Projekty PR-owskie w kilku krajach
Gościem programu Marketing Mix Radia PiN był Paweł Trochimiuk, prezes Związku Firm Public Relations. Rozmówca starał się odpowiedzieć na pytanie o to, co jest niezbędne podczas prowadzenia projektów PR-owskich w kilku krajach. Jak mówi Trochimiuk, w Polsce klienci zlecają agencjom coraz więcej zadań polegających na kreowaniu ich wizerunku poza granicami naszego kraju, głównie na terenie Europy Środkowej i Wschodniej. Aby rozpocząć taki projekt należy mieć przede wszystkim dobrych partnerów. Na początku tego roku powstała sieć agencji PR-owskich - Central Eastern Europe Public Relations Network - która specjalizuje się w obsłudze klientów chcących wyjść ze swoimi działaniami poza polski rynek.
Jak podkreślił Trochimiuk, należy pamiętać, że w znacznym stopniu różnimy się zarówno kulturowo, jak i pod względem organizacji mediów, od krajów, które stanowią główny rynek dla większości inwestorów. Mimo tego nastawienie do polskiego PR-u, zdaniem rozmówcy, np. na Słowacji czy Ukrainie jest wręcz „doskonałe”. Polscy PR-owcy traktowani są tam jak specjaliści dużego formatu. PR rosyjski z kolei wciąż polega na tym, że dziennikarz idąc na konferencję prasową znacznie bardziej spodziewa się prezentu niż informacji. Jak wynika z rozmowy, coraz więcej firm PR-owskich z Polski będzie obsługiwało rynek Europy Środkowej i Wschodniej, ponieważ chcą one nadzorować swój wizerunek poza granicami Polski. Zależy im także na tym, aby był to proces zintegrowany. (jk)