Platforma X podjęła działania przeciwko Komisji Europejskiej, dezaktywując jej konto reklamowe. Decyzja ta zapadła po nałożeniu przez KE rekordowej grzywny w wysokości 120 mln euro na serwis w związku z naruszeniem przepisów Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA) – informuje techcrunch.com.
Rekordowa kara za system „niebieskich ptaszków”
Grzywna jest pierwszą karą nałożoną na X na podstawie unijnego DSA. Komisja Europejska uznała system płatnych „niebieskich ptaszków” działający w serwisie za wprowadzający w błąd. Jak podaje źródło, stwierdzono, że ten mechanizm weryfikacji naraża użytkowników na ryzyko oszustw i podszywania się. Komisja wskazała również na niezgodność repozytorium reklamowego X z wymogami DSA dotyczącymi przejrzystości i dostępności. X ma 60 dni na rozwiązanie problemu z „niebieskimi ptaszkami” i 90 dni na naprawę naruszeń dotyczących reklam, w przeciwnym razie grożą jej dodatkowe sankcje.
Reakcja serwisu
Właściciel X, Elon Musk, skomentował nałożoną grzywnę jako „bzdurę” i otwarcie zakwestionował sens istnienia Unii Europejskiej, używając hasła „AbolishTheEU” (znieść Unię Europejską).
Czytamy, że wkrótce po ogłoszeniu grzywny X podjęło działania wobec konta Komisji Europejskiej na platformie. Nikita Bier, odpowiedzialny za zarządzanie produktami w X, wyjaśnił, że decyzja ta nie była bezpośrednio związana z grzywną, lecz wynikała z niewłaściwego wykorzystania systemu reklamowego X przez komisję. Bier oskarżył organ o zalogowanie się na nieaktywne konto w celu wykorzystania luki w narzędziu Ad Composer, co miało na celu opublikowanie mylącego linku, który udawał wideo, oraz sztuczne zwiększenie jego zasięgu. Podkreślił, że X dąży do zapewnienia równości głosu dla wszystkich użytkowników platformy. Dodał również, że wspomniana luka, która „nigdy wcześniej nie była wykorzystywana w ten sposób”, została już naprawiona, a konto reklamowe Komisji Europejskiej zostało „zlikwidowane”.
Komisja odpowiada
Rzecznik Komisji Europejskiej stwierdził, że instytucja zawsze korzysta z platform społecznościowych zgodnie z zasadami dobrej wiary. Podkreślił, że organ ten używa wyłącznie funkcji udostępnianych przez same platformy, jak miało to miejsce w przypadku opcji „Post Composer” na X. Jak zaznaczył rzecznik, Komisja oczekuje, że te rozwiązania będą w pełni zgodne zarówno z warunkami użytkowania platformy, jak i z unijnym prawodawstwem. Dodał także, że Komisja Europejska zawiesiła płatną reklamę na X już w październiku 2023 roku. Decyzja ta wciąż obowiązuje. (ao)
Źródło: techcrunch.com, X deactivates European Commission’s ad account after the company was fined €120M, Anthony Ha, 7.12.2025


