Skuteczny sponsoring imprez etnicznych
Lepiej sponsorować koncert Madonny czy może raczej piknik w Orpington? Postawić na obrandowanie estrady czy zainwestować w ambasadorów marki? Poniżej garść porad, jak naprawdę efektywnie wykorzystać sponsoring eventu.
Wybierz odpowiednią imprezę
Nie zawsze znane nazwisko gwiazdy, duże rozreklamowane widowisko czy grupa kabareciarzy to gwarancja idealnego sponsoringu z punktu widzenia sponsora. Należy mieć na uwadze cele strategiczne. Jeśli zależy ci na interakcji z odbiorcą, żeby przedstawić ofertę bądź sprzedać produkt, doskonale sprawdzają się duże imprezy typu festyny i pikniki np. „Turkish Festival”, które przyciągają atrakcjami rodziny szukające pomysłów na spędzenie wolnego czasu. Warte uwagi są również mniejsze imprezy w lokalnych społecznościach np. etniczne Dni Dziecka.
Jeśli jednak celem nie jest bezpośrednia sprzedaż, a zaistnienie w mediach czy poprawa wizerunku, wtedy pojawienie się logotypu obok nazwiska znanego artysty jest dobrym posunięciem.
Postaw na miejsce
Dobór miejsca imprezy to jedno z kluczowych zadań organizatora. Dlatego warto sprawdzić, czy zostało ono dopasowane do potrzeb uczestników wydarzenia pod względem powierzchni, logistyki, tematu i atmosfery eventu. Etniczne wydarzenia mają też pewną wspólną cechę: są zwykle organizowane i promowane w etnicznych punktach i konkretnych lokalizacjach. Jeśli myślisz o imprezie w Londynie i chcesz, żeby pojawili się na niej Polacy - typuj Ealing czy Acton. Jeśli zależy ci na Rumunach - szukaj lokalizacji w Waltham Forest czy Barnet. Dlaczego? Ponieważ większość osób dowiaduje się o wydarzeniach „pocztą pantoflową”, w lokalnych sklepach. Nie zapominaj, że dla przeciętnego imigranta dojazd do centrum Londynu to duży wydatek.
Promuj z głową
Co z tego, że planowany event spełnia wszystkie kryteria dobrze zorganizowanej imprezy, skoro organizator zapomniał poinformować o nim potencjalnych odbiorców? Zawsze warto sprawdzić, w jakiej formie zamierza to zrobić. Ważne jest, by organizator zainwestował w stworzenie strony www, bowiem daje to korzyści dla sponsora w postaci banerów (zwiększa traffic). Jeśli promuje on swoje wydarzenie wyłącznie na swoim profilu społecznościowym, to przyjdą na imprezę osoby z grona jego znajomych. Liczy się zaangażowanie, a także regularność działań w social mediach, czyli konieczne jest umieszczanie plakatu wydarzenia na minimum 10 różnych grupach i stronach nawet kilka razy dziennie. Nie zapominaj o tradycyjnych formach promocji, jak plakaty czy ulotki w etnicznych sklepach. Zwróć uwagę, by materiały promocyjne przyciągały uwagę profesjonalną szatą graficzną.
Dopilnuj ustaleń
Plan to jedno, ale jego realizacja to drugie. Czasem organizator zapomina o danych obietnicach i okazuje się, że „nici” z wyłączności, albo twierdzi, że jednak nie ma możliwości ich realizacji, bo zabrakło a) stołu, b) miejsca na parkingu, c) mikrofonu. Dlatego ważna jest obecność osoby nadzorującej przebieg sponsoringu w celu egzekucji wszystkich punktów planu lub ewentualnego uzyskania rekompensat.
W przypadku sponsorowania imprez etnicznych należy wziąć pod uwagę, że współpracujesz z osobami z różnych kultur. Dlatego pamiętaj, że ludzie posługują się różnorodnymi sposobami komunikacji, mają inne umiejętności techniczne oraz wiedzę z zakresu marketingu. To nie znaczy jednak, że jeśli ktoś nie korzysta z pakietu office, nie sprawdzi się jako sprawny organizator eventu. Skreślenie takiej osoby może skutkować stratą wydarzenia jedynego w swoim rodzaju.
Bądź widoczny
Koniecznie trzeba zapewnić maksymalny branding – pull-up’y, flagi, plakaty, banery na estradzie. Zadbaj, by kolory i logotypy firmowe były doskonale widoczne dla wszystkich odwiedzających.
Druga istotna kwestia to przyciągające uwagę stoisko: promotorzy w firmowych strojach, kolorowe katalogi i atrakcyjne gadżety. Oprócz nieśmiertelnych długopisów czy cukierków dobrze sprawdzą się przemyślane praktyczne przedmioty związane z branżą danego klienta: magnesy na lodówkę dla producenta margaryny, próbki preparatów kosmetycznych, które promujemy czy praktyczne bidony, jeśli naszą grupą docelową są sportowcy. Trzecią kwestią są aktywności proponowane uczestnikom. W przypadku dzieci wystarczą proste zajęcia tj. malowanie twarzy, konkurs rysunkowy czy trafianie piłką do kosza. Dla dorosłych idealnym rozwiązaniem są zabawne foto-ścianki na tle których można robić zdjęcia.
Zmierz efekty
Warto pamiętać, że kolorowe stoisko czy umalowane dziecięce buzie nie są celem sponsoringu. Tym samym należy zadbać o narzędzie mierzące skuteczność eventu. Dlatego idealnym rozwiązaniem są promocje ze specjalnym kodem dla uczestników, zapisy na newsletter, zbieranie tzw. „lajków” czy publikacja fotografii ze stoiska w social mediach, czyli wszystkie działania, które zwiększają interakcję po imprezie. Pamiętaj, by połączyć aktywności na stoisku z okazją do pozyskiwania danych, np. klient bierze udział w udział w losowaniu głównej nagrody na loterii tylko wtedy, gdy poda dane osobowe. Podczas wydarzenia warto też prowadzić badania sondażowe, z których wyniknie, co przyciągnęło gości do stoiska, co zapamiętali z oferty oraz co planują zrobić z uzyskanymi informacjami.
Uśmiechnij się!
Nie wolno zapominać o najważniejszym: nastroju, jaki panuje na stoisku. Nie masz wpływu na pogodę czy przebieg wydarzenia, ale zawsze możemy zadbać o to, by markę naszego klienta promowali otwarci, zaangażowani i uśmiechnięci promotorzy.
*Doradzała Monika Mężyk-Bulmer, account executive odpowiedzialna za zarządzanie sponsoringami w agencji Think Big Comms specjalizującej się w prowadzeniu kampanii adresowanych do polskich konsumentów.