Ranking agencji wg Pressa
Dla branży PR mijający rok był bardzo pomyślny, a nadchodzący 2008 zapowiada się jeszcze lepiej -wynika z rankingu agencji PR zrealizowanego przez pismo Press.
W 2006 roku 39 agencji public relations osiągnęło łączny przychód 160 mln złotych, z czego większość wypracowała dziesiątka najlepiej zarabiających agencji. Liderem w rankingu Press okazała się Sigma International, która zajęła pierwsze miejsce zarówno pod względem wielkości przychodu ( 13 746 tys. zł), jak i liczby zatrudnianych osób (58 pracowników). A największy wzrost przychodu względem roku poprzedniego uzyskało Alert Media Communications ( 136,56 proc. r/r).
Wysokie dochody w agencjach public relations są konsekwencją współpracy z branżami, które w ostatnim czasie generują największe dochody, tłumaczą autorzy rankingu, dodając, że są to głównie firmy deweloperskie. „Nie ma miesiąca, by do agencji nie przychodziła propozycja współpracy od deweloperów, mówi cytowany z artykule prezes First PR. Istotnym źródłem dochodów są także projekty CSR-owe. Ale tym, co w znaczny sposób wpłynęło na zyski agencji były eventy. Znaczenie imprez doceniło Euro RSCG Sensor, numer dwa w rankingu najlepiej zarabiających agencji. Tego typu projekty przyniosły firmie 1,5 mln złotych, co w istotnie przyczyniło się do wzrostu przychodów Euro RSCG o 65 proc.
Wśród przegranych, którzy odnotowali największe spadki przychodów, także kwestia eventów odegrała istotną rolę. Zyski firmy Neuron, jednej z najsłabiej zarabiających agencji PR z rankingu, spadły o 36 proc. właśnie z powodu wycofania się z projektów eventowych. Najgorzej wypadła agencja Prelite z Poznania, która odnotowała ponad pięćdziesięcioprocentowe straty (58, 18 proc).
Na końcu rankingu pisma Press, z blisko 20 proc. spadkiem przychodów znalazły się także ComPress, NBS Public Relations i GGK PR. Natomiast za firmę znajdującą się w dramatycznej sytuacji autorzy zestawienia uznali agencję Rowland Communications, wobec której trwa postępowanie w sądzie gospodarczym.
W raporcie pisma Press znalazły się także prognozy na rok 2008. Wielką szansą dla branży jest szukanie nowych nisz, jedną z nich są działania z zakresu public affairs, uważa cytowana Katarzyna Przewuska. A największym zagrożeniem dla polskiego PR-u są roszady kadrowe. W rankingu uwzględniono 39 agencji, które wypełniły ankietę nadesłaną przez magazyn; wykorzystano także dane z Krajowego Rejestru Sądowego. (ał)
Agencje o największych przychodach:
Sigma International (Poland) – 13 746 tys. zł przychodu (wzrost o 4,03 proc. r/r)
Euro RSCG Sensors – 12 069 tys. zł przychodu (wzrost o 64,94 proc. r/r)
Multi Communications – 10 509 tys. zł przychodu (wzrost o 15,78 proc. r/r)
Agencje o największych spadkach przychodów
Prelite (Poznań) – 1 000 tys. zł przychodu (spadek o 58,18 proc. r/r)
Neuron Agencja Public Relations 952 tys. zł przychodu (spadek o 36,45 proc. r/r)
NBS Public Relations 4 248 tys. zł przychodu (spadek o 21,13 proc. r/r)
Źródło: Press