.

Założyć firmę PR w Polsce

dodano: 
07.02.2006
komentarzy: 
3

W dodatku do Gazety Prawnej możemy przeczytać o tym, jak założyć i prowadzić firmę PR w Polsce. „Aby otworzyć firmę w branży public relations, nie potrzeba wielu nakładów finansowych. Potrzebne są jednak umiejętności i pracowitość” – pisze Andrzej Okrasińki, autor artykułu. Zaznacza on, że bardzo istotnym elementem są zdolności osoby prowadzącej agencję oraz talenty jej pracowników. Liczy się łatwość nawiązywania kontaktów, kreatywność i pomysłowość.
Zdaniem autora tekstu, polski rynek usług PR dopiero się rozwija, dlatego w przyszłości można spodziewać się dużych zysków. W artykule wypowiada się również Mariusz Pleban. Radzi on, jak zdobywać zlecenia i kontrakty.

Cały artykuł:

Jak stworzyć firmę public relations?

Aby otworzyć firmę w branży public relations, nie potrzeba wielu nakładów finansowych. Potrzebne są jednak umiejętności i pracowitość. W Polsce działa obecnie kilkaset agencji. Największe zatrudniają od 20 do 60 osób, mniejsze po kilka. Firmy public relations działają od kilkunastu lat. Tworzą dobry wizerunek zleceniodawcy, dobre kontakty na linii przedsiębiorstwo i media. Agencja public relations (PR) może przyjąć dowolną formę prawną, od działalności gospodarczej indywidualnej po spółkę cywilną.

Agencję teoretycznie może założyć każdy. Aby jednak odniosła sukces rynkowy, musi być prowadzona przez przedsiębiorcę profesjonalistę, który w dodatku jest dobrym menedżerem i potrafi skutecznie zarządzać biznesem i zespołem ludzi.

Firma bez koncesji
Przy zakładaniu firmy z branży public relations nie potrzeba koncesji. Natomiast trzeba mieć dobre wyposażenie biura. Bez tego nie da się prowadzić działalności w tej branży. Prowadząc niedużą agencję PR, obsługującą niewielu klientów i realizującą w miarę typowe zlecenia, nie ma potrzeby wyposażać biura w żadne nadzwyczajne narzędzia. Wystarczy zwykły sprzęt biurowy i standardowa infrastruktura informatyczna. Natomiast większe agencje prowadzą działalność na dużo wyższym stopniu skomplikowania i często potrzebują zaawansowanych systemów wspomagających zarządzanie np. CRM czy też innych, zaprojektowanych z myślą o specyfice PR.

A więc na początku potrzebne są podstawowe źródła komunikowania się. Do nich należy m.in. komputer z dostępem do internetu i poczty meilowej, telefon z faksem. Najlepiej, gdy agencja ma kilka numerów telefonicznych. Do tego potrzebna jest drukarka, najlepiej kolorowa. Oczywiście właściciel firmy PR, jak i jego pracownicy muszą umieć umiejętnie posługiwać się tymi urządzeniami. Dobrze jest, gdy o agencji PR jest głośno, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Liczą się umiejętności szefa
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą jako agencja PR miał być przede wszystkim kreatywny i komunikatywny. Szczególnie istotną umiejętnością jest jasne formułowanie myśli na piśmie oraz przetwarza nie skomplikowanych reguł i zasad ekonomicznych i innych na prosty i zrozumiały dla większości odbiorców język. Bardzo ważna jest umiejętność komunikowania się w sytuacji stresu, w sytuacji nawału pracy i realizacji kilku zleceń w ciągu krótkiego czasu. Takie zdarzenia mogą mieć miejsce, szczególnie w sytuacji gdy agencja obsługuje kilka zleceniodawców.
Działalność PR to przede wszystkim działalność polegająca na tworzeniu dobrego wizerunku innego przedsiębiorstwa lub innego podmiotu, który właśnie firma PR obsługuje. Przedsiębiorca w takiej branży nie może działać non profit. Jest to typowa działalność biznesowa rozpatrywana w kategoriach zy-skowności. Poza odpornością na stres przedsiębiorca działający w tej branży powinien także posiadać umiejętność słuchania zleceniodawców, ich potrzeb i szybko reagować na te potrzeby. To także umiejętność słuchania odbiorców przesyłanych informacji o przedsiębiorstwie, które dana agencja PR obsługuje. I także profesjonalne przekazywanie w ich stronę informacji.
 
... i pracowników
Przede wszystkim w tego typu działalności podstawą dobrego biznesu jest dotrzymywanie terminów w kontaktach ze zleceniodawcami, z odbiorcami informacji, z wszelkiego rodzaju kontrahentami. Przedsiębiorca, jak i jego pracownicy powinni posiadać umiejętność biegłego posługiwania się przynajmniej jednym językiem obcym w mowie i piśmie. Pamiętać przy tym musimy, że często dobrego „piaru" potrzebują zagraniczne firmy, które są już obecne na naszym terenie lub, które wkrótce będą u nas. Dobrej obsługi potrzebują także przedsiębiorstwa prowadzące kontrakty z zagranicznymi firmami.
Każdy z pracowników musi posiadać umiejętność pracy w zespole, w grupie zróżnicowanej pod względem charakteru, sposobów działania i zachowania się w różnych okolicznościach. Osoby takie muszą działać w wielu sytuacjach niekonwencjonalnie i kreatywnie, nieraz należy tworzyć nowe sytuacje, które by zatarły skutecznie niezbyt pochlebne poprzednie zdarzenia.

Pracownicy agencji PR to także osoby potrafiące posługiwać się nowoczesnym oprogramowaniem i nowoczesnym sprzętem komputerowym. Muszą umieć także projektować strony internetowe dla potrzeb przedsiębiorstwa, które jest obsługiwane przez agencje. Pożądane cechy konsultanta PR to:
-zaangażowanie,
-interdyscyplinarność,
-zainteresowanie światem,
-kreatywność,
-komunikatywność,
-łatwość nawiązywania kontaktów z otoczeniem.

Czy to się opłaca?
Na polskim rynku w branży usług public relations jest wiele firm z tej branży. Jednak jest o wiele więcej zleceniodawców. O usługi tego typu zabiegają nie tylko przedsiębiorstwa duże i średnie, korporacje, ale także wszelkiego rodzaju organizacje i instytucje. Od kilku lat o dobre usługi PR zabiegają także jednostki samorządu terytorialnego, w tym miasta, powiaty, gminy. Stworzenie dobrego wizerunku o danej gminie to sukces w przyciągnięciu inwestorów. A to z kolei wzrost zatrudnienia w regionie.

Działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług PR jest dochodowym biznesem i będzie nim nadal. Kto zainwestuje na początku niewielką ilość pieniędzy, przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy się na tym rynku usług, tym lepiej. Rynek ten odznacza się już obecnie wielką konkurencyjnością. O klienta się na tym rynku usług, tym lepiej. Rynek ten odznacza się już obecnie wielką konkurencyjnością. O klienta trzeba walczyć na wszelkie uczciwe sposoby. Jednak aby zaistnieć na tym rynku i utrzymać się na nim oraz by dużo zarabiać, to oczywiście trzeba się napracować. Dobra i przynosząca przyzwoite zyski agencja PR nie zostaje zbudowana z dnia na dzień.

Jest to długoterminowa inwestycja i projekt na co najmniej klika lat. Agencje PR przynoszą i będą przynosić dochody, ponieważ stale rośnie rynek outsourcingu, w tym też usług PR. Stale rośnie sama branża. Wzrost ten wynosi około 20 proc. rocznie. W 2005 roku według szacunków Związku Firm Public Relations, rynek PR w Polsce wzrósł o ponad 30 mln zł. Taki trend wzrostowy będzie się utrzymywał. Wzorcem dla polskich firm PR są rynki zachodnie, gdzie branża PR jest bardzo rozwinięta. Polska będzie naturalnie dążyć do podobnego modelu i do poziomu dojrzałości, z racji chociażby wejścia naszego kraju do struktur unijnych.

RODZAJE PR NAJCZĘŚCIEJ WYKORZYSTYWANE W NASZYM KRAJU

PR korporacyjny - budujący lub wzmacniający wizerunek przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji.
PR produktu - budujący albo wzmacniający wizerunek produktu lub usługi.
Kampania edukacyjna - projekt nastawiony na osiągnięcie celu edukacyjnego realizowany przy zaangażowaniu i udziale marki, produktu, usługi, firmy albo instytucji.
Komunikacja antykryzysowa lub komunikacja kryzysowa - ma na celu przeciwdziałanie trwającemu lub potencjalnemu kryzysowi dotyczącemu firmy, produktu lub usfugi.
Public Affairs i Lobbying - komunikacja z szeroko pojętym otoczeniem społecznym, politycznym i legislacyjnym, mająca na celu zmianę nastawienia, wywarcia presji, zmiany legislacyjne.
Kampania społeczna - kampania wspierająca realizację ważnych celów społecznych, niezorientowanych na budowę wizerunku marki, produktu, usługi, firmy lub instytucji.
Komunikacja wewnętrzna - celem jest tworzenie, utrwalanie lub zmiana postaw, jak również komunikowanie zmian wewnątrz organizacji.
Event - wydarzenia lub cykl wydarzeń budujący albo wzmacniający wizerunek firm, instytucji, produktu lub usługi.
Corporate Social Responsibility - realizuje cele w zakresie odpowiedzialności społecznej firm lub instytucji. Taką odpowiedzialność określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesantów.

Jak zdobywa się zlecenia i kontrakty?
odpowiada: Mariusz Pleban, wiceprezes zarządu Związku Firm Public Relations

Agencja Public Relations musi przede wszystkim profesjonalnie dbać o swój własny wizerunek. Powinna utrzymywać stałe kontakty ze środowiskami zainteresowanymi korzystaniem z usług PR, na bieżąco informować o swoich poczynaniach, sukcesach, ofercie. Ponadto musi monitorować przetargi na usługi public relations. Kluczowe znaczenie mają kompetencje i wiedza konsultantów pracowników agencji PR, przekładające się na proponowanie klientom skutecznych, dobrych strategii. Nie można też zapominać o konieczności znakomitej, stojącej na najwyższym poziomie realizacji zleceń. W przeciwnym razie bardzo łatwo można stracić nie tylko klienta, ale również własną reputację.

Klienci przy wyborze agencji biorą pod uwagę różne kryteria, w zależności od swoich potrzeb i założeń, wielkości obrotów, liczbę pracowników, rok założenia, głównych klientów, związki z agencjami międzynarodowymi, członkostwo w organizacjach branżowych, np. Związku Firm Public Relations. Ogromnie ważna jest wiedza na temat branży, w której działa klient, na temat oferowanych przez niego produktów i usług. Dlatego liczy się dotychczasowe doświadczenie agencji, wcześniej realizowane projekty. Duże znaczenie ma również umiejętność zaprezentowania klientowi dobrej strategii i odpowiednich narzędzi jej realizacji.

Klienci zwracają również uwagę na zespół, z którym będą na co dzień współpracować. Rynek usług public relations jest konkurencyjny. Jest także rozdrobniony. W Polsce działa bardzo wiele agencji PR. Wyraźnie zaznaczona jest elita – grupa około 30 agencji, które odgrywają na tym rynku największą rolę, zdobywają największe budżety klientów.

Źródło:

Gazeta Prawna, Jak stworzyć firmę public relations, Andrzej Okrasiński, 07.02.06, s. 12
komentarzy:
3

Komentarze

(3)
Dodaj komentarz
07.06.2006
15:58:25
Anna
(07.06.2006 15:58:25)
nie znam się na tej branży, życzę odwagi i szczęścia tym którzy się zdecydują na P.R. "...błyskotliwość autora jest porażająca. A i walorów edukacyjnych tego artykułu nie sposób nie docenić. Swoją drogą ciekawe czy to koledzy Pr-owcy tak mocno strzegą tajemnicy swojego fachu i stawek, że nawet Romek Młodkowski się rozbił, czy też dziennikarzy nie interesuje szczególnie prześwietlenie branży PR. " - coś w tym jest, myślę , że strzegą...
13.02.2006
22:06:02
ciekawy
(13.02.2006 22:06:02)
"(...)A więc na początku potrzebne są podstawowe źródła komunikowania się. Do nich należy m.in. komputer z dostępem do internetu i poczty meilowej, telefon z faksem. Najlepiej, gdy agencja ma kilka numerów telefonicznych. Do tego potrzebna jest drukarka, najlepiej kolorowa. Oczywiście właściciel firmy PR, jak i jego pracownicy muszą umieć umiejętnie posługiwać się tymi urządzeniami.(...)" hmm..... błyskotliwość autora jest porażająca. A i walorów edukacyjnych tego artykułu nie sposób nie docenić. Swoją drogą ciekawe czy to koledzy Pr-owcy tak mocno strzegą tajemnicy swojego fachu i stawek, że nawet Romek Młodkowski się rozbił, czy też dziennikarzy nie interesuje szczególnie prześwietlenie branży PR.
10.02.2006
20:50:49
piar
(10.02.2006 20:50:49)
nic tylko wychodzić na rynek...
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin