.

 

Afera wizowa i majątek żony premiera Morawieckiego. Wrześniowy raport „O tym się mówi”

dodano: 
25.10.2023
komentarzy: 
0

Afera wizowa i majątek żony premiera Morawieckiego to główne tematy dyskursu medialnego we wrześniu 2023 roku – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów i Radia ZET. Zdecydowanym liderem najnowszego zestawienia „O tym się mówi” został Andrzej Stankiewicz z Onetu. Jak wynika z najnowszego badania IMM i Radia ZET, jego publikacja była cytowana we wrześniu ponad 500 razy w innych wysoko zasięgowych mediach.

Cykliczne zestawienie „O tym się mówi” powstaje w ramach projektu Nagroda Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego.

Wrześniowy ranking „O tym się mówi” najpopularniejszych i najbardziej medialnych materiałów dziennikarskich otwiera tekst Andrzeja Stankiewicza „Wawrzyk, Bollywood i specsłużby USA. Ujawniamy kulisy afery wizowej” opublikowany w portalu Onet. Autor ujawnia w nim kulisy dymisji wiceszefa MSZ Piotra Wawrzyka i proceder wydawania wiz obywatelom krajów azjatyckich, którym miał osobiście sterować wiceminister. Na informacje zawarte w artykule powoływano się aż 534 razy, co przełożyło się na zasięg 46,4 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

 

Na drugim miejscu także publikacja dziennikarza redakcji Onet

Druga pozycja wrześniowego zestawienia przypadła również dziennikarzowi Onetu – Jackowi Harłukowiczowi – za materiał „Premier mieszka w willi swojej żony. Ujawniamy skrywany majątek Iwony Morawieckiej”. Jako pierwszy dotarł do informacji o majątku żony obecnego premiera, przepisanego jej przez Mateusza Morawieckiego w dwóch intercyzach w 2013 i 2015 roku. W artykule ujawniono także szacunkową wartość nieruchomości i transakcje, których dokonywała Iwona Morawiecka. Na podstawie ustaleń Harłukowicza powstały 262 publikacje w innych mediach, a ich łączny zasięg IMM oszacował na 37,8 mln.

Podium zamykają dziennikarze „Gazety Wyborczej”

Trzecim materiałem o najwyższym zasięgu okazał się tekst Wojciecha Czuchnowskiego i Pawła Wrońskiego z Gazety Wyborczej pt. „Dymisja w MSZ po wizycie CBA. Kulisy odwołania Piotra Wawrzyka”. Warto zaznaczyć, że to dziennikarze GW jako pierwsi podjęli temat dymisji wiceministra Wawrzyka oraz wskazywali, że może mieć ona związek z Centrum Decyzji Wizowych, które podlega pod MSZ. Na podstawie redakcyjnego śledztwa powstało 440 materiałów innych dziennikarzy, a ich zasięg wyniósł 36,3 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

Publikacje „Gazety Wyborczej” na kolejnych miejscach TOP 5

„Księża zorganizowali imprezę z męską prostytutką. Interweniowało pogotowie, a potem policja” to publikacja z lokalnego wydania „Gazety Wyborczej”, której autorem jest Marcin Pietraszewski. Dziennikarz opisał spotkanie towarzyskie zorganizowane przez księży w budynku należącym do parafii Najświętszej Maryi Panny Anielskiej w Dąbrowie Górniczej. Według ustaleń Pietraszewskiego duchowni zamówili na nie męską prostytutkę, a „zabawa” wymknęła się spod kontroli, kiedy zaproszony gość stracił przytomność. Księża początkowo nie chcieli wpuścić ratowników medycznych, wezwanych przez jednego z uczestników, w obawie przed skandalem. Pozostałe media powoływały się na doniesienia Pietraszewskiego 272 razy, a łączny zasięg tych przekazów oszacowano na 13,2 mln.

TOP 5 wrześniowego „O tym się mówi” zamyka artykuł Michała Kokota „»Wyborcza« ujawnia: Pegasusem w generałów”. Według dziennikarza GW w 2019 roku służby inwigilowały gen. Waldemara Skrzypczaka i dwóch innych wysokich rangą byłych wojskowych. Wykorzystywały do tego oprogramowanie Pegasus, kilkunastokrotnie dostając się do telefonów oficerów i przejmując kontrolę nad urządzeniami. Na podstawie artykułu powstało 116 publikacji w innych mediach. Ich zasięg IMM oszacował na 9,9 mln potencjalnych kontaktów z przekazem.

O badaniu:
Raport IMM i Radia ZET „O tym się mówi” opracowano na podstawie monitoringu treści z najbardziej opiniotwórczych mediów z prasy, radia, telewizji i portali internetowych. Kryterium decydującym o pozycji w rankingu TOP5 został przyjęty zasięg treści artykułu w publikacjach w innych mediach. Przy liczeniu zasięgu nie były brane pod uwagę portale o charakterze agregatorów treści i multiplikacji przekazów, a także źródła własne danej grupy mediowej. Analizie podlegają wybrane gatunki informacyjne i publicystyczne, które charakteryzują się wysoką cytowalnością treści, między innymi artykuły i śledztwa, w tym reportaże. Badanie nie uwzględnia m.in.: wywiadów i rozmów publicystycznych, sondaży, rankingów, a także bieżących newsów.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin