Raport Natalii Hatalskiej o blogerach i youtuberach

dodano: 
06.10.2016
komentarzy: 
0

W dniach 24-25 września 2016 roku odbyła się konferencja Blog Forum Gdańsk pod hasłem przewodnim „czy blogerzy zmieniają świat na lepsze?”. Na tę okazję Natalia Hatalska – niezależna ekspert w prognozowaniu mediów, doradztwie strategicznym czy social mediach, blogerka i autorka książki „Cząstki przyciągania” – przygotowała raport „Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie”.

„Dla millenialsów czy generacji Z web influencerzy są dziś ważniejsi i bardziej wpływowi niż celebryci. Biorąc pod uwagę to oraz fakt, że marketerzy coraz częściej inwestują w tzw. influencer marketing, można stwierdzić, że na twórcach internetowych spoczywa dziś ogromna odpowiedzialność” – pisze Hatalska we wstępie do raportu. Istotny jest odsetek osób, które deklarują regularne czytanie i oglądanie blogo- i vlogosfery. O ile poziom czytelnictwa blogów w tym roku (33 proc.) zmalał w stosunku do roku 2014 (39 proc.), to liczba osób deklarujących oglądanie wideoblogów się niemal podwoiła (15 proc. w 2014 roku i 29 proc. w 2016).

    

Różne są natomiast powody czytania blogów i oglądania wideoblogów. Internauci najczęściej robią to, by się czegoś nauczyć (prawie 30 proc. w przypadku blogów, wideoblogi – prawie 32 proc.). Jako inne odpowiedzi wskazywano m.in. „bycie na bieżąco” (29,1 i 30,1 proc.), „rozerwanie się” (25,3 i 27 proc.), „wyrobienie sobie opinii” (21,2 i 24 proc.) czy „bardziej świadome zakupy” (19,5 i 18,4 proc.).

Z badania wynika, że najpopularniejsze kategorie blogów i wideoblogów to „zdrowie” (59 proc.), „hand made/DIY” (57 proc.), „podróżnicze” (55 proc.), „kosmetyki i uroda” (55 proc.) oraz „dom i ogród” (53 proc.). Najmniej popularne (w stosunku do innych kategorii) są blogi polityczne (35 proc.), biznesowe i ekonomiczne (34 proc.), pamiętnikarskie (33 proc.), motoryzacyjne (32 proc.) i regionalne (31 proc.).

Jeśli chodzi o sam wpływ blogosfery na świat, raport pokazuje wyraźne różnice w zdaniu na ten temat w grupach nazwanych „internauci” oraz „odbiorcy blogów i wideoblogów”. Aż 76 proc. osób nieśledzących regularnie blogosfery uważa, że nie zmienia ona świata, tymczasem 58 proc. stałych odbiorców blogów i wideoblogów uważa zgoła inaczej. Warto jednak przytoczyć bardziej konkretne odpowiedzi osób, które czują pozytywny wpływ blogosfery. W przypadku blogów najczęściej zgadzano się na to, że pomagają im one rozwijać pasje, najrzadziej – że obnażają prawdę o otaczającym świecie. Rozłożenie odpowiedzi w przypadku kanałów na YouTubie wygląda zgoła inaczej: internauci najczęściej stwierdzali, że dzięki wideoblogom poznają obnażoną prawdę o otaczającym świecie, najrzadziej – że mają one wpływ na podniesienie komfortu życia.

Co ciekawe, w raporcie czytamy, że aż 95 proc. badanych blogerów i youtuberów uważa, że ma wpływ na swoich odbiorców, a 88 proc. wierzy, że zmienia świat. W przytoczonych w raporcie wypowiedziach blogerów i youtuberów często wskazywano na subiektywność, szczerość i niezależność opinii, które mogą kształtować opinię społeczną. „Blog czy wideoblog to nowy rodzaj dziennikarstwa” – stwierdził jeden z twórców. Inni podkreślali fakt, że blog lub wideoblog tworzy jedna osoba, dzięki czemu treści są wyraźnie indywidualistyczne i autentyczne. „Jesteśmy w odczuciu Czytelników na »wyciągnięcie ręki« – prawdziwi, dostępni, bliscy, znajomi, niczym sąsiedzi, których życie obserwują i poglądy podglądają (a nie obcy i odlegli jak dziennikarze)” – napisał kolejny ankietowany twórca.

W raporcie znalazły się także liczne case studies kampanii społecznych przeprowadzonych przez internetowych twórców wraz z krótkimi wywiadami z nimi. Raport Hatalskiej opisuje m.in. akcje „Jak popełnić samobójstwo” (zainicjowaną przez Jana Favre – Stay Fly), „Pokonaj swoje długi” (Michał Szafrański – Jak oszczędzać pieniądze), „Rezimy dobrem” (Jakub Wierzgoń – reZigiusz) czy „#StopMowieNienawiści” (Krzysztof Gonciarz).

W raporcie szczególnie rzuca się w oczy fakt, że aż 39,2 proc. badanych internautów w ogóle nie słyszało o wyżej wymienionych akcjach społecznych, podczas gdy w przypadku stałych odbiorców blogów i wideoblogów było to już tylko 9,8 proc.

Badanie przeprowadzono z pomocą Mobile Institute. Zrealizowano je metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview), czyli responsywnych ankiet elektronicznych emitowanych na stronach www i mailingach. Zebrano opinie od 1409 internautów oraz 123 blogerów/youtuberów.

Raport dostępny tutaj.

Zdjęcie główne: screen z jednej ze stron tytułowych raportu

(mp)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin