Rewolucje wśród najbardziej opiniotwórczych

dodano: 
29.08.2007
komentarzy: 
0

Jak wskazują wyniki najnowszego rankingu IMM-u „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”, w lipcu obserwujemy nie tylko ogólny wzrost liczby cytowań, ale także znaczące zmiany w pierwszej piętnastce.

Po dwóch miesiącach pozycję lidera straciła Rzeczpospolita (1375) na korzyść Dziennika, który był cytowany 1549 razy. Swoje zwycięstwo Dziennik zawdzięcza publikacjom o aferze gruntowej, polityce polskiej oraz o wynikach rankingów i sondaży. Trzecie miejsce zajęła Gazeta Wyborcza z wynikiem 1290 powołań.
Czwarta lokata należy do tygodnika Wprost, na którego artykuły inne media powoływały się w lipcu aż 1096 razy (to 490 cytowań więcej niż w czerwcu). Tygodnik po raz pierwszy przekroczył pułap 1000 powołań.
Wprost osiągnął dobry wynik dzięki artykułom dotyczącym ujawnienia „taśm Rydzyka”: „Spowiedź Rydzyka” i „Sługa burzy”. W lipcu były to najczęściej przywoływane przez media publikacje. Autorem obu materiałów jest Marcin Dzierżanowski.

Zaskoczeniem w lipcowym rankingu jest piąte miejsce Naszego Dziennika (398), który wyprzedził Życie Warszawy (387). Na Nasz Dziennik najczęściej powoływano się w odniesieniu do polityki polskiej, „taśm Rydzyka” oraz lustracji abp. Stanisława Wielgusa.
Pozycję lidera wśród stacji telewizyjnych utrzymuje TVN24, cytowana 381 razy. W lipcowej piętnastce najbardziej opiniotwórczych mediów znalazły się dwie stacje radiowe – PR1 (199 powołań) i TOK FM (157), zamykająca zestawienie. Dotychczasowy lider – stacja RMF FM – po sześciu miesiącach spadł na trzecią lokatę wśród stacji radiowych z wynikiem 121 powołań.
Najczęściej cytowanym dziennikiem biznesowo-ekonomicznym została, podobnie jak w dziewięciu ostatnich miesiącach, Gazeta Prawna (282 powołania, 10. miejsce). W zestawieniu znalazł się również jeden portal internetowy – Onet.pl, na który inne media powoływały się 159 razy.
W badanym okresie wiodącymi tematami powołań były m.in.: „taśmy Rydzyka”, afera gruntowa, śledztwo w sprawie Barbary Blidy i polityka polska w kontekście wypowiedzi Pawła Zalewskiego, wiceszefa PiS-u, która doprowadziła do jego dymisji.

Od 1 do 31 lipca na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8268 przekazów mediowych. Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 10 545 razy (4579 razy w prasie, 3793 w telewizji i 2173 w radiu), co jest rekordem w historii raportu IMM-u. Większość cytowanych przekazów stanowią artykuły prasowe (83 proc.). Media najczęściej powołują się na dzienniki (76 proc.) oraz tygodniki (22 proc.). 93 proc. cytowań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 7 proc. - lokalnych i regionalnych.

Raport lipcowy w wersji podstawowej jest dostępny na stronie Instytutu Monitorowania Mediów.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin