Urszula Światłowska pisze w Pulsie Biznesu o wydatkach spółek skarbu państwa na promocję. Z przeprowadzonej przez NIK kontroli wynika, że „nieprawidłowości kosztowały podatników 6,6 miliona złotych, z czego 65,5 tys. dotyczy uszczuplenia środków publicznych, 90 tys. wydano z naruszeniem prawa, a 3,8 – niegospodarnie, niecelowo i nierzetelnie.”
NIK kontrolowała 30 przedsiębiorstw państwowych i spółek z udziałem skarbu państwa, reprezentatywnych pod względem branżowym i terytorialnym. Organy je nadzorujące nie zajmowały się wydatkami na promocję, co przyczyniało się do nadmiernej dowolności w dysponowaniu funduszami przeznaczonymi na ten cel. Spółkom brak przepisów wewnętrznych regulujących działalność promocyjną, ale specjaliści podkreślają, że trudno wycenić skuteczność wydatków na promocję i określić obiektywne ramy, w których mieszczą się takie działania. Najczęściej podawanym sposobem na ukrócenie dowolności w wydatkach jest prywatyzacja spółek.


