21 października 2025 roku wystartowała kampania promowana hasłem „Mother F**ker”, która ma na celu zwrócenie uwagi na sytuację dotyczącą urlopu ojcowskiego w Wielkiej Brytanii i jego wpływ na matki. Inicjatorami akcji są brytyjskie organizacje – Pregnant Then Screwed, działająca na rzecz praw kobiet w ciąży i matek, oraz The Dad Shift, grupa mężczyzn i ojców walczących o lepsze warunki urlopu ojcowskiego oraz większe zaangażowanie ojców w opiekę nad dziećmi.
Organizatorzy kampanii przypominają, że warunki urlopu ojcowskiego w Wielkiej Brytanii są jednymi z najgorszych w Europie. Trwa on bowiem zaledwie dwa tygodnie, a wynagrodzenie wypłacane jest w wysokości mniej niż połowy minimalnej płacy. Co więcej, osobom prowadzącym własną działalność nie przysługuje wcale.
Jak podaje The Drum, z nowych danych wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat liczba cesarskich cięć wzrosła o 35 proc. Obecnie 42 proc. dzieci rodzi się tą drogą.
Zgodnie z zaleceniami lekarzy cesarskie cięcie wymaga około sześciu tygodni rekonwalescencji. Tymczasem po zaledwie dwóch tygodniach zostają one same, cierpiąc zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Często nie są prawidłowo podnieść swojego dziecka.
W 2024 roku aż 230 tys. matek było zmuszonych do samodzielnej regeneracji, z czego 20 tys. miało partnerów samozatrudnionych, którym nie przysługiwał żaden urlop – dodaje źródło.
Kampania promowana jest w całym kraju na nośnikach outdoorowych, w prasie oraz mediach społecznościowych za pomocą 12 portretów kobiet, które w ostatnim czasie przeszły cesarskie cięcie. Jedną z nich jest dziennikarka Anna Whitehouse. Autorem zdjęć jest fotograf portretowy i artysta zajmujący się równouprawnieniem płci – Sane Seven. Projekt graficzny został przygotowany przez Kerry’ego Ropera.
Źródło: instagram.com/pregnant_then_screwed
Jak podkreśliła dyrektorka kreatywna Gemma Philips w rozmowie z The Drum, „to, w czym Pregnant Then Screwed jest świetne, to posługiwanie się językiem rodziców, zwłaszcza matek, bez lukrowania czegokolwiek i odzwierciedlanie prawdziwych emocji oraz ich siły”. Philips dodała, że zależy jej, aby kampania trafiła do szerokiego grona odbiorców, ponieważ dotyczy całego społeczeństwa.
„Urlop ojcowski to klucz do bardziej sprawiedliwego i równego społeczeństwa pod względem rodzicielstwa i wynagrodzeń. Kiedy mówimy o różnicy płac ze względu na płeć, większej równości i rodzicielstwie, lepszym zdrowiu psychicznym rodziców — równe uczestnictwo w opiece ma wpływ na PKB, więc nawet osoby bezdzietne są tym objęte. Sprawiedliwe społeczeństwo jest korzystne dla wszystkich” – zaznaczyła Philips, cytowana przez źródło.
Inicjatorzy akcji nawołują do zaangażowania się w walkę o lepszy urlop ojcowski. 27 października 2025 roku w brytyjskim parlamencie odbędzie się debata na temat podniesienia ustawowych świadczeń macierzyńskich i ojcowskich. Organizacje zachęcają do kontaktu ze swoimi posłami, by zmotywować ich do wsparcia tych zmian. (ao)
Źródło: uk.linkedin.com/gemma-phillips, thedrum.com, Ad of the Day: Pregnant Then Screwed brands paternity leave a ‘mother f**ker’, Amy Houston, 20.10.2025/ Zdjęcie główne: instagram.com/dadshiftuk


