Zamożni Polacy coraz bardziej cenią doświadczenia

dodano: 
30.05.2017
komentarzy: 
0

Majętni konsumenci coraz bardziej cenią doświadczenie, a nie posiadanie. To wniosek z badania „Obraz zamożnego konsumenta w Polsce” przeprowadzonego przez LuxHub, czyli strukturę w Havas Media Group, która zajmuje się komunikacją marek luksusowych.

Badanie zostało zrealizowane przy użyciu dwóch typów metodologii: pomiaru ilościowego na grupie 800 osób (grupa aspirująca) oraz 40 wywiadów z osobami bogatymi (wysokie kryterium dochodowe, minimum 1 milion złotych majątku oraz wolne środki w wysokości min. 200 tys. złotych). Wyniki zaprezentowano podczas konferencji Polish Luxury Market Summit 2017.

Badanie dotyczyło takich zagadnień jak sposób spędzania wolnego czasu i korzystania z mediów przez osoby zamożne. Analizowano także stosunek do luksusu, jego wyznaczników, do marek luksusowych czy czynniki związane z wyborem dóbr należących do tego segmentu wśród osób będących potencjalnymi klientami marek luksusowych i premium.

Okazuje się, że dla zamożnych konsumentów w Polsce większe znaczenie, niż ostentacyjne symbole statusu majątkowego, mają wartości postmaterialne, rodzina i czas. Osoby zamożne coraz bardziej cenią doświadczenia, a nie posiadanie. Zmienia się także definicja luksusu – największa grupa ankietowanych (45 proc.) określa go teraz jako dysponowanie własnym czasem i możliwość cieszenia się życiem.

Marki luksusowe największa część badanych (41 proc.) utożsamia z gwarancją wysokiej jakości. Z luksusem kojarzone są przede wszystkim takie marki jak Louis Vuitton, Ferrari, BMW oraz Mercedes.

Polscy zamożni konsumenci czerpią informacje na temat marek luksusowych przede wszystkim od znajomych – to źródło wskazało 90 proc. badanych. Dla 60 proc. źródłem informacji są czasopisma i gazety. Istotne są także wystawy sklepowe.

Zamożni klienci w Polsce korzystają z mediów w dość tradycyjny sposób – wynika z badania. Jest to grupa, która regularnie czyta prasę codzienną, sięga także po kolorowe magazyny – popularne są Wysokie Obcasy (przede wszystkim wśród kobiet), Newsweek, Polityka, Przekrój, Forbes oraz Harvard Business Review. Badaną grupę najbardziej interesują artykuły lub reportaże o tematyce społecznej, artykuły o tematyce gospodarczej i ekonomicznej, artykuły o tematyce związanej z wykonywanym zawodem, a także treści poświęcone podróżom oraz wywiady.

Wśród badanych połowa codziennie ogląda telewizję. Najchętniej oglądane stacje i platformy wśród osób zamożnych to TVN, TVN24 oraz YouTube. Nieregularnie natomiast (średnio raz w tygodniu) badani oglądają takie kanały tematyczne jak Discovery, Planete, Canal+, Canal+ Sport, Netflix, Kuchnia + czy Domo. Wciąż bardzo ważne jest tradycyjne radio, którego słucha się najczęściej w samochodzie, podczas przemieszczania się po mieście, a także w drodze z i do pracy. Stacje radiowe, które wymieniają badani to TOK FM, RMF, ZET, Chili ZET oraz RMF Classic.

Rośnie również rola portali społecznościowych w procesie zakupowym marek z segmentu premium. Jak wynika z badania, 57 proc. respondentów przed zakupem poszukuje porady u znajomych z Facebooka. 33 proc. zamieszcza natomiast opinie o produktach w mediach społecznościowych. Istotne są także strony internetowe marek, które zaczynają przypominać witryny sklepowe. Z badania wynika, że oficjalna strona marki jest na trzecim miejscu, jeśli chodzi o wpływ na decyzję zakupową, a dla 55 proc. badanych jest to najważniejszy element procesu zakupowego.

(mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin