sobota, 27 lipca, 2024
Strona głównaAktualnościUOKiK ukarał Biedronkę za wprowadzenie konsumentów w błąd

UOKiK ukarał Biedronkę za wprowadzenie konsumentów w błąd

20 maja 2024 roku Urząd Ochrony i Konsumentów podał na swojej stronie internetowej, że prezes Tomasz Chróstny wydał decyzję dotyczącą zakwestionowania praktyk spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka. Rozstrzygnięcie dotyczy akcji promocyjnej „Magia Rabatów – Zabawki i Książki – Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r.”, która obowiązywała w grudniu 2022 roku. 

Konsumenci mieli zostać wprowadzeni w błąd przez przekazy reklamowe dotyczące warunków promocji Biedronki. Komunikaty, które zostały umieszczone w sklepach, nie informowały ich o dokładnej liście produktów, które można było kupić za voucher. Treści opatrzono gwiazdką, która stanowiła adnotację dotyczącą ograniczeń promocji. 

Jak czytamy na stronie, osoby posiadające kartę Moja Biedronka lub aplikację „były zachęcane przez sieć do zakupu trzech produktów z kategorii książki i/ lub zabawki, a połowę kwoty wydanej na te produkty miały otrzymać w formie vouchera wydrukowanego na paragonie”, który mógł zostać przeznaczony na kolejne zakupy. 

UOKiK podkreśla również, że informacja dotycząca części artykułów (np. kosmetyków, chemii gospodarczej, odświeżaczy powietrza czy środków czystości) niewchodzących w zakres promocji była przedstawiana klientom w formie wydrukowanego paragonu z voucherem dopiero po zakończeniu zakupów. 

Co więcej, szczegółowe informacje dotyczące akcji pojawiały się jedynie na stronie internetowej sieci handlowej. „Regulamin promocji nie był dostępny w sklepie w taki sposób, aby klienci mogli bez problemu zapoznać się z jego treścią przed skorzystaniem z promocji” – czytamy. 

Chróstny zauważa, że akcje, które nie spełniają podstawowych kryteriów przejrzystej komunikacji, nie powinny mieć miejsca. „W ramach zobowiązania do zmiany praktyk Jeronimo Martins Polska dostarczy nowe vouchery dla poszkodowanych klientów o wartości 150 złotych” – mówi prezes UOKIK-u.

Informacja dotycząca zadośćuczynienia trafi do konsumentów poprzez SMS-y (jeśli klienci zgodzili się na kontakt w celach reklamowych), aplikację mobilną sieci czy profil przedsiębiorcy na Facebooku. Pojawi się również na stronie internetowej Biedronki oraz tablicach ogłoszeniowych w sklepach stacjonarnych. 

Rozwiązania wynikające z wydanej decyzji dotyczą klientów sklepów Biedronka, którzy zrobili zakupy w ramach akcji promocyjnej w okresie 1-3 grudnia 2022 roku, otrzymali promocyjny voucher, a ostatecznie nie zrealizowali go. Warunkiem jest również, by osoba korzystająca z rekompensaty nadal była w programie lojalnościowym sieci. „Konsumentom, którzy po przeprowadzeniu akcji zrezygnowali z udziału w programie lojalnościowym Moja Biedronka i nie są jego członkami, Jeronimo Martins przyzna e-kod o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany voucher” – informuje UOKiK. (an)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj