Skuteczność kampanii promocyjnych miast
W Programie I Polskiego Radia specjaliści od public relations wypowiadali się na temat kampanii promocyjnych polskich miast. W materiale podano, że najsilniej promuje się Warszawa, która podczas wakacji reklamowała się od Trójmiasta po Szczecin i Międzyzdroje na 200 billboardach; stolica była również widoczna poza granicami kraju. Zdaniem Bartłomieja Rosenkiewicza, specjalisty od PR-u, kilka milionów złotych wydanych na działania promocyjne przynosi efekty, gdyż billboardy obejrzało prawie 8 mln Europejczyków. „Żeby taka kampania przyniosła efekty, trzeba wybrać komunikat, który chcemy przekazać odbiorcom oraz dokładnie sprecyzować, kto będzie odbiorcą naszej kampanii” – dodaje.
Akcję reklamową dla osób jadących na wczasy nad morze prowadził również Poznań. Zdaniem Sebastiana Włodarskiego z warszawskiej agencji PR, takie działania budują wizerunek miasta jako otwartego i takiego, które się rozwija, natomiast zabrakło dostatecznej wiedzy lub świadomości, jaki warsztat narzędzi komunikacyjnych jest dostępny. Gdańsk przeprowadził kampanię skierowaną do Brytyjczyków, Irlandczyków i mieszkańców Polski, jednakże – zdaniem Rosenkiewicza – błąd tej kampanii polegał na realizowaniu jej własnymi siłami, bez posiłkowania się agencjami reklamowymi. Do grona aktywnych promocyjnie miast zalicza się również Wrocław, którego głównym celem jest zachęcenie młodych ludzi do studiowania i podjęcia pracy w stolicy Dolnego Śląska.
Kamil Olak, który przygotował materiał, konkluduje: „Polskie miasta lepiej wykorzystują reklamę, i choć specjaliści przyznają, że większość z nich pod tym względem dopiero raczkuje, i zgodnie z powiedzeniem – uczy się na błędach, widać, że takie inicjatywy przynoszą już pierwsze wymierne efekty”. (jcm)