Wolność, równość, kreatywność, czyli marka po szwedzku
Jak czytamy w magazynie Brief, „Szwecja nie dysponuje wieloma znakami rozpoznawczymi”, takimi jak np. wieża Eiffle’a lub włoska kuchnia. W przypadku naszego północnego sąsiada tę rolę odgrywają szwedzkie firmy, dzięki którym „szwedzka marka narodowa jest jedną z najlepiej rozpoznawanych na świecie”.
„Niewielka gospodarka szwedzka siłą rzeczy nastawiona jest na eksport, dlatego pozytywny wizerunek tego kraju oraz wywodzących się z niego produktów jest dla Szwecji szczególnie istotny” – pisze na łamach Briefu Dominika Bulska. Jak wynika z danych Szwedzkiego Instytutu (organizacji zajmującej się promocją Szwecji), kraj ten jest postrzegany jako „zorientowany na rozwój, w którym największe znaczenie mają ludzie i środowisko”. Z działań CSR znane są m.in. firmy H&M, Electrolux i IKEA. Poza tym produkty szwedzkich firm są kojarzone z wysoką jakością. Z tego faktu korzysta Volvo podkreślając, że samochody tego producenta zostały „stworzone przez Szwecję”. Jak czytamy, również nie bez powodu w logo IKEA wykorzystano narodowe barwy tego kraju. Z wysoką jakością kojarzona jest nawet wódka Absolut. Jak zaznacza autorka, mimo że jest ona uznawana za jeden z najlepszych trunków, samym Szwedom nie przypisuje się skłonności do jego nadużywania, co często dzieje się w przypadku Polaków.
Szwecja chce być także kojarzona z kreatywnością. Co roku Szwedzi tworzą kalendarz promocji, „mający na celu uwydatnienie osiągnięć szwedzkiej branży kreatywnej”. Na całym świecie korzystają z niego szwedzkie ambasady, co miesiąc promując inne sektory, takie jak moda, design, muzyka lub branża gier komputerowych. (ks)
Sprawdź moduł internetowego kursu PR-u - Marketing miejsc