Zwycięzcą październikowego rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów, przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów, została, podobnie jak we wrześniu, Rzeczpospolita, cytowana przez inne media 1173 razy. Na drugim miejscu uplasował się Dziennik z wynikiem 905 powołań. Trzecia lokata należy do Gazety Wyborczej, na której publikacje inne media powoływały się 825 razy. Najczęściej cytowaną publikacją we wrześniu był artykuł z Wprost „Polacy chcą nowych wyborów”.
Tuż za podium znalazła się stacja TVN24, cytowana 688 razy. Zanotowała ona blisko dwukrotny wzrost liczby powołań i coraz szybciej zbliża się do królującej od dawna niepodzielnie „prasowej trójki”. Tak dobry wynik TVN24 spowodowały przeprowadzane na antenie stacji wywiady z politykami i ekspertami, często cytowane przez inne media. Oprócz TVN24, w zestawieniu obecne są jeszcze dwie stacje telewizyjne: TVN (199, 11. miejsce) i TVP Info (128, 13. miejsce).
W październiku stacja RMF FM utrzymała pozycję lidera wśród stacji radiowych. Rozgłośnia była cytowana 325 razy (5.miejsce), najczęściej w kontekście polityki polskiej, popularnych rankingów i sondaży oraz informacji ze świata ekonomii, rynku i finansów, co dało jej przewagę nad kolejnym w zestawieniu Radiem ZET (285, 7. miejsce). Jedyny w zestawieniu portal Onet.pl znalazł się na 10. lokacie, cytowany przez inne media 218 razy.
Warto zwrócić uwagę na obecność jedynie dwóch tygodników opinii w październikowym rankingu. Najwyżej uplasował się Wprost cytowany 275 razy, który zgromadził prawie dwukrotnie większą liczbę powołań niż we wrześniu. Podobną liczbę powołań zebrał Newsweek, cytowany 255 razy.
W październiku wśród tematów powołań dominowały: niejasności wokół PZPN, sprawa docierającego do Polski kryzysu finansowego i sposobów radzenia sobie z nim, spór pomiędzy prezydentem RP a premierem dotyczący obecności na szczycie unijnym.
Od 1 do 31 października na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8017 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 8142 razy, (5290 razy w prasie, 1754 – w telewizji i 1098 – w radiu). Analiza obejmuje tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów. (psp)