Ministerstwo Energii do kampanii informacyjnej „Czas zrozumieć Atom” zaangażowało postać Marii Skłodowskiej-Curie. Słynna fizyczka i chemiczka została wygenerowana przy pomocy sztucznej inteligencji, aby zredefiniować sposób mówienia o atomie.
W listopadzie 2025 roku ruszyła najważniejsza odsłona kampanii „Czas zrozumieć Atom”. Punktem wyjścia do podjętych działań stały się słowa ambasadorki akcji Marii Skłodowskiej-Curie: „Niczego w życiu nie należy się bać, należy to tylko zrozumieć”. 92,5 proc. Polaków odnosi się pozytywnie do planów rozwoju energetyki jądrowej, jednak wciąż brakuje im wiedzy w tym zakresie. Dlatego Ministerstwo Energii postanowiło wykorzystać autorytet polskiej noblistki, która „ożywiona” przez AI w kampanii edukuje odbiorców z zakresu energetyki jądrowej.
„Energetyka jądrowa będzie jednym z fundamentów przyszłego miksu energetycznego Polski. To stabilne i niskoemisyjne źródło energii, które wzmocni nasze bezpieczeństwo. Dlatego tak ważne jest, aby Polacy mieli dostęp do rzetelnej, zrozumiałej wiedzy o tym, jak działają nowoczesne reaktory, jakie stosowane są zabezpieczenia, jak ogromne korzyści niesie ze sobą energetyka jądrowa – podkreśla Miłosz Motyka, minister energii.
Wykorzystanie technologii AI ma być symbolicznym powiązaniem między dorobkiem Marii Skłodowskiej-Curie a aktualną debatą na temat bezpieczeństwa jądrowego. W serii przygotowanych spotów noblistka tłumaczy, jak działa reaktor jądrowy, jakie korzyści przyniesienie ta energia Polsce oraz wyjaśnia, czy atom jest ekologiczny.
Czytaj więcej: Ministerstwo Energii w kampanii edukuje o energetyce jądrowej
Kampania „Czas zrozumieć Atom” ruszyła w październiku 2025 roku. Filmy związane z najnowszą odsłoną akcji publikowane są w internecie, a od 23 listopada 2025 roku emitowane będą także w telewizji. Pojawią się również dodatkowe materiały edukacyjne w mediach społecznościowych i podcasty. Do współpracy zaproszono także twórców internetowych, m.in. Rafała Masnego, Astrofazę, Matura to Bzdura, Karola Paciorka, Prawo Marcina, Łukasza Boka, Mikołaja Błocha, Piotra Bylinę, Macieja Musiała czy Wersow. Mają oni tematy związane z energetyką jądrową przenieść na „social-mediowe podwórko”.
Za opracowanie strategii, kreacji, działań w mediach społecznościowych, współpracę z influencerami oraz komunikację PR odpowiada agencja Advalue. Inicjatywa „Czas zrozumieć Atom” finansowana jest ze środków publicznych w ramach „Programu polskiej energetyki jądrowej”. (km)


