Uniwersalny temat dla mediów nie istnieje

dodano: 
23.09.2015
komentarzy: 
0

O tym, jak budować efektywne relacje z mediami pisze w adweek.com Andrew Grossman, Senior Account Executive w Lewis PR.

Jak czytamy, nawet najlepsza historia nie zyska zainteresowania mediów bez odpowiedniej dystrybucji. Andrew Grossman radzi, jak budować relacje z mediami, by zwiększyć szanse na publikacje i poprawić pozycję agencji i klientów w mediach.

Jeszcze przed nawiązaniem kontaktu z mediami warto poświęcić chwilę na analizę swoich działań, by wybrać dla mediów najciekawsze i najbardziej użyteczne informacje. Pomocne może być określenie, które media nie zajmowały się jeszcze danym tematem. Trzeba także pokazać danemu medium, że się je zna i śledzi. Jak czytamy dalej, warto też skupić się na stworzeniu „pełniejszej” historii, dopracować ją, śledząc trendy – wtedy będzie dla mediów bardziej przekonująca.

Dalej czytamy, że ważne jest przewidywanie potrzeb danego medium. Po otrzymaniu informacji dziennikarze często wracają z pytaniami czy prośbami o zdjęcia. Warto przygotować się wcześniej i od razu zapewnić im potrzebne materiały, szczególnie, jeśli chodzi o wypowiedzi – warto zacytować je od razu, by uniknąć zwłoki. Należy też zadbać o dostępność osoby, która po rozesłaniu informacji odpowie na ewentualne pytania. Jeśli informacja coś zapowiada, trzeba być przygotowanym na pytania o dalsze plany i działania. Dobrym działaniem jest także zaoferowanie wypowiedzi ekspertów z zewnątrz. Media zazwyczaj i tak ich poszukują, więc można im kogoś polecić. Autor poleca także stworzenie Q&A, by móc odpowiedzieć jak najszybciej.

Kiedy już kontaktujemy się z mediami, trzeba przede wszystkim pamiętać, że rozmawia się z ludźmi – dobrze na przykład życzyć komuś miłego dnia. Jeśli to pierwszy kontakt z danym medium, warto na początku przedstawić siebie i marki, dla których się pracuje oraz wyjaśnić, jakie treści zamierza się przesyłać. To pokaże PR-owca jako profesjonalistę, który nie zamierza tracić czasu dziennikarza. Dobrze działa także zadawanie pytań, bo dziennikarz może mieć już sprecyzowane oczekiwania. Kontakty z mediami wzmacniają też interakcje w mediach społecznościowych.

Jak czytamy dalej, ważne jest podtrzymywanie relacji i pokazywanie korzyści ze współpracy. Dziennikarze przecież nie muszą współpracować z PR-owcami, więc trzeba im pokazać, że warto. Ważne jest dotrzymywanie terminów – dobrze przesłać materiały wcześniej, a nie tuż przed ustaloną datą. Na korzyść działa także zapewnianie materiałów na wyłączność – trzeba jednak pamiętać, by oferować tylko to, co na pewno da się zrealizować. Jeśli publikacja się ukaże, dobre wrażenie zrobi udostępnienie jej w serwisach społecznościowych. Warto też reagować na newsy, które dotyczą innych marek, by pokazać zainteresowanie. Grossman radzi też, by dbać o relacje i pozostać w kontakcie.

Źródło:

adweek.com, The PR Pro’s Guide to Effective Media Relations, Andrew Grossman, 17.09.2015
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin