Z zagranicy

dodano: 
06.05.2005
komentarzy: 
0

Palec w chili
Sieć amerykańskich fast-food’ów Wendy’s zmaga się z kryzysem spowodowanym przez fałszywe oskarżenia – czytamy w The New York Times. Anna Ayala twierdzi, że kilka tygodni temu znalazła ludzki palec w zamówionym chili. Klientka ta nie jest wiarygodną osobą, ponieważ kilkakrotnie oskarżała różne korporacje i otrzymywała od nich odszkodowanie. Obecnie jest uwikłana w kilka procesów sądowych i prawdopodobnie będzie również odpowiadać za próbę oszukania Wendy’s. W ramach reakcji na sytuację kryzysową sieć przygotowała plan działania na lokalnych rynkach, a nawet w konkretnych lokalizacjach. Eksperci postanowili nie rozszerzać kampanii reklamowej w TV i prasie, ponieważ mogłoby to oznaczać przyznanie się do winy. Eric Dezenhall, prezes firmy doradzającej w sytuacjach kryzysowych, uważa, że strategia komunikacyjna musi być przygotowana tak, aby nie zwracała uwagi na „ten palec” i na tym będzie polegał główny problem z nią związany. Sieć Wendy’s ujawniła, że od czasu oskarżenia sprzedaż spadła o 2-2.5%. W rejonie zatoki wokół San Francisco ten procent jest nieproporcjonalnie wyższy i wynosi nawet 20-50%; w związku z tym działania PR-owskie i reklamowe zostały rozpoczęte właśnie tam.

Wstyd jest dla maminsynków
Zmarł Edward von Kloberg III, legenda, choć czasem kontrowersyjna, amerykańskiego public relations i lobbingu – podał The Wall Street Journal Europe. Von Kloberg był uznawany za specjalistę od klientów, których „nikt inny by nie tknął”; pracował m.in. dla Saddama Husseina, Ceausescu, Samuela K. Doe z Liberii oraz Mobutu Sese Seko z Zairu. „Wstyd jest dla maminsynków” to slogan, którym kierował się ten kontrowersyjny PR-owiec w swojej pracy i twierdził, że nie ma żadnych wątpliwości etycznych. Był „absolutnie zafascynowany” Husseinem i w Waszyngtonie „uprawiał propagandę tłumacząc zagazowywanie Kurdów”. Von Kloberg rozpoczął swoją działalność w 1982 r. zatrudniając byłych dyplomatów i specjalistów stosunków międzynarodowych w swojej firmie Washington World Group. Od kilku lat chorował na raka, cukrzycę i dokuczliwą chorobę ucha oraz przeszedł zawał serca. Von Kloberg zmarł w wyniku udanej próby samobójczej.

Wyborczy spin
Brytyjski The Independent opublikował obszerny artykuł z Sir Timothy Bellem, właścicielem wpływowej agencji Bell Pottinger Public Affairs zajmującej się doradztwem w trakcie kampanii wyborczych. Sir Bell ma na swoim koncie pracę dla Murdocha, Berezowskiego, Juszczenki i Thatcher. Obecnie pracuje na rzecz konserwatywnego polityka Michaela Howarda oraz nad „sprzedaniem Irakijczykom idei demokracji”. W wywiadzie analizowana jest wzrastająca rola spinu i profesjonalnego marketingu w brytyjskiej polityce. Jednocześnie Bell podkreśla, że w trakcie kampanii wyborczych brakuje „wielkich sloganów” i że nie uda się zachęcić młodych wyborców do głosowania (wywiad przeprowadzono przed wyborami). 

Ustawa na rzecz prawdy
W związku z niedawno ujawnioną sprawą wykorzystywania przez amerykańskie stacje telewizyjne newsów przygotowanych przez agencje rządowe bez podania ich źródła pochodzenia, w Senacie złożono projekt aktu zwalczającego tego typu praktyki. Jak poinformował portal Broadcasting & Cable, sen. John Kerry i sen. Frank Lautenberg przedstawili projekt Truth in Broadcasting Act, który wymaga, aby wszystkie wiadomości przygotowane przez agencje rządowe były emitowane z cały czas widocznym napisem wskazującym na ich źródło. Nie będzie to dotyczyło informacji pochodzących ze wspieranych przez rząd agencji PBS i NPR oraz międzynarodowych stacji, ponieważ „nie ma zakazu eksportowania amerykańskiej propagandy”. Projekt ustawy ma duże poparcie i jest bardzo prawdopodobne, że zostanie przyjęty.

PR Awards rozdane
28 kwietnia br. podczas uroczystej gali w hotelu GrandHyatt w Berlinie rozdane zostały tegoroczne nagrody PR-Awards branżowego magazynu PR REPORT. Prowadząca uroczystość Barbara Schöneberger wyczytała nazwiska 21 laureatów PR-Awards 2005. Najlepszym PR-owcem roku został tym razem Richard Gaul, nagroda dla najlepszego teamu PR powędrowała do szefa komunikacji Lufthansy, Klausa Walthera, a najlepszą agencją obwieszczono komm.passion group z Düsseldorfu. Tytuł najlepszego konsultanta PR otrzymał Szwajcar Andreas S. Thommen. Najwybitniejszą adeptką zawodu została Sabine Arnold z Hamburga, współpracująca z agencją Molthan van Loon, za pracę magisterską o ewolucji PR.

Kadencja Schulze
Neues PR Portal publikuje rozmowę z Dietrichem Schulze, nowym prezesem zrzeszenia agencji public relations GPRA. 29 kwietnia Schulze zastąpił na tym stanowisku Elisabeth Kohl. Ten sam tytuł nosił w latach 1979-1985 jego ojciec. Schulze zapowiedział, że będzie kontynuował prace i starania poprzedniego zarządu, który, jak określił, wykonał dobrą pracę i przyczynił się do wzrostu znaczenia GPRA. Wyraził jednak nadzieję, że w ciągu jego dwuletniej kadencji, powiększy się liczba agencji członkowskich. Schulze zapowiedział również podjęcie kroków w kierunku integracji branży, poprzez liczniejsze rozmowy i komunikację z innymi branżowymi stowarzyszeniami m.in. DPRG, DAPR czy GWA. Nie chciał jednak wiele obiecywać, bo jak powiedział „najpierw należy działać, potem mówić”.

PR dla twórcy Nemo
Amerykański producent filmów animowanych Pixar Animations, twórca takich filmów jak „Toy Story”, „Monster AG” czy „Gdzie jest Nemo” zaangażował do obsługi PR agencję Ketchum. Ketchum z siedzibą w Monachium będzie odpowiedzialna za wszelkie działania komunikacyjne na terenie Niemiec.

W Turcji, Hiszpanii i Brukseli
Wiodąca w Europie firma konsultingowa w zakresie komunikacji Pleon z siedzibą w Düsseldorfie dokonuje dalszej ekspansji. Rozpoczęła wspólpracę z agencjami public relations w Hiszpanii i Turcji. Również w Brukseli istniejące już biuro public affair poszerzyła o dział PR. Eksperci public affairs firmy Pleon działają w Brukseli już od pięciu lat. W zeszłym roku Pleon osiągnęła 75 mln euro obrotu.

Źródło:

The New York Times, The Independent, Broadcasting & Cable, Neues PR Portal, GPRA, The Wall Street Journal Europe
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin