Społeczna Agencja Prasowa to nie przejściowa moda

dodano: 
12.08.2014
komentarzy: 
0

Prasa, radio i telewizja coraz chętniej korzystają z treści zamieszczanych w mediach społecznościowych. Jak wynika z raportu Instytutu Monitorowania Mediów,  tradycyjne media coraz częściej sięgają po „user generated content” (treści tworzone przez użytkowników internetu). Jednocześnie jednak nie zmienia się ani zakres wykorzystywanych źródeł, ani tematyka: postów, tweetów, czy filmów wykorzystywanych w codziennej pracy redakcyjnej.

Triumwirat: Facebook, Twitter i YouTube

Z badania Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że regularne powoływania na informacje zaczerpnięte z social media stały się powszechną praktyką w polskiej prasie, radiu i TV. Dane zostały zanalizowane w okresie: sierpień 2012 – lipiec 2014. W największej skali wykorzystywane są tweety (47 procent wszystkich cytowań), a tuż za nimi  facebookowe posty (46 procent wszystkich cytowań). Z YouTube pochodzi natomiast 6 procent cytowań z social media, wykorzystywanych w badanych przez IMM mediach tradycyjnych. Pozostałe źródła społecznościowe uwzględnione w badaniu IMM mają najmniejszy – 1 procentowy udział.

Social media rosną w siłę

Instytut Monitorowania Mediów zaobserwował trzykrotny wzrost popularności wykorzystywania treści i materiałów z mediów społecznościowych w mediach tradycyjnych w okresie 2 lat. Prasa, radio i TV zwiększyły częstotliwość cytowania informacji z popularnych kanałów społecznościowych ze średnio 400 do średnio 1200 razy miesięcznie! Na uwagę zasługuje również porównanie najwyższej liczby cytowań z 2 lat, która przypada na czerwiec 2014. W tym miesiącu pojawiło się aż 1 287 cytatów ze wszystkich badanych przez IMM mediów społecznościowych. Natomiast rok wcześniej w czerwcu 2013 roku IMM zanotował dwa razy mniej cytowań.

Prasa lajkuje Facebooka, radio dodaje Twittera do ulubionych

Porównanie liczby cytowań poszczególnych mediów społecznościowych w podziale na media pokazało, że prasa zdecydowanie najczęściej wykorzystuje historie zaczerpnięte ze stron użytkowników Facebooka – to ponad 60 procent wszystkich cytowań social media w druku! Liderami powołań na treści z portalu Marka Zuckerberga są: „Super Express” (ok. 260 powołań) i... wcale nie „Fakt” tylko... „Gazeta Wyborcza” (ok. 250 powołań)!

Z kolei rozgłośnie radiowe skupiają się przede wszystkim na skrótowych informacjach z Twittera (to niemal 80 procent cytowań treści z social media na badanych antenach radiowych).  Najczęściej „retweetowały”: Radio TOK FM (ok. 500 powołań) i Radio Zet (ok. 340 powołań).

Stacje TV natomiast chętniej niż prasa i radio korzystają z multimedialnego potencjału Youtube, przede wszystkim jednak powołują się na doniesienia z Twittera (70 procent wszystkich cytowań). Youtube w TV cytowany jest 3 razy częściej niż w prasie oraz 7 razy częściej niż w radiu.

#Twitterprowadzi

Zgodnie z danymi Instytutu Monitorowania Mediów Twitter jest nie tylko najczęściej cytowanym przez polskie media źródłem społecznościowym, ale również osiągnął najwyższy wzrost cytowań w ciągu ostatnich 2 lat. Liczba cytowań z Twittera w prasie, radiu i TV regularnie się zwiększa. Po każdym spadku cytowalności tweetów następuje w kolejnych miesiącach wyraźny wzrost liczby wzmianek. Zmienność częstotliwości powołań na stuczterdziestoznakowe informacje przypomina sinusoidę o stale rosnącej skali - w dwuletniej rozpiętości od 80 do 770 cytowań! To największa różnica pośród wszystkich badanych przez IMM social mediów. Interesująca jest również zależność pomiędzy przemiennym zainteresowaniem dziennikarzy postami z Facebooka i Twittera.

Facebook „wyraża” sportowe emocje

W lutym 2014 roku liczba powołań treści z Facebooka osiągnęła rekordowy poziom - blisko 700 cytowań. Wszystko za sprawą sportowców aktywnie publikujących informacje na swoich profilach. Justyna Kowalczyk właśnie za pośrednictwem Facebooka poinformowała o decyzji wzięcia udziału w Igrzyskach Olimpijskich w Soczi mimo złamanej kości stopy, co szeroko komentowały media. Także w lutym silnym strumieniem napływały facebookowe gratulacje dla Kamila Stocha. Zdobycie złotego medalu w ten sposób gratulowali mu inni sportowcy m.in. Kuba Błaszczykowski i Marcin Gortat.

Facebook jest również kopalnią wiedzy na temat wszelkiego rodzaju nowości z życia celebrytów. „Z badania IMM wynika, że od 2 lat Facebook jest dla prasy, radia i telewizji bezpośrednim i najszybszym sposobem pozyskiwania informacji na temat znanych osób z show biznesu.  Z Facebooka zarówno użytkownicy, jak i dziennikarze dowiadywali się o nowych związkach i rozstaniach, kłopotach finansowych, zatargach z prawem, ślubach, ciążach i narodzinach wśród gwiazd i gwiazdeczek. Jeszcze nie tak dawno, aby dotrzeć do najnowszych plotek trzeba było czekać na kolejne wydanie kolorowego pisma lub szperać w portalach plotkarskich. Teraz to sami celebryci intensywnie promują siebie i swoje życie w social media, skracając dystans pomiędzy nimi a swoimi wielbicielami, dostarczając tym samym mediom na bieżąco kolejnych ciekawostek” – wyjaśnia Magdalena Grabarczyk-Tokaj, Kierownik ds. Rozwoju Badań, Instytut Monitorowania Mediów.

Twitter „angażuje się” w politykę

Medialnym krajobrazem polskiej sceny politycznej zawładnął Twitter. Treści zamieszczone w 140 znakach polityka stały się dla mediów równie istotne, jak oficjalne stanowisko wygłoszone na konferencji prasowej. A biorąc pod uwagę wpadki, niefortunne lub kontrowersyjne sformułowania autorstwa osób rządzących – tweety stały się wyjątkowo atrakcyjne medialnie. Cytowania wpisów z Twittera zanotowały rekordowo wysoki poziom w czerwcu 2014 (niemal 770 wzmianek), co było związane z aferą podsłuchową i wyborami do Europarlamentu – obydwa wydarzenia miały swoje drugie życie w politycznych komentarzach, osobistych refleksjach, deklaracjach i dyskusjach na Twitterze.

Mimo stałego wzrostu cytowań treści z social media przez media tradycyjne nie zmienia się ani zakres wykorzystywanych źródeł, ani ich wiodąca tematyka. Mimo różnorodności platform społecznościowych media ograniczają się do czerpania materiałów z Facebooka, Twittera i YouTube, nie stawiają też na unikalność wybieranych treści, prezentując głównie podobne doniesienia i te same newsy.

Social media zmieniają media

Wieści z sieci są nie tylko źródłem inspiracji i ciekawych tematów dla dziennikarzy, ale na stałe zagościły również w prasie, gdzie otrzymały nawet swoje specjalnie wydzielone kolumny. I tak, „Polska Gazeta Wrocławska” regularnie zamieszcza nowinki „Z Facebooka” i „Facebook.pl”, „Piłka Nożna” interesujące cytaty z Twittera firmuje ramką z charakterystycznym logo mikrobloga, „Gazeta Lubuska” ma osobą kolumnę zatytułowaną „Z Twittera” a regionalne gazety skupione wokół dziennika „Polska” regularnie publikują doniesienia tytułując je wprost: „Cytaty z Twittera”.  „Wprost Biznes” także nie stroni od wyróżniania cytatów w 140 znakach w ramach stałego miejsca „Znalezione na Twitter”.

Najbardziej opiniotwórcze media… społecznościowe?

Dwa lata temu IMM zaprezentował wyniki pilotażowego badania cytowań informacji z social media przez media tradycyjne, porównując wyniki z comiesięcznymi statystykami z raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”.  Z danych wynikało, że w skali miesiąca: prasa, radio i telewizja powoływały się na filmiki z YouTube częściej niż na informacje z telewizji publicznej. Natomiast cytatów z social media było więcej niż cytowań informacji z telewizji i dzięki temu zakwalifikowałyby się do TOP 10 najczęściej cytowanych mediów w Polsce! Zob. raport z badania pilotażowego: http://www.instytut.com.pl/dla_mediow#/details/b67fbf261e83484039b9736b9...

Zestawiając w ten sam sposób statystyki z dwóch ostatnich lat, IMM zyskał ponownie potwierdzenie, że cytowania z social media mają dużą siłę medialnego rażenia. Wyprzedzają popularnością wiele znanych medialnych marek:

Metodologia badania:

Próba badawcza objęła niemal 21 tysięcy publikacji z polskich mediów, w których pojawiły się odniesienia do treści zaczerpniętych z mediów społecznościowych: Twitter, Facebook, YouTube oraz innych serwisów tego typu m.in. wykop.pl, instagram.com itp. Badanie z okresu 1.08 – 31.07.2014 wykonano co miesiąc na bazie tych samych 900 tytułów prasowych, 11 stacji telewizyjnych i 9 rozgłośni radiowych i obejmowało materiały opublikowane między 1 sierpnia 2012 a 31 lipca 2014 roku. Analiza objęła prasę (ponad 900 tytułów gazet i czasopism) oraz stacje telewizyjne (TVP 1, TVP 2, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Turbo, Polsat, TV4, TVBiznes, TVN BiS) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, Radio PiN, RMF FM, Radio ZET, TOK FM, Radio Euro, Radio Maryja, RDC). Badanie było przygotowane zgodnie z wytycznymi do raportu „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” prowadzonego przez IMM od ponad dekady. Pod uwagę były brane wyłącznie publikacje odwołujące się bezpośrednio do wpisów, wypowiedzi, stwierdzeń, filmików z wymienionych wyżej platform społecznościowych (np. „Na profilu Facebookowym możemy przeczytać, że…”, „Jak napisał poseł na Twitterze). Badanie nie obejmowało informacji z mediów dotyczących ogólnych informacji o mediach społecznościowych (m.in. charakteru, specyfiki, fenomenu, kondycji rynkowych określonych kanałów: ..”), (np. „Debiut giełdowy Facebooka”, „Firma rozpoczęła kolejną akcję promocyjną na Facebooku”.), pod uwagę brane były wyłącznie cytowania informacji opublikowanych pierwotnie przez użytkowników w social media.

Autor badania: Magdalena Grabarczyk-Tokaj, Kierownik ds. Rozwoju Badań, Instytut Monitorowania Mediów

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin