czwartek, 26 czerwca, 2025
Strona głównaAktualnościRebranding ostatnią deską ratunku dla upadających marek?

Rebranding ostatnią deską ratunku dla upadających marek?

Nie zawsze upadek danej marki musi wiązać się z przesyceniem rynku danym produktem czy utratą klientów. „Bywa, że o klęsce brandu decyduje jeden błąd marketingowy, problemy finan­sowe lub postępująca globalizacja.” – pisze Dominika Bulska.

Właśnie z powodów finansowych z rynku musiała wycofać się firma lotnicza Centralwings – podaje autorka. I dodaje: „aspiracją pomy­słodawców przewoźnika było założenie flagowej polskiej taniej linii lotniczej. Niestety, firmę przerosły koszty związane przede wszystkim z obsługą logistyczną”.

Jak było w przypadku popularnej marki piwa EB lat 90. w Polsce i dlaczego trunek zniknął z polskich półek sklepowych? Bulska powołuje się na „często po­wtarzane w psychologii konsumenta prawo: klienci nie kupują produktów, lecz dodatkowe wartości prezentowane przez markę. Niestety zdarza się, że ideały wyznawane przez społeczeństwo po pewnym czasie ulegają zmianie i te działania marketingowe, które uprzednio zachęcały do zakupu danego produktu, przestają mieć sens”.

Aby zapobiec upadkowi, polskie marki decydują się coraz częściej na rebranding, czyli „zastępowanie polskich marek zagranicznymi produkta­mi należącymi do danego przedsiębiorstwa” – podkreśla autorka. Jako przykład, Bulska podaje sieć kawiarni Coffeeheaven, która zmieniła nazwę na Costa Coffee: „Polska spółka CHI Polska (…) w 2010 roku połączyła się z konsorcjum Costa Ltd. Brytyjski koncern niemalże od razu rozpoczął proces rebrandingu, początkowo wprowadzając kawiarnie pod szyldem »Coffeeheaven by Costa«, a następnie całkowicie zmie­niając nazwy polskich lokali” – czytamy w artykule. Innym przykładem jest również sieć komórkowa Idea i TP S.A., które zostały wykupione przez Orange.

Autorka puentuje jednak, że „wycofanie marki z rynku nie zawsze jest przedsięwzięciem negatyw­nym. Wydaje się jednak, że znacznie częściej dzieje się tak w wyniku niesprzyjających okoliczności i wbrew chęciom właściciela”. A jednak „zdarza się, że zawieszenie działalności bran­du jest świadomą decyzją właścicieli firmy”. (kd)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj