Jednym ze sposobów motywowania odbiorcy jest ugruntowywanie swojej wiarygodności. Wiarygodność opiera się na sposobie postrzegania ciebie przez odbiorcę, jego przekonaniach pewności i wiary w ciebie na płaszczyźnie osobistej oraz organizacyjnej.
W rzeczywistości wiarygodność jest jednym z najważniejszych czynników perswazji i utrzymywania wpływów w obrębie organizacji i poza nią. Budowanie wiarygodności i wpływów wymaga czasu i cierpliwości. Musisz wiedzieć, czym jest wiarygodność osobista oraz wiarygodność organizacji i jak je rozwijać.
Osobista wiarygodność opiera się na postrzeganiu ciebie przez organizację jako osobę prywatną Czym jest: Głównymi komponentami wiarygodności osobistej są:
– Prawość: hołdowanie pewnym wartościom i gotowość do postępowania zgodnie z nimi, zarówno w życiu publicznym, jak i prywatnym.
– Uczciwość: mówienie prawdy tak, by inni wierzyli twojemu słowu; w tym mówienie prawdy w sposób taktowny, jako że prawdomówność nie musi być bolesna.
– Szczerość: dbałość i zainteresowanie potrzebami odbiorcy, szczere pragnienie ich dobra.
– Sprawiedliwość: zrozumienie wszystkich aspektów problemu i wyczulenie na sprawiedliwość dla wszystkich stron, których dotyczy sytuacja.
– Otwartość: umiejętność i chęć rozważenia różnych punktów widzenia, brak domniemanych, ukrytych motywów.
Wiarygodność jest szczególnie ważna w przekonywaniu ludzi pracujących w bardziej płaskich i zdecentralizowanych organizacjach hierarchicznych. Na przykład nowi menedżerowie firmy znajdującej się w tarapatach, są cały czas rozliczani z podejmowanych decyzji. Gdy firma wyjdzie już na prostą, zwiększy się ich wiarygodność, ponieważ udowodnili, że są kompetentni jako przywódcy.
Chociaż struktura władzy w organizacji ma duży wpływ na wiarygodność osobistą, są sposoby na jej zwiększanie, które pomogą ci niezależnie od zajmowanego przez ciebie stanowiska.
Jak możesz ją budować: Po pierwsze, potrzeba cierpliwości. Budowanie wiarygodności następuje z czasem i stopniowo. W międzyczasie trzeba przekonywać pracowników – w różnych sytuacjach, bez względu na to, co o tobie sądzą. Aby przekonywać ludzi z twojej organizacji i z zewnątrz, weź pod uwagę poniższe sugestie:
– Szanuj swojego odbiorcę. Zrozum, że twój odbiorca może nie wiedzieć tego, co ty o danej sytuacji, ale jest w stanie prześledzić twój tok rozumowania. Musi on również znać podstawy twojej decyzji lub stanowiska, aby czuć się komfortowo.
– Przestudiuj jego potrzeby. Jak pokazano w poprzednim rozdziale musisz poznać swojego, odbiorcę i jego problemy. Próbuj używać siły identyfikacji, aby generować wspólny cel i, gdy jest to możliwe, władzy opartej na autorytecie eksperta. Będzie się to czasem wiązało z ujawnieniem twoich źródeł informacji.
– Nie rób założeń. Nie możesz zakładać, że jesteś wiarygodny dla każdego potencjalnego odbiorcy tylko dlatego, że zajmujesz stanowisko kierownicze w twojej organizacji. Kiedy nie masz pewności co do swojej wiarygodności, próbuj poprzeć swoje stanowisko uzasadnieniem i dowodami.
Powyższy tekst jest fragmentem książki „Perswazja i wywieranie wpływu w zarządzaniu”. Recenzję publikacji możesz przeczytać tu.
Informacja sponsorowana


