Samorządowe public relations

dodano: 
22.03.2006
komentarzy: 
2

Gazeta Prawna Urząd i Obywatel publikuje artykuł dotyczący roli specjalistów ds. public relations i agencji PR w promocji gmin i organizacji samorządowych. Zostały w nim wyjaśnione główne cele działalności oraz sposoby współpracy samorządów z PR-owcami i agencjami public relations. „Działania PR muszą być zintegrowane z innymi ważnymi elementami całego procesu komunikowania o gminie na zewnątrz. Działalność ta nie może być oderwana od działań marketingowych” – przypomina Andrzej Okresiński, autor artykułu.
Zaznacza, że sprawnie prowadzone działania promocyjne przyciągają inwestorów i turystów, a także wpływają na jakość komunikacji wewnątrz wspólnoty lokalnej. Krasiński przypomina, że aby działania public relations przyniosły oczekiwane rezultaty muszą być prowadzone przez dłuższy okres. W artykule znalazły się również informacje dotyczące najczęściej wykorzystywanych rodzajów PR w Polsce oraz ogólne wytyczne dotyczące przygotowania i prowadzenia programu promocji.

Cały artykuł:

Samorządy/specjaliści od promocji gminy, miasta i regionu

Potrzebny dobry wizerunek

• Co należy do zadań specjalistów od public relations?
• Jak powinna wyglądać właściwa promocja gminy?
• Współpraca specjalistów od PR z władzami lokalnymi?
• Na co trzeba zwrócić uwagę wybierając agencję PR?
• Korzyści z dobrze przeprowadzonej akcji promocyjnej?
• Najczęściej wykorzystywane rodzaje public relations?

Aby wypracować swój dobry wizerunek, gmina musi albo zatrudnić specjalistów od public relations, albo rozpocząć współpracę z wyspecjalizowaną agencją. Aby wypracować swój dobry wizerunek, gmina musi albo zatrudnić specjalistów od public relations, albo rozpocząć współpracę z wyspecjalizowaną agencją. To właśnie specjaliści od public relations (PR) pracują nad tworzeniem dobrego wizerunku miast czy gminy. Teraz już nie wystarczą same informacje prasowe, by wypromować gminę, miasto czy region. O naszej gminie i o jej ofercie, np. dla nowych inwestorów, musi słyszeć jak najwięcej osób. Korzystanie ze specjalistów i agencji public relations przez samorządy w Polsce to wciąż rzadkość. Przodują w tym raczej duże miasta, a gminy wiejskie oraz małe i średnie miasta praktycznie nawet nie rozważają takiej możliwości. Związane jest to z jednej strony z obawą o koszty takich usług, z drugiej zaś niedostrzeganiem realnych zysków, w perspektywie średnio- i długoterminowej, jakie wynikają z działań PR. W kontekście wysokich kosztów, trzeba powiedzieć, że wciąż słabo funkcjonuje idea wspólnej realizacji przedsięwzięć przez kilka gmin, chociaż to jest świetna metoda redukcji kosztów.
Public relations to działalność polegająca przede wszystkim na tworzeniu dobrego wizerunku zleceniodawcy. Gmina, która zabiega o kapitał inwestycyjny i o turystów, musi najpierw postawić na promocję. Zadanie to należy powierzyć wyspecjalizowanej agencji public relations. Firmy tego typu działają w kraju od kilkunastu lat. To właśnie zachęceni przez piarowców inwestorzy przyjadą do naszej gminy i zainwestują kapitał. Dobra promocja skutecznie zachęca do odwiedzin turystów.
Teraz już nie wystarczą informacje prasowe, by wypromować gminę, miasto czy region. O gminie i jej ofercie, np. dla nowych inwestorów, musi słyszeć jak najwięcej osób.
Public relations to działalność polegająca przede wszystkim na tworzeniu dobrego wizerunku zleceniodawcy. Gmina, która zabiega o kapitał inwestycyjny i o turystów, musi najpierw postawić na promocję. Tworzeniem dobrych kontaktów gminy z mediami, otoczeniem zewnętrznym, potencjalnymi inwestorami, zajmują się wyspecjalizowane agencje public relations. Firmy tego typu działają w kraju od kilkunastu lat. To właśnie zachęceni przez piarowców inwestorzy przyjadą do naszej gminy i zainwestują kapitał. Dobra promocja skutecznie zachęca do odwiedzin turystów.
Szczególnie istotną umiejętnością w pracy PR jest jasne formułowanie myśli na piśmie oraz przetwarzanie skomplikowanych reguł i zasad samorządności na prosty i zrozumiały dla większości odbiorców język. Przedsiębiorca w takiej branży nie może działać non profit. I o tym powinny pamiętać samorządy terytorialne.
Kluczowe znaczenie mają kompetencje i wiedza konsultantów i pracowników agencji PR. Nie można też zapominać o konieczności monitorowania realizacji zadań zlecanych przez samorząd. W przeciwnym razie bardzo łatwo, np. gmina, można stracić nie tylko potencjalnego klienta, inwestora czy turystę, ale i własną reputację.
Samorządowcy przy wyborze agencji biorą pod uwagę różne kryteria, w zależności od swoich potrzeb i założeń, wielkości budżetu, liczby pracowników, roku założenia, głównych klientów, związków z agencjami międzynarodowymi, czy też członkostwo w organizacjach branżowych, jak np. Związku Firm Public Relations.
Zdaniem Marcina Duma, dyrektora Homo Homini (agencji PR wyspecjalizowanej w obsłudze samorządów i urzędów), skuteczność działań wizerunkowych na rzecz jednostek samorządu terytorialnego zależy przede wszystkim od profesjonalizmu realizatorów. Dlatego też warto korzystać z pomocy firm i osób zajmujących się zawodowo PR. Paradoksalnie rodzi to oszczędności, w związku z uniknięciem działań nieskutecznych i niepotrzebnych lub przynoszących odwrotny od zamierzonego efekt.
Dlatego tak ważne jest dotychczasowe doświadczenie agencji, wcześniej realizowane projekty, szczególnie projekty realizowane na rzecz samorządów. Przy wyborze agencji lub specjalistów z PR zwrócić trzeba uwagę na zespół, z którym będzie się, na co dzień współpracować.

Rozpoczynamy współpracę

Działania PR muszą być zintegrowane z innymi ważnymi elementami całego procesu komunikowania o gminie na zewnątrz. Działalność ta nie może być oderwana od działań marketingowych. To przede wszystkim PR musi dbać, by wszystkie komunikaty wysyłane przez samorządy i urzędy były spójne, systematyczne, prawdziwe i opracowane językiem zrozumiałym dla odbiorców. Wiadomo, że inaczej będzie formułowany komunikat adresowany do potencjalnych inwestorów, a inny do turystów. Nie może tak być, by ten sam komunikat był wysyłany do wszystkich. Agencja PR albo specjaliści z dziedziny public relations mogą i powinni pomóc stworzyć i zweryfikować cały proces komunikowania o gminie wewnątrz i na zewnątrz. Zanim gmina czy miasto rozpocznie współpracę, dobrze jest zastanowić się nad tym, czym miałaby zająć się agencja PR albo specjaliści z PR. Najważniejsza funkcją PR, jest długofalowe działanie na rzecz budowy wizerunku gminy, miasta, regionu. Specjaliści od PR robią to poprzez informowanie, tłumaczenie działań, urzędu albo władz lokalnych, całemu możliwie otoczeniu w celu pozyskania akceptacji, zrozumienia lub sympatii. Wspólnie z gminą, agencja PR albo zatrudniani specjaliści powinni opracować tzw. brief. Jest to dokument, którego zadaniem jest uporządkowanie informacji i wyselekcjonowanie najważniejszych celów. Jest wiele formularzy, przygotowanych w tym celu, jednak najważniejsza jest treść takiego dokumentu. Ponadto do pracy specjalistom z PR jest potrzebny materiał. Częściowo specjaliści albo agencje same z własnych źródeł otrzymują wyczerpujące informacje marketingowe. Jednak mimo to należy im dostarczać dużo informacji o obecnej misji, wizji oraz głównych wartościach. Nie może zabraknąć materiałów na temat kampanii reklamowych i innych akcji promocyjnych i działań sponsorskich.

Specjaliści od public relations

Przystępując do współpracy z PR, czy to z agencją, czy tylko z kilkoma specjalistami, trzeba przyjąć kilka założeń. Przede wszystkim specjaliści z PR muszą być postrzegani jako partnerzy strategiczni, którzy pomagają budować i utrzymywać dobre kontakty z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym. Muszą oni pełnić rolę doradców koordynować proces całościowej komunikacji. Stąd najczęściej jest tak, że poglądy i komunikaty specjalistów do spraw PR będą podobne albo identyczne jak te formułowane przez odbiorców informacji wypływających z gminy. Często są to różne poglądy od poglądów urzędników i władz samorządowych, ale to nie jest wcale konflikt interesów. To tylko inny punkt widzenia tej samej sprawy. Podstawą jakichkolwiek działań i relacji pomiędzy agencją i specjalistami PR powinna być otwartość, szczerość i wzajemne zaufanie. Choć praca specjalistów PR nie przynosi od razu wymiernych i policzalnych rezultatów, to trzeba za nią zapłacić. Wiedza, kompetencje, doświadczenie specjalistów public relations to tak naprawdę wartość dodana, która kosztuje często niemało. Z tego m.in. powodu powinien być stworzony specjalny budżet, a środki finansowe powinny być przeznaczane na pokrycie potrzeb promocyjnych gminy, regionu czy miasta. To także koszty honorariów płaconych agencji PR albo specjalistom.

Efekty promocji

Dobrze przygotowana oraz zrealizowana według przygotowanego wcześniej schematu kampania public relations przynosi długotrwałe efekty po jakimś czasie. Te efekty to przychylność i sympatia przedstawicieli biznesu, inwestorów oraz osób, które będą albo mają zamiar przyjechać do danej gminy na wypoczynek i w celach turystycznych. To właśnie świadczy o zbudowaniu zaufania do danej gminy, do jej oferty turystycznej i inwestycyjnej. Poprzez zintegrowaną komunikację pod przywództwem public relations, dana gmina zyskuje, gdy został stworzony pozytywny wizerunek gminy, która dba o przyjezdnych i ma kompetentnych urzędników. To najczęściej PR tworzy wszelkiego rodzaju komunikaty informujące np., że posiadana przez gminę infrastruktura komunalna i uzbrojone działki przemawiają za tym, że nie gdzie indziej, a tu będą inwestować przedsiębiorcy. To właśnie dobrze sformułowany komunikat o posiadanej bazie noclegowej, gastronomicznej i walorach turystycznych regionu jest w stanie przemówić do wyobraźni turystów.

Sama informacja to mało

W obecnej dobie informatyzacji, gdzie zasypywani jesteśmy wszelkiego rodzaju informacjami z internetu i odbiorników RTV i z prasy, sama informacja, że przykładowo w gminie X uzbrojono atrakcyjnie położoną działkę inwestycyjną, że jest prężnie działające centrum obsługi inwestora, już nie wystarczy. Z tego typu informacją trzeba trafić do konkretnej grupy odbiorców. To samo dotyczy kierowania informacji do ewentualnych turystów krajowych i zagranicznych. To jest właśnie zajęcie dla PR. Jeżeli jest tylko sama sucha informacja, bez opowiedzenia ciekawej, krótkiej i zwięzłej historii, to nawet ciekawa informacja może być szybko zapomniana i wyrzucona do kosza. Sama informacja to tylko bardzo pożyteczne narzędzie do zdobycia sukcesu. We współpracy ze specjalistami PR samorządy muszą sprecyzować odbiorcę, adresata konkretnego przekazu. Ludzie z public relations powinni zebrać jak najwięcej informacji o adresatach przekazu (komunikatu informacyjnego): jakie są ich upodobania, jakie jest ich środowisko, w którym żyją i pracują, czym się zajmują itd. Wiadomości tego typu są niezbędne, gdy będziemy przetwarzać informacje w taki sposób, by trafić do naszych odbiorców. Aby dana gmina była zauważona przez jakieś określone grupy odbiorców, należy zadbać o rozgłos. Wraz ze specjalistami PR można to uczynić poprzez reklamę w prasie, w innych mediach. Jednak zanim stworzony zostanie przekaz reklamowy, to trzeba pamiętać, do kogo kierujemy tę reklamę. Trzeba wiedzieć, że np. oferta inwestycyjna nie powinna być reklamowana w prasie lokalnej, a raczej międzyregionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej. Musimy też wiedzieć, czy istnieje jakaś konkurencja dla naszej oferty i jakich chcemy pozyskać inwestorów. I co mamy im do zaoferowania i czego od nich oczekujemy. Należy też przygotować program promocji. W zasadzie powinien on składać się z czterech etapów:
- sformułowanie celów i zadań promocji,
- określenie nakładów budżetowych, jakie chcemy przeznaczyć na przeprowadzenie kampanii promocji,
- wybór odpowiednich narzędzi, informowanie poprzez: agencje public relations, zatrudnionych specjalistów z tej dziedziny w urzędzie, a może jeszcze wspomóc te działania reklamą,
- ocena efektywności promocji.
To wszystko, a przede wszystkim przesyłanie informacji, kampania promocyjna i reklamowa musi służyć public relations do wypracowania odpowiedniej tożsamości. Z tożsamości zaś wywodzi się wizerunek gminy. Komunikowanie otoczenia jest istotą public relations. Efektem tej komunikacji musi być zdobycie odpowiednich relacji z otoczenia. To z kolei opiera się nie tylko na formułowaniu wypowiedzi, ale też na umiejętności słuchania, po to, by prawidłowo sformułować przekaz na podstawie posiadanych informacji.

Problemy z klasyfikacją
Zdaniem Sławomira Pawlaka, prezesa Polskiego Stowarzyszenia Public Relations i prezesa Pawlak PR, jednym z problemów, z jakimi borykają się urzędy, stanowi klasyfikacja usług PR. Niektóre gminy czy urzędy miasta przypisują im formę działań reklamowych (np. Gdynia), inne zaś działań komunikacyjnych (Jarosław). Niestety, jak wskazuje doświadczenie, różnie z tym bywa. Na przykład w Jarosławiu w przetargu ogłoszonym na działania komunikacyjne dotyczące budowy obwodnicy źle przedstawiono założenia, nie rozumiejąc istoty działań PR. Ponieważ organizatorem przetargu była Wojewódzka Dyrekcja Dróg i Mostów w Rzeszowie, w przetargu posłużyła się wytycznymi dotyczącymi wykonawców drogowych. Okazało się, że agencja PR powinna tak naprawdę mieć koncesję na budowę dróg i mieć zdolności finansowe na poziomie dużych agencji sieciowych. Zupełnie nie zrozumiano istoty działań.

WAŻNE
Samorządowcy muszą pamiętać, że wszelkiego rodzaju kampanie nie przynoszą rezultatów z dnia na dzień. Ich efekty są widoczne po dłuższym czasie. Akcje muszą być prowadzone systematyczne. Zaś wszelkiego rodzaju komunikaty muszą być wielokrotnie powtarzane, tak by docierały do poszczególnych grup odbiorców. Powinny się także charakteryzować spójnością z innymi działaniami urzędników i działaczy gminy.

WAŻNE
Pożądane cechy konsultanta PR to:
- zaangażowanie,
- interdyscyplinarność,
- zainteresowanie światem,
- kreatywność,
- komunikatywność,
- łatwość nawiązywania kontaktów z otoczeniem.

Specyfika public relations dla gminy
Usługi public relations (PR) dla jednostek samorządu terytorialnego różnią się od tych, kierowanych do typowo komercyjnych klientów. Tę specyfikę muszą mieć na uwadze specjaliści i doradcy oraz agencje PR. Nie ma na naszym rynku zbyt wielu firm, które specjalizują się w świadczeniu usług PR dla samorządów. Poszukując agencji czy doradcy, samorządowcy powinni zwrócić uwagę na doświadczenie w tej dziedzinie.

Duże koszty, ale większy zysk
Ze specjalistów i agencji public relations korzystają raczej duże miasta, a gminy wiejskie oraz małe i średnie miasta praktycznie nawet nie rozważają takiej możliwości. Związane jest to z jednej strony z obawą o koszty takich usług, z drugiej zaś niedostrzeganiem realnych zysków. Wciąż, niestety, słabo funkcjonuje idea wspólnej realizacji przedsięwzięć przez kilka gmin, chociaż to jest świetna metoda redukcji kosztów.

NAJCZĘŚCIEJ WYKORZYSTYWANE RODZAJE PR W POLSCE
PR korporacyjny
- budujący lub wzmacniający wizerunek gminy, przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji,
PR produktu - budujący albo wzmacniający wizerunek oferty np. inwestycyjnej, walorów turystycznych, usług leczniczych w sanatoriach,
Kampania edukacyjna - kampania nakierowana na osiągnięcie efektu edukacyjnego wśród określonej grupy odbiorców,
Komunikacja antykryzysowa lub komunikacja kryzysowa - ma na celu zakończyć trwający kryzys informacyjny gminy albo przeciwdziała w jego powstaniu, szczególnie gdy są już pewne objawy tej sytuacji,
Public Affairs i Lobbying - komunikacja z szeroko pojętym otoczeniem społecznym, politycznym i legislacyjnym, mająca na celu zmianę nastawienia, wywarcia presji na określonej grupie osób, kampania prowadząca niekiedy do zmian legislacyjnych,
Kampania społeczna - kampania wspierająca realizację ważnych celów społecznych, niezorientowanych na budowę wizerunku gminy i jej oferty, raczej rzadko spotykana wśród samorządowców, niekiedy odczuwa sieją wśród organizacji zrzeszającej jednostki samorządu terytorialnego.
Komunikacja wewnętrzna - celem jest tworzenie, utrwalanie lub zmiana postaw wśród mieszkańców gminy albo powiatu. Event - wydarzenia lub cykl wydarzeń budujących albo wzmacniających już wykreowany wizerunek gminy, instytucji, produktu lub usługi,
Corporate Social Responsibility - realizuje cele w zakresie odpowiedzialności społecznej gminy lub instytucji. Koncepcję, dzięki której gmina na etapie budowania strategii uwzględnia interesy społeczne, w tym też np. i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesantów.

Komentarze:

Paweł Trochimiuk - prezes Związku Firm PR oraz prezes Partner of Promotion

Przyczyny braku specjalistów PR w gminach

Jakie są przyczyny niekorzystania z usług public relations przez samorządy terytorialne? Jakie zadania stoją przed specjalistami public relations działającymi na rzecz samorządów terytorialnych? Korzystanie ze specjalistów i agencji public relations przez samorządy w Polsce to wciąż rzadkość. Przodują w tym raczej duże miasta, a gminy wiejskie oraz małe i średnie miasta praktycznie nawet nie rozważają takiej możliwości. Związane jest to z jednej strony z obawą o koszty takich usług, z drugiej zaś z niedostrzeganiem realnych zysków, w perspektywie średnio- i długoterminowej, jakie wynikają z działań PR. W kontekście wysokich kosztów trzeba powiedzieć, że wciąż słabo funkcjonuje idea wspólnej realizacji przedsięwzięć przez kilka gmin, chociaż to jest świetna metoda redukcji kosztów.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego przede wszystkim musi komunikować się ze społeczeństwem - mieszkańcami gminy. Chcąc uniknąć nieporozumień w relacjach samorząd - obywatele, warto korzystać z pomocy fachowców. W polskim prawie od niedawna funkcjonuje instytucja konsultacji społecznych. Każda jednostka samorządu terytorialnego niejednokrotnie zetknęła się z problemem braku akceptacji społecznej dla podejmowanych przez jej władze działań. Bardzo często brak akceptacji wynika z niedoinformowania obywateli o projekcie władz lub braku zrozumienia potrzeb przez obie strony. W takim przypadku warto przeprowadzić konsultacje społeczne, dzięki którym mieszkańcy mogą lepiej poznać i zrozumieć plany władz, także współuczestniczyć w tworzeniu wizji lokalnego rozwoju. To szczególnie ważne przy uzgadnianiu planów zagospodarowania przestrzennego, podstawy polityki rozwoju lokalnego.
Dobry wizerunek gminy to świadomość jej atrakcyjności inwestycyjnej lub turystycznej. Z atrakcyjnością inwestycyjną lub turystyczną jest podobnie jak z produktami komercyjnymi, jak ktoś ma z nich skorzystać, jeżeli o nich nie wie?
Wykorzystanie technik PR w celu pozyskania potencjalnych inwestorów lub w celu kreowania ruchu turystycznego jest kluczowe. Jeżeli zbudujemy wizerunek gminy lub miasta jako świetnej lokalizacji dla biznesu, to z dużą pewnością inwestorzy poszukując miejsca dla swoich inwestycji zgłoszą się do nas. Taką świadomość należy budować wśród mediów, inwestorów, ale także decydentów, którzy jak np. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych pośredniczą w inwestycjach zagranicznych w Polsce. Przykładem miasta, które skonsumowało podobny sposób działania, jest Płońsk. Po zamknięciu fabryki Forda w krótkim czasie ulokowano firmę APW produkującą podzespoły dla Ericssona.
Z drugiej strony, są też przykłady na intensywne działania, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Szydłowiec z pięknym renesansowym zamkiem i równie pięknym rynkiem oraz ratuszem rozpoczął w zeszłym roku ofensywę promocyjną miasta, prezentując swoje atuty turystyczne. Pomimo sporych nakładów środków i pracy, efekt był niewielki.
Wójtowie i burmistrzowie jednostek o mniejszych budżetach powinni także poważnie rozważyć wspólne przedsięwzięcia na rzecz tworzonych przez ich gminy regionów. Takie porozumienia mogą być szczególnie skuteczne podczas budowania świadomości atrakcyjności turystycznej i być doskonałym środkiem do ograniczenia wydatków pojedynczych jednostek samorządu. Jednak jak dowodzi przykład Gliwic i niedawno otwartej tam fabryki Opla (GM), także na lokalizacji inwestycji w jednej z gmin mogą skorzystać jej samorządowi sąsiedzi. Sporą część pracowników gliwickiego zakładu stanowią mieszkańcy ościennych miast.

Sławomir Pawlak – prezes Polskiego Stowarzyszenia Public Relations

Jakie korzyści ma gmina ze skutecznej promocji

Czy samorządy powinny zatrudniać specjalistów od PR? Jakie korzyści mogą mieć władze lokalne ze skutecznych działań w zakresie public relations? Wszędzie tam, gdzie występuje publiczność i od niej zależy postrzeganie urzędu, tam powinien być zatrudniony specjalista od public relations. W Polsce na nieszczęście się przyjęło, ze specjalista od PR to człowiek, który zajmuje się kontaktami z dziennikarzami i dba o wizerunek w mediach. Jest to bardzo okrojone postrzeganie takiego specjalisty. Do zadań konsultanta PR winno należeć poza kontaktami z mediami także prowadzenie polityki informacyjnej w stosunku do społeczności lokalnych, lokalnego biznesu czy prawidłowego funkcjonowania komunikacji w samym urzędzie.
Problemem, zwłaszcza w gminach wiejskich i małych gminach miejskich, jest znalezienie środków na opłacenie takiego specjalisty. Gminy, zwłaszcza małe, borykają się z ustawicznym brakiem pieniędzy, a wójt, mając wybór, czy zatrudnić piarowca, czy zapłacić nauczycielowi, zrobi to drugie. Problemem może być ściągnięcie takiego specjalisty z dużego ośrodka miejskiego. Pewnym rozwiązaniem może być wynajęcie agencji PR na poziomie powiatu. Koszty mogą się rozłożyć na kilka gmin, część pracowników urzędów może zostać przeszkolona w podstawach działań. Pozyskanie inwestora znaczącego dla gminy i tak musi odbywać się przez struktury powiatowe (zezwolenia itp.). Dlatego korzystniejsza na najbliższy czas może stać się koncepcja zatrudnienia piarowca w powiecie i delegowanie niektórych działań przez gminy.
Aby urząd miał pozytywny wizerunek, powinien słuchać ludzi, rozmawiać z nimi i odpowiadać na stawiane przez obywatela pytania. Wtedy zostanie zrozumiany i zaakceptowany, a ludzie będą jego rzecznikami.
Mieszkańcy oczekują od urzędu nie tylko sprawnej i efektywnej informacji, spodziewają się także, że „urząd" ich wysłucha, że kontakt będzie obopólny, a nie jednostronny. Ponieważ PRjest funkcją zarządzania, więc nie wolno marginalizować roli specjalisty od public relations do roli rzecznika.
Pewna możliwość działania daje specjalistom Unia Europejska. W każdym swoim projekcie, na który UE daje pieniądze, wymagane są działania informacyjne i komunikacyjne z otoczeniem. Bez tego projekt nie może być rozliczany, a więc urzędy zmuszone są do działań PR.
Sam specjalista nie zrobi nic, jeżeli nie będzie woli włodarzy danego regionu, aby takie cele osiągnąć. Przepisy prawne, zarządzenia gminne czy choćby plan zagospodarowania przestrzennego leży w gestii włodarzy miasta czy gminy, a nie piarowca. I cóż z tego, ze wyślemy nawet kilka komunikatów, że szukamy inwestorów czy zapraszamy turystów, kiedy się okazuje, że nie można im nic zaoferować. Z drugiej zaś strony dobrze nawet przygotowany plan pozyskiwania inwestorów, jeżeli będzie źle skierowany, też nie osiągnie swego celu w postaci jego realizacji.
W takiej sytuacji specjalista PR przygotuje plan komunikacji, wybierze odpowiednie kanały i dobierze odpowiednie grupy odbiorców tak, aby osiągnąć postawione w planie cele. Tutaj będzie się liczyła konsekwencja działania i ciężka praca włożona przez specjalistę od PR-u.
W Polsce rośnie poziom świadomości stałej komunikacji gminy z otoczeniem. Cieszy fakt stosowania public relations jako profesjonalnej metody komunikacji z otoczeniem. W samorządach stosowania PR traktowane są jako jedne z elementów zarządzania urzędu.

Źródło:

Gazeta Prawna Urząd i Obywatel, Potrzebny dobry wizerunek, Andrzej Krasiński, 22.03.06, s. 1
komentarzy:
2

Komentarze

(2)
Dodaj komentarz
01.08.2008
1:36:44
Mariusz Czerwiń...
(01.08.2008 1:36:44)
Konieczność posiadania skutecznego "pijarowca" jest bezdyskusyjna, lecz poza tym doroczny piknik, czy festyn nie są wystarczającymi warunkami sukcesu promocyjnego miasta, gminy, czy regionu. By uzyskać ponadprzeciętne wyniki konieczne jest wspólne działanie władz samorządowych, lokalnych organizacji społecznych i kulturalnych, lokalnego biznesu oraz zaangażowanie społeczności lokalnej, łącznie z dziećmi oraz młodzieżą. Taka strategia jest kamieniem węgielnym dla efektywnej promocji miasta, gminy lub regionu. Ale to jeszcze nie gwarantuje ponadprzeciętnych efektów promocyjnych, bo jeszcze potrzebne jest to coś, co nazywa się pomysłem na promocję. Dziś, by zaistnieć medialnie, mocniej niż konkurencja taką szansą dla miast, gmin i regionów są np. marketing partyzancki, czy ambientowy, przy czym należy pamiętać, iż nie każdy pomysł tego rodzaju da oczekiwany efekt medialny. Musi to być bardzo dobry pomysł, który będzie profesjonalnie wdrożony oraz dobrze wykorzysta wszelkie mocne strony i szanse miasta, regionu lub gminy. Czy takie pomysły są realne i gwarantują wysoki efekt promocji? No cóż Szanowni Samorządowcy, dajcie mi kawałek jeziora, jako akwen do kampanii promocyjnej, a Ja Wam wypromuję miasto, region lub gminę tak skutecznie, że będziecie rozpoznawalni zaraz za gminą Wilkowyje.
23.03.2006
13:27:49
Manuel
(23.03.2006 13:27:49)
Czyżby nikt czytać nie umiał i nie komunikuje na forum? A myślałby kto, że to btanża oczytana i skora do dyskusji?
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin