poniedziałek, 8 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościUpominek też instrument

Upominek też instrument

W Gazecie Prawnej ukazała się recenzja książki prof. Zdzisława Knechta „Racjonalne public relations”. „Najciekawsza dla menadżerów jest ta część publikacji, w której autor przedstawia instrumenty public relations”, m.in. doradztwo, konferencje prasowe, relacje inwestorskie, eventy, sponsoring czy np. upominki. „Ten ostatni instrument spotyka się z kontrowersyjnym przyjęciem, tymczasem zdaniem prof. Knechta jest on formą symbolicznej komunikacji między firmą a klientami lub pracownikami i podkreśla chęć zbudowania między obdarowującym a obdarowanym wzajemnego zaufania”. Według recenzenta, najbardziej wartościowe są w tej książce „praktyczne podpowiedzi na temat podejmowania działalności PR w różnych branżach i przedstawienie rzeczywiście stosowanych na świecie metod komunikowania się z rynkiem i nawiązywania z nim dialogu”.

Racjonalne public relations

W serii „Vademecum menedżera” wydawnictwa C.H. Beck ukazała się interesująca pozycja książkowa „Racjonalne public relations” prof. Zdzisława Knechta. Najciekawsza dla menedżerów jest ta część publikacji, w której autor przedstawia instrumenty public relations. Jego zdaniem, dzięki PR można dotrzeć do tych potencjalnych klientów, którzy konsekwentnie unikają reklam i nie godzą się na podjęcie rozmów z akwizytorami. Artykuły (audycje) publikowane przez media stanowią dla takich nabywców o wiele bardziej obiektywne źródło informacji niż reklamy.

Skuteczność PR związana jest z długotrwałym procesem zdobywania i pielęgnowania zaufania opierającego się na dwu stronnym przepływie informacji. Dzięki public relations klienci często przestają dostrzegać w działalności przedsiębiorstwa przede wszystkim pogoń za pomnożeniem zysków, a zaczynają widzieć skłonność do wspierania różnych idei, z którymi mogą się identyfikować (chęć chronienia środowiska, pomagania chorym dzieciom, wspierania kultury czy sportu). Znajomość takiego postrzegania firmy przez otoczenie wpływa na wyznaczanie bieżących i długo trwałych celów PR oraz wybór najskuteczniejszych instrumentów.

Firma może dokonywać wyboru spośród wielu instrumentów PR. Do najczęściej spotykanych należą: relacje inwestorskie, publicity, doradztwo, konferencje prasowe i wystąpienia publiczne, wywiady, imprezy specjalne, sponsoring, akcje dobroczynne, seminaria, infolinia, czasopisma firmowe, coroczne raporty, środki identyfikacji, upominki. Ten ostatni instrument spotyka się z kontrowersyjnym przyjęciem, tymczasem zdaniem prof. Knechta jest on formą symbolicznej komunikacji między firmą a klienta mi lub pracownikami i podkreśla chęć zbudowania między obdarowującym a obdarowanym wzajemnego zaufania. Umiejętnie dobierane prezenty umacnia ją wizerunek firmy. A pretekstem do obdarowania klientów mogą być akcje promocyjne, wystawy i targi, indywidualne spotkania biznesowe. Koszt prezentu po winien być naprawdę symboliczny. Większym problemem jest oryginalność takie go upominku.

Najcenniejszymi wartościami książki są praktyczne podpowiedzi na temat podejmowania działalności PR w różnych branżach i przedstawienie rzeczywiście stosowanych na świecie metod, komunikowania się z rynkiem i nawiązywania z nim dialogu. Książka przedstawia także poglądy kilkunastu polskich autorów na temat kształtowania wizerunku firmy.

Grzegorz Kozyra

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Poprzedni artykuł
Następny artykuł