Szykują się zmiany w reklamach leków

dodano: 
14.04.2022
komentarzy: 
0

Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w treści ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa stosowania leku. Resort uznał, że dotychczasowe były niezrozumiałe albo spowszedniały odbiorcom.

„Kierunkiem zmian powinno być zapewnienie lepszego odbioru przez pacjentów treści reklam produktów leczniczych, co przyczyni się do rozsądniejszego stosowania produktów leczniczych” – podkreśla resort zdrowia. W ocenie MZ obecne ostrzeżenie nie spełnia swojej funkcji, bo jest dla odbiorców niezrozumiałe lub znają je tak dobrze, że nie zwracają na nie uwagi.

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które dotyczy zmian w komunikatach reklamowych produktów leczniczych. Planowana jest zmiana treści ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa stosowania leku – resort zapowiada wprowadzenie trzech różnych wersji ostrzeżenia, by odbiorcy zaczęli je zauważać.

Proponowane treści ostrzeżeń brzmią:

1. „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”.

2. „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”.

3. „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Zwróć uwagę na przeciwwskazania. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”.

Nowe ostrzeżenia mają zbudować u odbiorców nawyk zapoznawania się z ulotką informacyjną dołączoną do leku, w której znajdują się informacje dotyczące bezpiecznego dawkowania, stosowania zgodnie ze wskazaniami oraz przeciwwskazania do stosowania produktu. Resort podkreśla też, że obecnie stosowane ostrzeżenie nie było zmieniane od dnia wejścia w życie rozporządzenia, czyli 28 listopada 2008 roku. „Jednocześnie zjawisko stałego wzrostu liczby reklam produktów leczniczych zawierających przedmiotowe ostrzeżenie, a tym samym jego powtarzalność, kierowanych do publicznej wiadomości za pośrednictwem stacji telewizyjnych radiowych oraz innych mediów, wywołuje u adresata reklamy znużenie jego treścią i negatywne odniesienie się do jego treści, co może skutkować nadmierną i nierozważną konsumpcją produktów leczniczych stosowanych w samoleczeniu, a zatem bez kontroli lekarza” – uzasadnia MZ. Przeciwdziałać ma temu wprowadzenie komunikatu w trzech różnych wersjach, zachowujących główny przekaz. Według ministerstwa to „zwróci uwagę odbiorcy na nowy element reklamy oraz zawarty w nim przekaz”.

Ministerstwo planuje także odstąpienie od obowiązku wskazywania przeciwwskazań do stosowania produktu leczniczego w reklamie kierowanej do publicznej wiadomości. Twierdzi bowiem, że tekst odnoszący się do przeciwwskazań ujęty w reklamie jest niezrozumiały dla odbiorcy, często jest odczytywany szybko i zawiera dużo informacji, co utrudnia ich zapamiętanie. Źródłem informacji o stosowaniu leku, w tym o przeciwwskazaniach, ma być ulotka informacyjna dołączona do leku, którą pacjent może przeczytać „w skupieniu przed zastosowaniem leku”.

Jako zmianę porządkującą projekt uwzględnia także uaktualnienie nomenklatury ze względu na wejście w życie nowelizacji ustawy o działalności leczniczej.

Według zapowiedzi rozporządzenie wejdzie w życie po sześciu miesiącach od ogłoszenia. (mb)

Czytaj też: Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki...? O reklamach leków i suplementów

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin