostwa świata w lekkoatletyce, mistrzostwa świata w siatkówce, które odbędą się w naszym kraju, oraz zimowe igrzyska olimpijskie i piłkarski mundial – czyli rok pełen wyzwań nie tylko dla sportowców, ale i dla branży PR.

Anna Janocha (Strategy & Business Development Manager, VMG PR) i Bartosz Sosnówka (PR Manager, VMG PR). Autorzy odpowiadają m.in. za komunikację startu zespołu ENERGA Sailing w transatlantyckich regatach Jaques Vabre 2013.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin