niedziela, 6 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościWyborcza: reklama PKO BP utrwala negatywny wizerunek zacofanych Afrykanów

Wyborcza: reklama PKO BP utrwala negatywny wizerunek zacofanych Afrykanów

Reklama PKO BP z Szymonem Majewskim wywołała oburzenie Fundacji „Afryka Inaczej”. „Ta reklama jest po prostu straszna. Przecież użycie zwrotu »koniec cywilizacji« w kontekście Afryki to bardzo mocne słowa”- twierdzi Mamadou Diouf, członek Fundacji.

Sawanna, stado żyraf, plemię, które przypomina Pigmejów oraz Szymon Majewski tłumaczący, jak działają płatności mobilne – tak rozpoczyna się filmik banku. W reklamie pada też stwierdzenie, że taki sposób zapłaty „znają już teraz nawet na końcu cywilizacji”. Diouf jest oburzony takim przedstawieniem sytuacji. „PKO to jedna z flagowych polskich instytucji, a nie słyszałem żadnego protestu związanego z tą reklamą. Ludzie w Polsce w ogóle nie zwracają uwagi na te słowa. Nie wyobrażam sobie np., żeby flagowa firma francuska, jak Air France, używała takiego sformułowania, opisując Afrykę. Znana postać w tej reklamie jeszcze bardziej uwiarygodnia te stereotypy. Wystarczy się zastanowić, jakie protesty pojawiłyby się, gdyby niemiecka firma robiła reklamę, opierając się na stereotypach dotyczących Polaków”.

Fundacja przesłała pismo do Rady Reklamy, w którym pisze, że „komentarz o końcu cywilizacji (gdzie jej początek, skoro człowiek pochodzi z Afryki?) jest absolutnie nie na miejscu. Obraz może być zabawny, dać do myślenia albo poruszać. Zależy, co sprzedajemy. Ale nie można handlować stereotypami. Czy firma z takimi tradycjami nie powinna dbać o społeczny aspekt swoich kampanii?”. Bank PKO BP tłumaczy się, że „wymyślając kreację, twórcy szukali takiego miejsca geograficznego, które z punktu widzenia odbiorcy reklamy byłoby równie odległe od Polski jak Mars i równie umowne jak Kraina Królewny Śnieżki i Siedmiu Krasnoludków”. Ponadto reklama jest autoironiczna, a osoby pracujące przy projekcie posiadały „Wiedza zaawansowaniu technologicznym takich krajów jak Kenia” – czytamy w wyborcza.pl.

Przedstawiciele banku oraz autorzy projektu zaprosili Mamadou Dioufa na spotkanie, na którym ma zostać wyjaśnione nieporozumienie. (kg)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj