Wizerunek dziennikarza lepszy od księdza
Polacy mu ufają, bardziej niż księdzu, choć mało kto wierzy, że zajmują go sprawy zwykłych ludzi - to wnioski z najnowszego raportu Instytutu Spraw Publicznych przygotowanego we współpracy z Radiem ZET, MillwardBrown SMG/KRC.
Mężczyzna, w średnim wieku, zarabiający lepiej niż przeciętnie, taki jest według Polaków typowy dziennikarz. Połowa badanych stwierdziła, że dziennikarz to osoba przeprowadzająca wywiady i dyskusje w telewizji lub radiu, reporter albo prezenter telewizyjny lub radiowy. Jedynie 35 proc. respondentów postrzega autora artykułów prasowych jako dziennikarza, jeszcze mniej traktuje w ten sposób tzw. researcherów (mniej niż 10 proc.) i dziennikarzy internetowych (3 proc.).
Zapytano też Polaków o to, czy w ich opinii przy wykonywaniu zawodu dziennikarzom towarzyszy poczucie misji. Według badań CBOS, w 1996 r. dziennikarstwo z misją utożsamiało 45 proc. respondentów, a w 2002 r. - 40 proc. badanych. Z kolei według MillwardBrown SMG/KRC w 2010 r. jedynie 32 proc. respondentów uważa, że dziennikarzom towarzyszy poczucie misji, a aż 60 proc. stwierdziło, że praca dziennikarza jest takim samym sposobem zarabiania pieniędzy, jak każdy inny.
Polacy ufają dziennikarzom. Choć naukowcy, nauczyciele i lekarze darzeni są większym zaufaniem, to dziennikarzom ufa blisko 75 proc. społeczeństwa. Dziennikarzom ufamy bardziej niż przedsiębiorcom, urzędnikom, a nawet księżom. (bs)