Na łamach Tygodnika Radomskiego znajdujemy wypowiedź profesora Wiesława Łukasza Macierzyńskiego na temat public relations w Polsce. Zdaniem profesora, PR odgrywa specyficzną rolę w ramach przemian społecznych i ekonomicznych w krajach przechodzących transformację ustrojową. Działania public relations pomagają zmieniać pojęcie o nieuczciwej komunikacji w polityce, które według Macierzyńskiego dotychczas dominowało w życiu publicznym. Zaznacza on, że nadal często działania public relations są traktowane jak podejrzana propaganda, a społeczeństwo charakteryzuje „spontaniczna nieufność do komunikatów publicznych”.
Profesor odpowiada również na pytanie o to, czym jest czarny PR. Jego zdaniem to: „świadomie zaplanowane działanie informacyjne na szkodę innego podmiotu (…) mające na celu podważenie czyjejś pozycji, autorytetu i wiarygodności lub też wizerunku danej osoby”. Macierzyński uznaje tego typu działania za całkowicie niezgodne z koncepcją public relations rozumianą w kontekście zintegrowanej, rzetelnej komunikacji. Czarny PR w opinii profesora „to brutalna dezintegracja, dokonywana za pomocą instrumentarium profesjonalnego public relations”. Macierzyński podkreśla, że bez etyki sam proces public relations jest niemożliwy.


