W Pulsie Biznesu można przeczytać o wizerunku branży windykacyjnej. Agencja badawcza Inquiry przeprowadziła badania rynku dotyczące zarządzania należnościami oraz korzystania z usług windykacyjnych w Polsce na rynku B2B. Ich wyniki, opublikowane w postaci raportu pt.: „Zarządzanie wierzytelnościami – stereotypy i standardy polskiego rynku”, potwierdziły powszechność problemu terminowego ściągania należności.
Jak mówi Rafał Szcześniak, prezes firmy Pretorius, która zlecała badania rynku, „(…) złe doświadczenie w korzystaniu z usług firm windykacyjnych dotyczyło m.in. wysokich kosztów, konieczności podpisania długoterminowych umów, pobierania opłat manipulacyjnych, nieskutecznego ściągania należności oraz braku informacji o podjętych działaniach”.
Istnieją także pozytywne aspekty branży windykacyjnej, zalicza się do nich m.in. profesjonalizm, brak relacji biznesowej z dłużnikiem, dostęp do informacji, a także umiejętność i doświadczenie w windykacji. Jednakże nawet przy takiej ilości zalet nie łatwo jest uwolnić się od złego wizerunku, który, zbudowany poprzez negatywne opinie i doświadczenia, rzutuje raczej na całą branżę windykacyjną niż na konkretną firmę. (jk)


