TikTok w październiku 2023 roku rozpoczął współpracę z Demagogiem, organizacją fact-checkingową, w ramach stałych działań na rzecz walki z dezinformacją. Organizacja poinformowała o tym w listopadzie 2023 roku w informacji prasowej. Demagog wspierał już TikToka przez publikowanie filmów edukacyjnych na temat rozpoznawania i zwalczania dezinformacji podczas ostatnich wyborów parlamentarnych.
W ramach współpracy z aplikacją, Demagog dołączy do jej programu fact-checkingowego i będzie odpowiadał m.in. za monitorowanie polskiego rynku oraz dostarczanie informacji dotyczących treści, które pojawiają się w sferze cyfrowej. Organizacja zajmie się także bezpośrednim kontaktem z zespołem ds. zaufania i bezpieczeństwa w przypadku pojawiających się incydentów oraz rekomendowanie odpowiednich środków zapobiegawczych.
Twórcy aplikacji mają świadomość, że Covid-19, klimat czy konflikty zbrojne to tematy, które miały duży wpływ na pojawienie się szkodliwych i wprowadzających w błąd treści w przestrzeni internetowej. Z tego powodu inwestują w narzędzia, technologie i programy, które mają zapewnić użytkownikom otrzymywanie sprawdzonych i wiarygodnych informacji. TikTok w celu wzmocnienia lokalnych działań współpracuje z ekspertami. Wśród nich znajduje się 16 fact-checkingowych organizacji, a każda z nich jest zweryfikowanym sygnatariuszem Kodeksu Zasad International Fact-Checking Network (IFCN).
TikTok w Zasadach Społeczności zaznacza swoje stanowisko i brak zgody na niedokładne, wprowadzające w błąd lub fałszywe treści. W celu skutecznego egzekwowania postanowień aplikacja wdrożyła złożony model, który obejmuje m.in. ochronę społeczności przez usuwanie szkodliwej dezinformacji, rozwijanie wiedzy i kompetencji użytkowników przez eksponowanie wiarygodnych treści czy ścisłą współpracę z ekspertami.
Program fact-checkingowy TikToka jest złożonym i wieloetapowym procesem. Do pierwszego poziomu ochrony zaliczają się modele uczenia maszynowego, które w przypadku mniej oczywistych przykładów dezinformacji, są wspierane przez zespoły moderacyjne. Treści te zostają usunięte lub, w przypadku niezbyt jasnych sytuacji, ich wyświetlanie w sekcji „Dla Ciebie” zostaje ograniczone. Jako dodatkowy środek ostrożności w procesie weryfikacji zastosowano oznaczanie treści banerem ostrzegającym i adnotacją, która sugeruje, aby nie udostępniać niezweryfikowanych informacji. Poza zwalczaniem zjawiska dezinformacji aplikacja stawia duży nacisk także na edukację. Praktykuje m.in. oznaczanie treści w przypadku ważnych tematów, dodawanie odpowiednich informacji do hashtagów i wyników wyszukiwania, tworzenie centrów informacji czy zachęcanie społeczności do samodzielnego weryfikowania wiadomości. (ao)