Wybierz dowolny tekst i kliknij ikonę, aby posłuchać!
wtorek, 17 czerwca, 2025
Strona głównaAktualnościTradycyjne media mogą zyskać na dziennikarstwie korporacyjnym

Tradycyjne media mogą zyskać na dziennikarstwie korporacyjnym

Jak zaznacza w serwisie qz.com Frédéric Filloux, dziennikarstwo korporacyjne może pomóc tradycyjnym mediom, choć niesie też za sobą pewne ryzyko.

Autor przytacza dane zebrane przez miesięcznik The Economist i PEW Research Center. Wynika z nich, że ciągłemu wzrostowi liczby PR-owców w USA towarzyszy spadek liczby dziennikarzy. Dodatkowo z roku na rok rośnie różnica w zarobkach obu grup, na korzyść specjalistów od wizerunku. Jak zaznacza Filloux, wielu dziennikarzy kontynuuje zawodową karierę w PR, bo są rozczarowani sposobem, w jaki rozwija się ich „szacowny zawód”. Kuszą ich także lepsze zarobki. Po drugie, agencje PR coraz częściej chcą mieć własne, w pełni obsadzone redakcje, w których pracę mogą znaleźć byli dziennikarze. Ten trend z kolei wiąże się ze stopniowym odchodzeniem od standardowego marketingu na rzecz promocji poprzez narrację i marketingu natywnego.

Zdaniem Fillouxa ten sposób promocji niesie zarówno zagrożenia, jak i szanse. Treści publikowane przez firmy mogą zostać pomylone z materiałami dziennikarskimi, dlatego powinny być one odpowiednio i wyraźnie oznaczone. Bo, jak zaznacza autor artykułu, „czytelnik wprowadzony w błąd to czytelnik stracony”. Marketing natywny z drugiej strony jest szansą dla wydawców. Dzięki niemu media mogą wpływać na kształt publikacji promocyjnych, a nie zdawać się na gotowe materiały. Choć, skorzystanie z dobrodziejstw marketingu natywnego wiąże się z wydatkami. Jak czytamy,  w redakcji serwisu BuzzFeed treści dla reklamdowaców przygotowuje 50-osobowy zespół. Kolejna groźba to dostęp do informacji – czynnik kluczowy w pracy dziennikarzy. Firmy stosujące marketing natywny mogą ograniczać dostęp do informacji o własnej działalności dla tradycyjnych mediów, zachowując najciekawsze informacje do publikacji we własnych materiałach.

Jak zaznacza na koniec autor artykułu, tradycyjne dziennikarstwo i „dziennikarstwo korporacyjne” będą konkurować o uwagę odbiorców, wraz z coraz lepszą jakością materiałów tworzonych przez marki, lub w ich imieniu. Oczywiście ta druga forma dziennikarstwa pozostanie marginalna, biorąc pod uwagę ogół materiałów produkowanych przez media, jednak w dłuższej perspektywie może być bardzo efektywna. (ks)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Wybierz i posłuchaj