Advertising Standards Authority (ASA), brytyjska organizacja dbająca o etyczne standardy branży reklamowej, zakazała dwóch reklam marki odzieżowej Zara, które miały przedstawiać „niezdrowo szczupłe” modelki. Organ regulacyjny stwierdził, że tego typu „nieodpowiedzialne” reklamy nie mogą się już więcej pojawiać w obecnej formie, a firma musi zadbać, aby wszystkie jej materiały wizualne były „przygotowywane w sposób odpowiedzialny” – pisze bbc.com.
Organizacja wskazała dwa konkretne przekazy promocyjne. W jednym z nich cienie oraz specyficzne uczesanie w postaci gładkiego koka miały sprawiać, że modelka wyglądała na „wychudzoną”. W innej reklamie głęboko wycięty dekolt koszuli miał zbyt mocno uwydatniać „wystające” obojczyki prezentującej ubrania kobiety – dowiadujemy się.
Zara usunęła zakwestionowane przez organizację reklamy. Marka przekazała, że obie modelki posiadały zaświadczenia lekarskie, które miały potwierdzać ich dobry stan zdrowia w momencie wykonywania zdjęć. Co więcej, do firmy nie dotarły także żadne bezpośrednie skargi od klientów.
Jak podaje źródło, oba zakazane przekazy promocyjne były dostępne w aplikacji i na stronie internetowej marki jako część galerii zdjęć prezentujących ubrania zarówno na modelkach, jak i bez nich.
Zara poinformowała ASA, że żadne ze zdjęć nie zostało zmodyfikowane poza „bardzo drobnymi korektami oświetlenia i kolorystyki”. Marka dodała także, że stosuje się do zaleceń raportu Fashioning a Healthy Future, który promuje walkę z promowaniem nierealistycznych standardów piękna. Jak wskazała Zara, w szczególności przestrzega rekomendacji numer trzy ze wspomnianego raportu, zgodnie z którym modelki „powinny dostarczyć zaświadczenie lekarskie potwierdzające ich dobry stan zdrowia, wystawione przez lekarzy specjalizujących się w diagnozowaniu zaburzeń odżywiania” – czytamy.
Nie jest to pierwszy taki przypadek w Wielkiej Brytanii. W lipcu 2025 roku podobne zarzuty spotkały markę Marks & Spencer. ASA negatywnie odniosło się wówczas do fotografii promujących odzież firmy, które miały podkreślać nadmierną szczupłość modelek.
Czytaj więcej: Koniec niepokojąco szczupłych modelek w Wielkiej Brytanii? Jest orzeczenie ASA
Wcześniej z podobnymi oskarżeniami miała mierzyć się także marka Next. (ao)
Źródło: bbc.com, Zara ads banned for 'unhealthily thin’ models, Charlotte Edwards, 6.08.2025


