piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościZe świataShein po raz kolejny ukarane za wprowadzanie w błąd w kwestii zrównoważonej...

Shein po raz kolejny ukarane za wprowadzanie w błąd w kwestii zrównoważonej produkcji

Chiński sprzedawca fast fashion ponownie został ukarany. Tym razem Shein znalazło się na celowniku włoskich regulatorów. Nałożono na markę grzywnę w wysokości miliona euro za wprowadzanie w błąd w kwestii informowania o wpływie oferowanych produktów na środowisko i prowadzeniu zrównoważonego modelu produkcji – donosi theguardian.com.

Jak dowiadujemy się, Włochy nałożyły na Shein grzywnę w wysokości miliona euro za wprowadzające w błąd twierdzenia dotyczące modelu produkcji. Włoski organ do spraw konkurencji AGCM ocenił, że komunikaty zamieszczane na oficjalnej stronie internetowej marki dotyczące prowadzenia działalności w duchu odpowiedzialności społecznej oraz zrównoważonego rozwoju były „niejasne lub zbyt ogólne”, a w wielu przypadkach nawet wprowadzały w błąd konsumentów.

To już kolejny przypadek w ciągu ostatnich miesięcy, kiedy chiński sprzedawca znalazł się na celowniku europejskich organów regulacyjnych. Na początku lipca 2025 roku Francja nałożyła na Shein karę w wysokości 40 mln euro za „oszukańcze praktyki handlowe” i wprowadzanie konsumentów w błąd w zakresie promocji cenowych oraz zobowiązań środowiskowych.

Czytaj więcej: Shein ukarane grzywną we Francji. Chodzi o wprowadzanie konsumentów w błąd

Jak informuje źródło, działania europejskich regulatorów skupiają się w ostatnim czasie na ograniczeniu skali negatywnego wpływu przemysłu tekstylnego na środowisko. W związku z tym giganci branży fast fashion zaczynają zwracać większą uwagę na prowadzenie transparentnej komunikacji w tym obszarze.

Shein szczegółowo omawia te kwestie na swojej stronie internetowej, skupiając się na trzech filarach: odpowiedzialności społecznej, zrównoważonym rozwoju oraz kwestii wpływu na środowisko. AGCM dość krytycznie oceniło jednak te wysiłki. „Znana marka działająca w sektorach fast i superfast fashion przyjęła wprowadzającą w błąd strategię komunikacji dotyczącą wpływu swoich produktów na środowisko” – ocenił organ cytowany przez theguardian.com.

Zdaniem włoskiego regulatora niektóre z informacji zamieszczonych przez Shein okazały się albo „fałszywe”, albo „co najmniej mylące”. Ponadto AGCM ocenia, że twierdzenie jakoby produkty z serii „evoluSHEIN by Design” miały powstawać w bardziej zrównoważonym modelu produkcji, jest „przeasadzone”. Co więcej, mogą one wprowadzać w błąd konsumentów – dowiadujemy się.

Jak informuje źródło, w odpowiedzi na orzeczenie włoskiego regulatora Shein wydało oświadczenie, w którym podkreśla, że w pełni współpracowało z AGCM w celu wyjaśnienia sprawy. Ponadto marka podjęła „natychmiastowe działania w celu rozwiązania zgłoszonych problemów”. „Wzmocniliśmy nasze wewnętrzne procesy kontrolne i ulepszyliśmy naszą stronę internetową, aby zapewnić, że wszystkie twierdzenia dotyczące wpływu na środowisko i ekologii są jasne, precyzyjne i zgodne z przepisami” – przekazał gigant fast fashion.

Czytaj także: Giorgio Armani ukarany milionową grzywną za nieuczciwe praktyki marketingowe

(kn)

Źródło: theguardian.com, Shein fined €1m in Italy for misleading environmental claims about products, Damien Gayle, 5.08.2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj