wtorek, 23 lipca, 2024
Strona głównaAktualnościSeniorzy częściej niż młodsi użytkownicy udostępniają fake newsy na Facebooku

Seniorzy częściej niż młodsi użytkownicy udostępniają fake newsy na Facebooku

Starsze osoby niemal cztery razy częściej niż młodsi użytkownicy udostępniają fałszywe wiadomości na Facebooku – wynika z badań opublikowanych w magazynie „Science”, o których pisze theguardian.com. Jak czytamy, badacze przeanalizowali treści publikowane w 2016 roku na profilach około 1750 dorosłych Amerykanów i sugerują, że seniorzy nie posiadają umiejętności koniecznych do określania wiarygodności wiadomości napotkanych w internecie.

Przeprowadzone badanie wskazuje, że osoby w wieku 65 lat i starsze udostępniły ponad dwa razy więcej linków do fałszywych informacji niż druga najstarsza grupa wiekowa (osoby między 45 a 65 rokiem życia). Z kolei w porównaniu do użytkowników w wieku 18-29 lat różnica jest prawie siedmiokrotna – czytamy dalej. Badacze przypominają także, że coraz więcej starszych osób dołącza do internetowych społeczności, dlatego zjawisko dzielenia się fake newsami w tej grupie może narastać, bo ma ona tendencję do uznawania za wiarygodne wiadomości udostępnianych przez innych użytkowników.

Jak opisuje Alex Hern, autor artykułu, jako fałszywe wiadomości prowadzący badanie naukowcy z NYU i Princeton uznali linki pochodzące z domen, które zdefiniowano jako wydawców fałszywych wiadomości. Wśród osób udostępniających informacje z tych witryn (które nazwano „głównie popierającymi Donalda Trumpa”) zauważono także różnice demograficzne – 18 proc. badanych o poglądach republikańskich udostępniło przynajmniej jeden link do strony z fałszywymi wiadomościami, z kolei w przypadku demokratów było to mniej niż cztery procent użytkowników. Jak czytamy, częstsze udostępnianie fake newsów przez użytkowników o konserwatywnych poglądach wynika z dwóch faktów: po pierwsze z tego, że fałszywe wiadomości w 2016 roku dotyczyły głównie tekstów popierających Donalda Trumpa, po drugie – z tendencji użytkowników do dzielenia się artykułami, z którymi się zgadzają – czytamy na theguardian.com.

Źródło zaznacza, że z przeprowadzonego badania wynika także, że dzielenie się fałszywymi wiadomościami było „stosunkowo rzadką czynnością” i dotyczyło jedynie 8,5 proc. badanych osób. Dodatkowo zjawisko rzadziej występuje u osób, które udostępniają dużą liczbę wiadomości, co – jak sugerują badacze – wskazuje, że takie osoby lepiej znają media i potrafią odróżnić w internecie prawdziwe wiadomości od fałszywych. (bm)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj