.

 

Ranking agencji wg Pressa

dodano: 
17.12.2007
komentarzy: 
10

Dla branży PR mijający rok był bardzo pomyślny, a nadchodzący 2008 zapowiada się jeszcze lepiej -wynika z rankingu agencji PR zrealizowanego przez pismo Press.
W 2006 roku 39 agencji public relations osiągnęło łączny przychód 160 mln złotych, z czego większość wypracowała dziesiątka najlepiej zarabiających agencji. Liderem w rankingu Press okazała się Sigma International, która zajęła pierwsze miejsce zarówno pod względem wielkości przychodu ( 13 746 tys. zł), jak i liczby zatrudnianych osób (58 pracowników). A największy wzrost przychodu względem roku poprzedniego uzyskało Alert Media Communications ( 136,56 proc. r/r). 

Wysokie dochody w agencjach public relations są konsekwencją współpracy z branżami, które w ostatnim czasie generują największe dochody, tłumaczą autorzy rankingu, dodając, że są to głównie firmy deweloperskie. „Nie ma miesiąca, by do agencji nie przychodziła propozycja współpracy od deweloperów, mówi cytowany z artykule prezes First PR. Istotnym źródłem dochodów są także projekty CSR-owe. Ale tym, co w znaczny sposób wpłynęło na zyski agencji były eventy. Znaczenie imprez doceniło Euro RSCG Sensor, numer dwa w rankingu najlepiej zarabiających agencji. Tego typu projekty przyniosły firmie 1,5 mln złotych, co w istotnie przyczyniło się do wzrostu przychodów Euro RSCG o 65 proc.

Wśród przegranych, którzy odnotowali największe spadki przychodów, także kwestia eventów odegrała istotną rolę. Zyski firmy Neuron, jednej z najsłabiej zarabiających agencji PR z rankingu, spadły o 36 proc. właśnie z powodu wycofania się z projektów eventowych. Najgorzej wypadła agencja Prelite z Poznania, która odnotowała ponad pięćdziesięcioprocentowe straty (58, 18 proc).

Na końcu rankingu pisma Press, z blisko 20 proc. spadkiem przychodów znalazły się także ComPress, NBS Public Relations i GGK PR. Natomiast za firmę znajdującą się w dramatycznej sytuacji autorzy zestawienia uznali agencję Rowland Communications, wobec której trwa postępowanie w sądzie gospodarczym.

W raporcie pisma Press znalazły się także prognozy na rok 2008. Wielką szansą dla branży jest szukanie nowych nisz, jedną z nich są działania z zakresu public affairs, uważa cytowana Katarzyna Przewuska. A największym zagrożeniem dla polskiego PR-u są roszady kadrowe. W rankingu uwzględniono 39 agencji, które wypełniły ankietę nadesłaną przez magazyn; wykorzystano także dane z Krajowego Rejestru Sądowego. (ał)

Agencje o największych przychodach:
Sigma International (Poland) – 13 746 tys. zł przychodu (wzrost o 4,03 proc. r/r)
Euro RSCG Sensors – 12 069 tys. zł przychodu (wzrost o 64,94 proc. r/r)
Multi Communications – 10 509 tys. zł przychodu (wzrost o 15,78 proc. r/r)

Agencje o największych spadkach przychodów
Prelite (Poznań) – 1 000 tys. zł przychodu (spadek o 58,18 proc. r/r)
Neuron Agencja Public Relations 952 tys. zł przychodu (spadek o 36,45 proc. r/r)
NBS Public Relations 4 248 tys. zł przychodu (spadek o 21,13 proc. r/r)
Źródło: Press

Źródło:

Press, Branża zarabia, Paweł Sierpiński, 01.12.07
komentarzy:
10

Komentarze

(10)
Dodaj komentarz
21.12.2007
10:23:55
obi
(21.12.2007 10:23:55)
Mam wrażenie że Press bawi się z branżą w brudną gierkę. Ten dziennikarzyna udaje koleżkę ale niezły z niego Judaszek !
19.12.2007
17:01:52
Seb
(19.12.2007 17:01:52)
Też uważam, że ten ranking publikowany jest znacznie za późno. Rozumiem intencje twórców, by skonfrontować ranking z KRSem, ale można to zrobić w lipcu czy sierpniu. Taka publikacja na grudniu, kiedy wszyscy prawie zamknęli kolejny rok jest niemiarodajna.
18.12.2007
21:36:35
głos rozsądku
(18.12.2007 21:36:35)
odgrzewane kotlety... ten sam ranking press wydało w formie wkładki jakoś wiosną tego roku - i żeby tak pod koniec 2007 robić ranking za 2006... bez komentarza... a od redakcji proto to się wymaga żeby takich głupot nie przepisywała bezmyślnie - w końcu powinna wiedzieć co i kiedy się rankingowało i za co :-) trochę historii w tle nam nie zaszkodzi
18.12.2007
13:25:47
misiek
(18.12.2007 13:25:47)
jak w powietrzu wisi kryzyski, to trzeba mieć przygotowaną odpowiedź na wszystkie trudne pytania. Przecież po tym rankingu należało spodziewać, że ktoś pociągnie to dalej. Szwec bez butów chodzi? I oczywiście zawsze wszystkiemu winne są media i ci beznadziejni dziennikarze...
18.12.2007
12:13:05
dr Waldemar Ryd...
(18.12.2007 12:13:05)
"która odnotowała ponad pięćdziesięcioprocentowe straty (58, 18 proc)". Odnotowaliśmy spadek przychodu, a nie straty. Osoby znające się na ekonomii wiedzą o co chodzi (po postach widać, że czytelnicy to wiedzą). Przychód można zwiększyć sztucznie np. zarządzając budżetem klientów więc przychód/zysk jest bardziej wiarygodny. Zysk jest mniejszy niż zazwyczaj, gdyż projekt Piar.pl był niedochodowy a w międzyczasie rozpoczęliśmy duże inwestycje w projekt informatyczny PRsystem. Osoby zainteresowane czym jest PRsystem odsyłam na strony naszej agencji. Jednocześnie miały komentarz do sposobu pozyskiwania informacji: Dzisiaj z ok. 10 ktoś z redakcji Proto zadzwonił informując, że w ciągu kilkunastu minut musimy skomentować ranking. W tym czasie trwało u nas spotkanie z klientem. I w tamtym momencie czasu faktycznie nie było. Dostaliśmy więc komentarz "nie znają sprawy i nie mają czasu". Sprawę znamy. Nasze spotkanie biznesowe się skończyło. Komentarz mógłby być bardziej precyzyjny. Dla zainteresowanych czytelników zamieszczamy więc komentarz w formie posta.
18.12.2007
11:27:21
X
(18.12.2007 11:27:21)
No i na dodatek chodzi o inwestycje. Rynek leci paręnaście procent w górę rocznie - jedni to konsumują a inni wykorzystują szanse na inwestycje i pakują kasę.
17.12.2007
20:29:23
xyz
(17.12.2007 20:29:23)
do Ciekawego: Rzeczywiście agencje o zbliżonych przychodach różnią się zyskiem. Sądzę jednak, że nie jest to związane z oszczędzaniem na pracownikach - przecież każdy z bossów wie mniej więcej jakie są stawki rynkowe. Raczej chodzi o "optymalizację podatkową".
17.12.2007
19:37:02
xxx
(17.12.2007 19:37:02)
o co chodzi z rowlandami?
17.12.2007
14:05:34
Ciekawy
(17.12.2007 14:05:34)
Podoba mi się ten ranking. Zwróćcie uwagę - agencje o zblizonych przychodach znacznie roznia sie zyskiem. Czy to przypadkiem nie oznacza, że np OnBoard, EuroRSCG oszczedzają na pracownikach a Multi Communications wręcz przeciwnie (ma niższy zysk, więc prawdopodobnie wyższe koszty utrzymania)?
17.12.2007
13:10:08
ucho dobrze nas...
(17.12.2007 13:10:08)
zdecydowanie ciekawszy będzie ranking za rok 2007, sygnaly plynace z niektorych agencji pokazuja, ze mozna oczkiwac spektakularnych przesuniec... :) wesolych swiat!!!
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin