Grupa Worldcom PR przygotowała analizę globalnego rynku public relations i jego perspektyw na przestrzeni najbliższych trzech lat. Raport prognozuje wzrost zapotrzebowania na usługi powiązane z mediami społecznościowymi, badaniami, projektowaniem i wdrażaniem stron www oraz ich pozycjonowaniem. Największe spadki prognozowane są w media relations, marketingu bezpośrednim i reklamie. W badaniu trendów PR „Worldcom Services Survey Report 2010” uczestniczyło 74 partnerów Worldcomu z całego świata.
Wyniki badania Worldcomu wskazują, że działania media relations są nadal podstawowym narzędziem stosowanym przez agencje PR, a także stanowią główne źródło ich przychodów. Zmieniający się rynek informacji sprawia jednak, że przestają stanowić meritum funkcjonowania agencji i są rozbudowywane o e-PR. Ponad połowa respondentów widzi konieczność rozwijania zakresu usług o działania ukierunkowane na sieć, w szczególności na media społecznościowe (93 proc. respondentów), usługi interaktywne oraz wdrażanie stron www (73 proc.) i ich pozycjonowanie (SEO – 61 proc.). Prognozowany jest również wzrost w pomocy doradczej w zakresie zarządzania (48%) i usługach badawczych (48%). Agencje wskazują również na wzrost projektów o charakterze międzynarodowym.
Z raportu wynika, że najwięcej przychodów firmy otrzymują z tytułu usług relacji inwestorskich (nawet do 100% przychodów), media relations (do 95%) i komunikacji wewnętrznej (do 80%). Działania e-PR są jeszcze jedynie uzupełnieniem oferty i stanowią od 10 proc. do 30 proc. wszystkich przychodów w firmie (pozycjonowanie stron – 10 proc., badania – 18 proc., social media – 30%).
Według raportu Worldcom PR firmy przewidują ograniczenie działań reklamowych (20% ankietowanych), media relations (19%) oraz marketingu bezpośredniego (11%). Z drugiej strony, zdaniem respondentów, najbliższe 3 – 5 lat będą najlepszym okresem na rozwijanie dotychczasowego biznesu i usług.
Więcej na temat raportu znajdziesz tutaj. (kk)


