.

 

TVN24, „Gazeta Wyborcza” i Onet na czele najbardziej opiniotwórczych mediów w styczniu 2024

dodano: 
28.02.2024
komentarzy: 
0

Na czele najnowszego rankingu „Najbardziej opiniotwórcze media” po raz kolejny znajduje się stacja TVN24. Z danych Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że w styczniu 2024 roku redakcja była cytowana przez inne media blisko 5,5 tys. razy. Drugą pozycję zajmuje „Gazeta Wyborcza” z liczbą ponad 4,1 tys. powołań, a podium zamyka Onet, do którego inni dziennikarze odnosili się przeszło 3,8 tys. razy. 

W zestawieniu TOP 15 najczęściej cytowanych tytułów stycznia największy udział – 33 proc. – ma telewizja (TVN24, Polsat News, TV Republika, TVP Info, TVP1). Drugie miejsce z wynikiem 27 proc. należy ex aequo do prasy („Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita”, „Super Express”, „Fakt”) i portali internetowych (Onet, Wirtualna Polska, Wirtualne Media, Interia). Stacjom radiowym (Radio ZET, RMF FM) przypada 13 proc. udziału w podziale na typ mediów.

Pierwsze miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów po raz kolejny zajmuje TVN24 z liczbą blisko 5,5 tys. wzmianek. Stacja uplasowała się na pozycji lidera m.in. dzięki rozmowie z marszałkiem Sejmu Szymonem Hołownią, który komentował decyzję prezydenta Andrzeja Dudy o wszczęciu procedury ułaskawieniowej w sprawie byłych szefów CBA, Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika. Drugie miejsce zestawienia należy do „Gazety Wyborczej”, do której inne media odnosiły się ponad 4,1 tys. razy. Dziennik rozmawiał m.in. z Jerzym Owsiakiem, prezesem Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, który powiedział, że fragmenty relacji z 32. Finału WOŚP, po latach przerwy, pojawią się także na antenach TVP. Podium zamyka Onet cytowany w styczniu ponad 3,8 razy. Redakcji jako pierwszej udało się ustalić, że Andrzej Duda zamierza ułaskawić Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika.

Awans o pięć pozycji w zestawieniu odnotowuje „Super Express”, na który inne media powoływały się blisko 2,9 tys. razy za sprawą wywiadu z prezydentem Andrzejem Dudą, również dotyczącego tematu ułaskawienia byłych szefów CBA. Jeszcze większy wzrost – bo o 15 miejsc – należy do TV Republika (ponad 2,3 tys. wzmianek). Wysoki skok cytowań stacja odnotowała już na początku miesiąca po emisji wywiadu z Janem Pietrzakiem, który mówił o przyjmowaniu nielegalnych migrantów w budynkach po dawnych niemieckich obozach koncentracyjnych. Na skandaliczne słowa satyryka zareagował m.in. minister sprawiedliwości Adam Bodnar, który zapowiedział, że sprawą zajmie się Prokuratura Krajowa. Stację cytowano w związku ze skandalicznymi słowami Jana Pietrzaka, które wypowiedział na jej antenie.

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

„Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita” i „Super Express” z największą liczbą cytowań w prasie

Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w styczniu należy do „Gazety Wyborczej”, która osiągnęła liczbę ponad 4,1 tys. powołań. Na drugiej pozycji z wynikiem ponad 3,7 tys. wzmianek znajduje się „Rzeczpospolita”, m.in. dzięki cytowaniom sondażu IBRIS dotyczącego likwidacji prac domowych dla uczniów, który powstał na zlecenie dziennika. Podium zamyka „Super Express”, do informacji którego inne media odwoływały się niespełna 2,9 tys. razy.

Aż o 30 miejsc swoją pozycję podwyższył miesięcznik „Perspektywy”, na który powoływano się 608 razy w związku z publikacją Rankingu Liceów i Techników 2024. Awans w zestawieniu – o 11 miejsc – odnotował także „Puls Biznesu”. Dziennik wzmiankowano 468 razy m.in. w związku z publikacją materiałów na temat rekordowej liczby polskich konsumentów, którzy zbankrutowali w 2023 roku.

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

TVN24 umacnia się na pozycji lidera stacji telewizyjnych

TVN24 dzięki blisko 5,5 tys. cytowań umacnia się na czołowej pozycji zestawienia najbardziej opiniotwórczych stacji telewizyjnych. Drugie miejsce należy do Polsat News, który cytowano ponad 2,8 tys. razy. Stacja pozycję zawdzięcza m.in. rozmowie z Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem, który mówił o potrzebie reformy wymiaru sprawiedliwości. Na trzecim miejscu – z wynikiem ponad 2,3 tys. cytowań – znajduje się TV Republika.

W zestawieniu za sprawą awansu o pięć pozycji pojawia się TV Trwam cytowana w styczniu 274 razy w związku z rozmową z doradcą prezydenta Błażejem Pobożym, który mówił o złym stanie zdrowia aresztowanego Mariusza Kamińskiego.

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

Radio ZET znów najbardziej opiniotwórczą stacją radiową

Z wynikiem ponad 3 tys. powołań Radio ZET obejmuje czołową pozycję wśród najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych. Rozgłośnia jako pierwsza poinformowała o tym, że funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego prowadzą czynności procesowe w spółce Orlen. Drugie miejsce z wynikiem ponad 2,9 tys. cytowań należy do RMF FM, a trzecie z liczbą blisko 1,4 tys. powołań do Programu I Polskiego Radia.

O osiem pozycji w zestawieniu awansuje Radio Szczecin, do którego media odwoływały się 106 razy. Inne redakcje przywoływały rozmowę z posłem PSL Radosławem Lubczykiem, który na antenie stacji zabrał głos na temat ustawy o związkach partnerskich oraz mówił o wychowywaniu dzieci przez pary jednopłciowe.

  

Onet pozostaje liderem w zestawieniu portali internetowych

Pierwsze miejsce rankingu portali internetowych nadal zajmuje Onet z liczbą ponad 3,8 tys. powołań. Na drugim miejscu znajduje się Wirtualna Polska, do informacji której inne media odwoływały się przeszło 3,6 tys. razy. Redakcja rozmawiała z ministrą kultury Barbarą Nowacką, która poinformowała o zamiarze wydania rozporządzenia likwidującego prace domowe w szkołach. Na ostatnim miejscu podium znajdują się Wirtualne Media, które wzmiankowano ponad 2,4 tys. razy.

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

„Viva”, „Do Rzeczy” i „Newsweek” najczęściej cytowane wśród tygodników i dwutygodników

„Viva” po raz kolejny otwiera zestawienie najbardziej opiniotwórczych tygodników i dwutygodników – tym razem z liczbą 437 powołań. Redakcja magazynu przeprowadziła wywiad z aktorką Weroniką Rosati z okazji jej 40. urodzin. Na drugim miejscu znajduje się tygodnik „Do Rzeczy” – 372 wzmianki, a trzecie miejsce zestawienia należy do „Newsweeka”, który awansował o jedną pozycję i uzyskał 369 cytowań.

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

„Perspektywy” otwierają styczniowe zestawienie miesięczników i dwumiesięczników

Pozycję lidera rankingu najbardziej opiniotwórczych miesięczników i dwumiesięczników zajmują „Perspektywy” z liczbą 608 powołań i awansem o pięć miejsc. Drugie miejsce należy do „Forbesa”, którego inne redakcje cytowały 306 razy, a trzecie do „Pressa”, który uzyskał 256 wzmianek.

Na piątym miejscu zestawienia – za sprawą awansu o trzy pozycje i 77 cytowań – znajduje się „Gazeta Bankowa”. Redakcja przeprowadziła wywiad z członkiem Rady Polityki Pieniężnej Ireneuszem Dąbrowskim, który zasugerował, że NBP może chcieć sprzedać na rynku część obligacji kupionych w czasie pandemii.

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

Business Insider wciąż na czołowej pozycji rankingu portali o profilu ekonomiczno–biznesowym

Business Insider za sprawą 900 cytowań utrzymuje pierwsze miejsce w rankingu portali biznesowych. Redakcji portalu udało się dotrzeć do wniosków przygotowanego przez Najwyższą Izbę Kontroli na temat fuzji Orlenu z Lotosem. Na kolejnym miejscu znajduje się Money, do którego odwoływano się 607 razy. Ostatnie miejsce podium należy do Bankiera, który odnotował 253 wzmianki.

W zestawieniu – dzięki 50 cytowaniom, które przełożyły się na awans o 22 pozycje – znalazł się także portal WNP. Redakcja rozmawiała m.in. z prof. Władysławem Mielczarskim, który mówił, że Polskę w nadchodzących latach może czekać blackout, czyli długotrwałe przerwy w dostawie prądu. 

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

Na pierwszym miejscu rankingu najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomiczno–biznesowym pozostaje „Rzeczpospolita”, którą cytowano ponad 3,7 tys. razy. Drugie miejsce zajmuje „Dziennik Gazeta Prawna” z liczbą niespełna 1,3 tys. odwołań. Podium zamyka „Puls Biznesu”, który uzyskał 468 wzmianek.

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

„Rynek Zdrowia” liderem cytowalności wśród mediów o tematyce zdrowotnej

Na pierwszym miejscu rankingu mediów o tematyce zdrowotnej pozostaje „Rynek Zdrowia”, do którego inne media odwoływały się 149 razy. Redakcja jako pierwsza ustaliła, że Ministerstwo Zdrowia złożyło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzję o karze nałożonej przez Urząd Ochrony Danych Osobowych. Chodzi o sprawę ujawnienia wrażliwych informacji o lekarzu przez byłego już ministra zdrowia Adama Niedzielskiego. Na drugim miejscu zestawienia znajduje się Medonet z liczbą 80 wzmianek, a trzecia pozycja należy do „Pulsu Medycyny”, na który inne redakcje powoływały się 68 razy.

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

Eurosport awansuje na czołową pozycję w zestawieniu mediów sportowych

W styczniu pierwsze miejsce w rankingu mediów o tematyce sportowej zajmuje Eurosport, który awansował o trzy pozycje i uzyskał ponad 1,2 tys. cytowań m.in. dzięki wywiadowi z tenisistką Magdaleną Fręch po jej awansie do trzeciej rundy Australian Open. Na drugim miejscu znalazło się TVP Sport z liczbą blisko 1,1 tys. cytowań, a trzecia pozycja podium należy do portalu Meczyki, który uzyskał 928 wzmianek.

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

Duże zmiany w zestawieniu mediów regionalnych

W styczniu liderem wśród mediów regionalnych zostaje „Dziennik Bałtycki”, który awansował aż o 17 pozycji i uzyskał 132 odwołania w innych mediach. Gazeta pisała m.in. o wypowiedzi wojewody pomorskiej Beaty Rutkiewicz, która sugerowała możliwość zmiany lokalizacji pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, która ma powstać w Lubiastowie. Do sprawy odniosła się później w rozmowie z Onetem ministra klimatu i środowiska Paulina Henning-Kloska, która zdementowała tę informację. Redakcje, które znalazły się na trzech kolejnych miejscach, także odnotowały awanse. Radio Poznań uzyskało 119 wzmianek (wzrost o cztery pozycje), Radio Szczecin – 106 cytowań (awans o 10 miejsc), a Radio Wrocław 91 odwołań (wzrost o pięć pozycji). Zestawienie zamyka „Gazeta Krakowska” z wynikiem 87 wzmianek.

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

Ringier Axel Springer na czele rankingu wydawnictw

Czołowe miejsce w rankingu najbardziej opiniotwórczych wydawnictw zajmuje grupa Ringier Axel Springer, której redakcje (Business Insider, Fakt, Forbes, Newsweek, Noizz, Onet, Plejada, Przegląd Sportowy, Medonet) były cytowane przez inne media niespełna 9,5 tys. razy. Na drugim miejscu plasuje się Agora z liczbą ponad 9,3 tys. odwołań (Gazeta Wyborcza, Sport.pl, Radio Plus, Plotek.pl, TOK FM, Gazeta.pl, Radio ZET). Trzecia pozycja należy do Cyfrowego Polsatu z liczbą niemal 5,7 tys. odwołań (Polsat, Polsat News, Polsat Sport, Interia, Pomponik, TV4).

Raport IMM opiniotwórcze media styczeń 2024

PEŁNY RAPORT DOSTĘPNY NA STRONIE

O badaniu:

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 70 901 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.

Badanie dotyczy okresu 1–31 stycznia 2024 roku.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin