Autorzy projektu „Ziemianie Atakują!” po raz kolejny przeanalizowali postawy i stosunek Polaków do kwestii ekologii i dbania o planetę. Jak podkreślają, kluczem do zmian w myśleniu i działaniu jest odpowiednia komunikacja. Stworzyli więc bezpłatne poradniki „Język w gębie”, które pokazują, jak skutecznie opowiadać o transformacjach w czterech różnych sektorach.
Straszenie i dobro planety nie działają
„Potrafimy tworzyć potężne marki, ale nie daliśmy rady przekonująco opowiedzieć o zmianie klimatu” – takie wnioski z ostatniej edycji projektu „Ziemianie Atakują!” wyciągnęli inicjatorzy akcji „Ziemianie Atakują!”. Jak zauważają, Polacy odwracają się od problemu katastrofy klimatycznej.
Okazuje się bowiem, że ze stwierdzeniem „Stan, w którym znalazła się Ziemia, jest poważny i wymaga natychmiastowych działań” zgodziło się teraz 63 proc. badanych, podczas gdy w rekordowym 2020 roku było to 78 proc. Co więcej, ponad dwukrotnie spadła też liczba osób, które rozumieją naturę relacji człowieka ze środowiskiem i są gotowi do zmiany zachowań oraz akceptacji pro środowiskowych działań firm, samorządów czy polityków. Przez pięć lat nie drgnął także poziom wiedzy o środowisku i klimacie – wynika z badania.
Potrzebna jest więc modyfikacja sposobu komunikacji w zakresie ekologii. Mówienie o klimacie w kontekście zagrożeń nie spełnia swojej funkcji. Żeby zachęcić ludzi do zmian, trzeba mówić językiem korzyści i wskazać realne przykłady tego, co namacalnie mogą zyskać i na co mają wpływ. Aby to ułatwić, stworzono poradniki komunikacyjne dla wszystkich, którzy wprowadzają i komunikują zmiany w interesie środowiska naturalnego – dla samorządów, firm, NGO’sów i polityków.
Zamiast podstawowych haseł, że zmiany klimatyczne są groźne, postawiono na wyodrębnienie konkretnych obszarów i zaproponowanie działań, które mają przynieść realną transformację. Autorzy podkreślają, że w energetyce należy odejść od paliw kopalnych i inwestować w alternatywne źródła. Transport ma opierać się na „tanim i przystępnym” przewozie publicznym, a w żywności powinno stawiać się na lokalne produkty i ograniczenie mięsa.
Ostatni sektor poświęcony jest komunikacji w firmach. Wyniki badania „Ziemianie Atakują!” z 2025 roku pokazują, że tylko 15 proc. pracowników ma pewność, że w ich miejscu pracy są podejmowane działania na rzecz środowiska. Przedsięwzięcia, grupy docelowe, wyzwania oraz korzyści w obrębie poruszonych aspektów zostały wyodrębnione przy współpracy z ekspertami.
Bezpłatne poradniki komunikacyjne już dostępne
Poradniki „Język w gębie” można pobrać bezpłatnie na stronie. W nich umieszczono wskazówki, jak zdefiniować cele w zależności od obszaru działania, pokazano archetypy, a także zwrócono uwagę, jak wykorzystać sztuczną inteligencję w transformacjach. Materiały mają pomóc w stworzeniu skutecznej komunikacji w obszarach związanych z klimatem.
Poradniki „Język w gębie” zostały zaprezentowane 14 listopada 2025 roku podczas wydarzenia w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Komunikację projektu wspiera też utwór autorstwa prof. UW Jacka Wasilewskiego i stworzone do niego wideo.
PRoto.pl jest patronem medialnym projektu. (km)


