W czerwcu o pierwszą lokatę w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów rywalizowały główne dzienniki ogólnopolskie. Rzeczpospolita awansowała z 1248 powołaniami z trzeciego miejsca na pierwsze, detronizując Gazetę Wyborczą (1187 cytowań) i wyprzedzając Dziennik (797 powołań). Gazeta wróciła na pozycję lidera po czterech miesiącach przerwy. Rzeczpospolitą cytowano najczęściej w przeglądach prasy, a także w kontekście spraw związanych z PZU oraz dymisją ministra A. Urbańskiego. W rankingu Instytutu Monitorowania Mediów na podium zabrakło Życia Warszawy, majowego vice-lidera.
W rankingu mediów najczęściej cytowanych poza przeglądami prasy również zwyciężyła Rzeczpospolita.
Radio ZET, drugi miesiąc z rzędu, jest na pierwszym miejscu zestawienia wśród stacji radiowych. Na tę rozgłośnię powoływano się najczęściej w kontekście spraw związanych z PZU. Pozycję vice-lidera utrzymał PR3.
W czołówce najczęściej cytowanych stacji telewizyjnych pierwsze miejsce obronił TVN, którego goni TVN24. Onet.pl po raz kolejny utrzymał pierwszą pozycję w zestawieniu portali internetowych, za nim uplasowały się portale Interia.pl i Wp.pl.
W czerwcu media interesowały się przede wszystkim tematem spraw związanych z PZU, czyli powołaniem J. Netzla na stanowisko prezesa oraz prywatyzacją spółki. Szczególnie ważne okazały się również informacje o lustracji Z. Gilowskiej i doniesienia o dymisji A. Urbańskiego. W dużej mierze powołaniom w tym kontekście Rzeczpospolita zawdzięcza zwycięstwo w zestawieniu.
Najczęstszym tematem powołań były tradycyjnie wzmianki w przeglądach mediów oraz polityka polska. Wprost utrzymał pozycję lidera i był najczęściej cytowanym tygodnikiem ogólnopolskim.
Na drugim miejscu pozostał Newsweek, za nim – Polityka. Wśród tabloidów nadal prowadzi Fakt, wygrywając z Super Expressem. W czerwcu 85% powołań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 15% – lokalnych. Najwięcej cytatów z mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, gdzie liderem po raz kolejny zostało Życie Warszawy z 537 cytowaniami.
Czerwcową analizę przeprowadzono na podstawie 5459 materiałów prasowych, programów radiowych i telewizyjnych. Pojawiło się w nich 6735 odniesień do informacji podawanych na łamach innych mediów – 2658 w prasie, 2624 w telewizji i 1453 w radiu.


