poniedziałek, 15 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościTechniki zwiększania wiarygodności osobistej

Techniki zwiększania wiarygodności osobistej

Jednym ze sposobów motywowania odbiorcy jest ugruntowywanie swojej wiarygodności. Wiarygodność opiera się na sposobie postrzegania ciebie przez odbiorcę, jego przekonaniach pewności i wiary w ciebie na płaszczyźnie osobistej oraz organizacyjnej.

W rzeczywistości wiarygodność jest jednym z najważniejszych czynników perswazji i utrzymywania wpływów w obrębie organizacji i poza nią. Budowanie wiarygodności i wpływów wymaga czasu i cierpliwości. Musisz wiedzieć, czym jest wiarygodność osobista oraz wiarygodność organizacji i jak je rozwijać.

Osobista wiarygodność opiera się na postrzeganiu ciebie przez organizację jako osobę prywatną Czym jest: Głównymi komponentami wiarygodności osobistej są:

Prawość: hołdowanie pewnym wartościom i gotowość do postępowania zgodnie z nimi, zarówno w życiu publicznym, jak i prywatnym.
Uczciwość: mówienie prawdy tak, by inni wierzyli twojemu słowu; w tym mówienie prawdy w sposób taktowny, jako że prawdomówność nie musi być bolesna.
Szczerość: dbałość i zainteresowanie potrzebami odbiorcy, szczere pragnienie ich dobra. 
Sprawiedliwość: zrozumienie wszystkich aspektów problemu i wyczulenie na sprawiedliwość dla wszystkich stron, których dotyczy sytuacja.
Otwartość: umiejętność i chęć rozważenia różnych punktów widzenia, brak domniemanych, ukrytych motywów.

Wiarygodność jest szczególnie ważna w przekonywaniu ludzi pracujących w bardziej płaskich i zdecentralizowanych organizacjach hierarchicznych. Na przykład nowi menedżerowie firmy znajdującej się w tarapatach, są cały czas rozliczani z podejmowanych decyzji. Gdy firma wyjdzie już na prostą, zwiększy się ich wiarygodność, ponieważ udowodnili, że są kompetentni jako przywódcy.

Chociaż struktura władzy w organizacji ma duży wpływ na wiarygodność osobistą, są sposoby na jej zwiększanie, które pomogą ci niezależnie od zajmowanego przez ciebie stanowiska.

Jak możesz ją budować: Po pierwsze, potrzeba cierpliwości. Budowanie wiarygodności następuje z czasem i stopniowo. W międzyczasie trzeba przekonywać pracowników – w różnych sytuacjach, bez względu na to, co o tobie sądzą. Aby przekonywać ludzi z twojej organizacji i z zewnątrz, weź pod uwagę poniższe sugestie:

Szanuj swojego odbiorcę. Zrozum, że twój odbiorca może nie wiedzieć tego, co ty o danej sytuacji, ale jest w stanie prześledzić twój tok rozumowania. Musi on również znać podstawy twojej decyzji lub stanowiska, aby czuć się komfortowo.
Przestudiuj jego potrzeby. Jak pokazano w poprzednim rozdziale musisz poznać swojego, odbiorcę i jego problemy. Próbuj używać siły identyfikacji, aby generować wspólny cel i, gdy jest to możliwe, władzy opartej na autorytecie eksperta. Będzie się to czasem wiązało z ujawnieniem twoich źródeł informacji.
Nie rób założeń. Nie możesz zakładać, że jesteś wiarygodny dla każdego potencjalnego odbiorcy tylko dlatego, że zajmujesz stanowisko kierownicze w twojej organizacji. Kiedy nie masz pewności co do swojej wiarygodności, próbuj poprzeć swoje stanowisko uzasadnieniem i dowodami.

Powyższy tekst jest fragmentem książki „Perswazja i wywieranie wpływu w zarządzaniu”. Recenzję publikacji możesz przeczytać tu.

Informacja sponsorowana

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj