sobota, 13 grudnia, 2025
Strona głównaAktualnościZakorzenione marki ponadnarodowe

Zakorzenione marki ponadnarodowe

Na temat marek ponadnarodowych i ich związków z krajami, w których zostały stworzone możemy przeczytać na łamach miesięcznika Biznes Trendy. Cechą charakteryzującą brand ponadnarodowy jest przede wszystkim jego uniwersalność. Jak tłumaczy Marzanna Witek-Hajduk z Instytutu Marketingu Międzynarodowego SGH: „Ponadnarodowość marki to na pewno zespół skojarzeń, które mogą być atrakcyjne z punktu widzenia nabywców nie tylko w określonym regionie”.
Przykładem takiej marki jest Coca-Cola. Interesującym zjawiskiem jest to, że marki pomimo swej uniwersalności, nie tracą swojego narodowego charakteru. Dzieje się tak ponieważ „większość nabywców chce, by marki skądś pochodziły”. W świadomości konsumentów Coca-Cola zawsze będzie się kojarzyć ze Stanami Zjednoczonymi, a zegarki Omega ze Szwajcarią. W celu budowania pozytywnych skojarzeń producenci nadają swoim produktom nazwy wywołujące skojarzenia z pewnymi krajami. Na przykład chińscy producenci wybierają obco brzmiące nazwy, aby odsunąć skojarzenia z Chinami – producentem wyrobów o niskiej jakości.
Jak mówi Mirosław Boruc, prezes Instytutu Marki Polskiej, „konsument ma w świadomości swoistą mapę kompetencji różnych krajów i miejsc (moda – Francja czy Włochy, auta – Japonia czy Niemcy, wódka – Rosja) i niekompetencji (Niemcy i kreatywność, Anglicy i dobra kuchnia). Mając tego typu stereotypy w świadomości, dokonuje eliminacji »niepoprawnych« krajów pochodzenia”. Obecnie jednak konsumenci coraz większym zaufaniem darzą brandy, natomiast mniej uwagi poświęcają krajowi pochodzenia produktu.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj