.

 

SAR sprzeciwia się greenwashingowi

dodano: 
02.06.2022
komentarzy: 
0

Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wprowadza wytyczne antygreenwashingowe. Organizacja podjęła uchwałę w sprawie przeciwdziałania pseudo-ekologicznemu marketingowi.

1 czerwca 2022 roku, podczas zwyczajnego walnego zgromadzenia członków, SAR przyjął uchwałę zobowiązującą członków stowarzyszenia do przestrzegania w pracy całej branży komunikacji marketingowej zakazu reklamy wprowadzającej w błąd w zakresie twierdzeń o ekologiczności oraz obowiązku rzetelnego informowania o korzyściach ekologicznych i wpływie na środowisko.

W przyjętym dokumencie zjawisko greenwashingu zdefiniowano jako „stosowanie w komunikatach reklamowych i na opakowaniach produktów przekazów/informacji przez wszystkich, którzy mają na ten przekaz wpływ (reklamodawców, agencje oraz twórców), o przyjazności środowiskowej działalności i oferty reklamodawcy oraz eksponowaniem w tych komunikatach elementów estetycznych mających kojarzyć reklamodawcę i ofertę reklamodawcy z przyjaznością środowiskową w sytuacji, gdy przekazy te są: niezgodne ze stanem faktycznym, nieadekwatne do działalności reklamodawcy, nieistotne w kontekście całokształtu i skali działalności prowadzonej przez reklamodawcę, niemierzalne, tj. niemożliwe do zweryfikowania”.

Jak podaje SAR, uchwała jest efektem wytycznych opracowanych na szczeblu międzynarodowym przez takie organizacje jak World Federation of Advertisers (WFA), International Chamber of Commerce (ICC), OECD oraz EACA – macierzystą organizację SAR. Zapisy uchwały są odzwierciedleniem inicjatywy samoregulacyjnej „Green Project” podjętej przez Radę Reklamy, do której należy SAR.

„W wyniku globalnej polityki klimatycznej firmy stoją dziś przed wyzwaniem realizacji celów związanych z osiągnięciem neutralności klimatycznej, podjętych podczas COP26 w Glasgow. Świadomość konsumentów w zakresie wybierania produktów i usług marek deklarujących dbałość o środowisko naturalne rośnie od kilku lat” – wskazuje Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR. Zwraca on uwagę, że w obliczu tych zmian pojawia się pokusa „nadmiernego korzystania przez firmy z chwytliwych haseł”, np. „eko”, „zielone”, „green”, „przyjazne dla natury” itp. „Jednocześnie statystyki pokazują, że czujność społeczeństwa na ekościemę także rośnie – już dzisiaj połowa skarg konsumenckich wpływających do Rady Reklamy dotyczy właśnie greenwashingu. Przyjęcie zapisów uchwały jest formalnym krokiem. Ważniejszą rolę musimy odegrać jako branża, wspólnie z marketerami, poprzez własne działania i leadership nad tym obszarem” – twierdzi Tyszkiewicz. 

Prezes SAR Dariusz Adrian podkreśla z kolei, że jednogłośnie przyjęta uchwała sprzeciwiająca się greenwashingowi „upowszechnia tym samym i ujednolica stanowisko branży, która dotychczas realizowała postulat ograniczania greenwashingu w oparciu o indywidualne kodeksy i zasady opracowywane samodzielnie przez agencje”. „Spójne dla wszystkich zasady zapracują zarówno na rzecz rzetelnej komunikacji, jak również uczciwej konkurencji” – podsumowuje Dariusz Adrian. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin