piątek, 5 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościWiadomościGiorgio Armani ukarany milionową grzywną za nieuczciwe praktyki marketingowe

Giorgio Armani ukarany milionową grzywną za nieuczciwe praktyki marketingowe

Dwie spółki – grupa Giorgio Armani i należące do niej Giorgio Armani Operations – zostały ukarane grzywną w wysokości 3,5 mln euro przez włoski urząd ds. konkurencji. Powodem miały być wprowadzające w błąd praktyki handlowe.

Obie spółki miały dzielić się niezgodnymi z prawdą oświadczeniami dotyczącymi zaangażowania spółek w kwestie etyczne i społeczne, które – według instytucji – pozostawały w sprzeczności z faktycznymi warunkami pracy dostawców i podwykonawców zajmujących się większością produkcji skórzanych toreb i akcesoriów marki. Jak powiadomił włoski urząd, działania te miały miejsce w okresie od 22 kwietnia 2022 roku do 18 lutego 2025 roku.

Oświadczenia spółek zostały zawarte w należącym do nich kodeksie etyki, a także w dokumentach opublikowanych na stronach internetowych Aramni Values i Armani, która zawierała odnośnik kierujący użytkowników do strony Armani Values.

Urząd przeprowadził dochodzenie, które wykazało, że spółki akcentowały swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój, a w szczególności odpowiedzialność społeczną, która obejmowała m.in. troskę o pracowników i ich bezpieczeństwo. Stało się to elementem strategii marketingowej Giorgio Armaniego, która miała spełniać rosnące oczekiwania konsumentów. Z zabezpieczonych podczas śledztwa dokumentów wynika, że celem marki było „wzmacnianie jej pozytywnego wizerunku w zakresie zrównoważonego rozwoju” i z perspektywy handlowej „skłanianie klienta do podejmowania decyzji zakupowych również na podstawie »wartości« przekazywanych przez należące do niej produkty”.

Pomimo tej narracji spółki zdecydowały się zlecić znaczną część produkcji skórzanych toreb i akcesoriów zewnętrznym dostawcom, którzy korzystali z kolei z podwykonawców. Jak poinformował urząd, z kilku zakładów miały zostać usunięte urządzenia zabezpieczające maszyny, co miało zwiększyć wydajność produkcji. Naraziło to jednak zarówno zdrowie, jak i bezpieczeństwo pracowników. Co więcej ani warunki sanitarne, ani higieniczne nie były odpowiednie, a osoby zatrudnione w zakładach pracowały częściowo lub całkowicie „na czarno”.

Urząd stwierdził więc, że ochrona praw i pracowników nie była zgodna z treścią oświadczeń etycznych i społecznych, które rozpowszechniały spółki grupa Giorgio Armani i Giorgio Armani Operations. Ponadto w trakcie dochodzenia potwierdzono świadomość grupy w zakresie tej sytuacji. Podczas kontroli w zakładzie jednego z podwykonawców był bowiem obecny dpowiedzialny za kontrolę jakości pracownik GA Operations, który zaznaczył, że „od około sześciu miesięcy odwiedza ten warsztat raz w miesiącu”.

Giorgio Armani nie zgodził się z zarzutami urzędu i zapowiedział odwołanie od decyzji. Jak przekazała grupa w oświadczeniu, „zawsze działała z najwyższą rzetelnością i przejrzystością wobec konsumentów, rynku i interesariuszy, o czym świadczy historia firmy” – pisze fashionnetwork.com. (ao)

Źródło: en.agcm.it, PS12793 – Italian Competition Authority: fine of 3.5 million euros on the companies Giorgio Armani S.p.A. e G.A. Operations S.p.A. for unfair commercial practice/ fashionnetwork.com, Armani faces $4m fine over unfair commercial practices, 1.08.2025

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj